Gå til innhold

Turbobygg


Tom Marius
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nå blitt utrolig gira på å bygge meg turbo motor, motoren jeg da skal bygge på er en m20b20. Lurer også på om jeg skal ha en 535 diff. Men det jeg da lurer på er: Hva bør jeg ha av girkasse, bremser og clutch? Og den motoren jeg bygger på er jo Injection motor, så hva skal jeg gjøre med LMM og alt det surret der?

Tusen hjertlig takk for svar! :)

-Tom Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge så det holder, koster det penger. Det er ikke til å komme ifra.

Men, skal du kjøre snik-oppsett, holder det med en fin liten T3 turbo på en Diesel-manifold eller ett såkalt adapterrør på original manifolden.

Eller, gjøre det enkelt og kjøpe ett ferdig turbokit fra f.eks http://www.motorviagra.no , eller finne no på kjøp/salg delen på div. forum.

LMM, der er det vanligst å sette elektronikken fra en 535 LMM i huset til original, men det bør da kompletteres med 535 dyser (eller større) og kanskje en justerbar brensintrykksregulator. Fjøra bør også strammes.

Styreenheten din bør også programmeres om, så kan du lade på litt. :)

Clutch er flere alternativ, komplett clutch fra 325ix skal holde litt mer en original clutch, eller så har du Sachs 618 clutch som klarer 500nm med std. lamell, eller opp mot 700nm med sinterlamell.

Kommer igjen på hvor mye penger du har lyst til å bruke. :)

Girkassene holder sannsynligvis ikke veldig lenge ved aktiv kjøring, men litt pen giring så tåler std Getrag kassene litt juling. Ett bra alternativ til oppgradering er da kasse fra en 5/325 TDS, som er en ZF kasse som er "lik" 328 / M3 kassene, men er riktig vinklet med tanke på m20 blokka. Men, da må pilotlageret i veiva og mellomaksel byttes.

Holder på å oppgradere min M20B20, som du kan se her i tråden min, hvis du vil hente ltt inspirasjon:

viewtopic.php?t=116193

Ellers så er det en veldig fin og informativ tråd(-er) her:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ser du for deg at du kunne tenke deg å legge i dette av penger? (og tid)

Det gir større muligheter for folk å komme med "riktige" tips :)

Jeg jobber nå for harde livet og pengene strømmer inn, og siden jeg da er så heldig at jeg bor hjemme hos moren min så har jeg ingen andre utgifter enn bilen :) (Jeg er 17 år)

Tid har jeg mer enn nok av :)

Skal du bygge så det holder, koster det penger. Det er ikke til å komme ifra.

Men, skal du kjøre snik-oppsett, holder det med en fin liten T3 turbo på en Diesel-manifold eller ett såkalt adapterrør på original manifolden.

Eller, gjøre det enkelt og kjøpe ett ferdig turbokit fra f.eks http://www.motorviagra.no , eller finne no på kjøp/salg delen på div. forum.

LMM, der er det vanligst å sette elektronikken fra en 535 LMM i huset til original, men det bør da kompletteres med 535 dyser (eller større) og kanskje en justerbar brensintrykksregulator. Fjøra bør også strammes.

Styreenheten din bør også programmeres om, så kan du lade på litt. :)

Clutch er flere alternativ, komplett clutch fra 325ix skal holde litt mer en original clutch, eller så har du Sachs 618 clutch som klarer 500nm med std. lamell, eller opp mot 700nm med sinterlamell.

Kommer igjen på hvor mye penger du har lyst til å bruke. :)

Girkassene holder sannsynligvis ikke veldig lenge ved aktiv kjøring, men litt pen giring så tåler std Getrag kassene litt juling. Ett bra alternativ til oppgradering er da kasse fra en 5/325 TDS, som er en ZF kasse som er "lik" 328 / M3 kassene, men er riktig vinklet med tanke på m20 blokka. Men, da må pilotlageret i veiva og mellomaksel byttes.

Holder på å oppgradere min M20B20, som du kan se her i tråden min, hvis du vil hente ltt inspirasjon:

viewtopic.php?t=116193

Ellers så er det en veldig fin og informativ tråd(-er) her:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

Lykke til!

Takk for et bra og utfyllende svar! :)

Fint med inspirasjon også ;)

Akkurat når det kommer til holdbarheten, så er det ikke det som er høyeste prioritet. Skal bare ha det gøy så lenge det varer, men selvfølgelig så er det jo greit å prøve å bygge sånn tålig holdbart i første omgang.

Har tenkt litt på å prøve dette ''komplette'' turbokitte fra statene http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-1984-1991-E30-M3-M20-320-323-325-Demon-Turbo-Kit-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3cae087a12QQitemZ260617828882QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Noen som umeiddelbart kan si at dette ikke er noe å satse på? :) Det er jo sjukt billig, så da får jeg litt sånn grøsninger når det kommer til kvalitet, men den kan jo for all del være bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med en 318is turbomotor og har gjort noen erfaringer så langt. Det kommer til å koste mye mer penger og tid enn du sansynligvis regner med. kjøp noen bøker om emnet først. Fant 10-12 bøker på Amazon som er til god hjelp. Mye lettere å få det til hvis du vet hva du holder på med. Ville gått den forsiktige veien med maks ca. 0,7 bar ladetrykk og original motor, Skal du høyere må du regne med 50-80.000,- for en grei motor. Legg merke til at det er en del halvgode turboprosjekt ute og går. De er som regel ikke verdt mange penger og blir ofte plukket frahverandre igjen, så ikke bruk mer enn du har råd til å brenne opp.

Når det er sagt, veldig lærerikt og interessant å bygge turbomotor. Bruk god tid på planlegging, det er halve morroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Skal du bygge så det holder, koster det penger. Det er ikke til å komme ifra.

Men, skal du kjøre snik-oppsett, holder det med en fin liten T3 turbo på en Diesel-manifold eller ett såkalt adapterrør på original manifolden.

Eller, gjøre det enkelt og kjøpe ett ferdig turbokit fra f.eks http://www.motorviagra.no , eller finne no på kjøp/salg delen på div. forum.

LMM, der er det vanligst å sette elektronikken fra en 535 LMM i huset til original, men det bør da kompletteres med 535 dyser (eller større) og kanskje en justerbar brensintrykksregulator. Fjøra bør også strammes.

Styreenheten din bør også programmeres om, så kan du lade på litt. :)

Clutch er flere alternativ, komplett clutch fra 325ix skal holde litt mer en original clutch, eller så har du Sachs 618 clutch som klarer 500nm med std. lamell, eller opp mot 700nm med sinterlamell.

Kommer igjen på hvor mye penger du har lyst til å bruke. :)

Girkassene holder sannsynligvis ikke veldig lenge ved aktiv kjøring, men litt pen giring så tåler std Getrag kassene litt juling. Ett bra alternativ til oppgradering er da kasse fra en 5/325 TDS, som er en ZF kasse som er "lik" 328 / M3 kassene, men er riktig vinklet med tanke på m20 blokka. Men, da må pilotlageret i veiva og mellomaksel byttes.

Holder på å oppgradere min M20B20, som du kan se her i tråden min, hvis du vil hente ltt inspirasjon:

viewtopic.php?t=116193

Ellers så er det en veldig fin og informativ tråd(-er) her:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

Lykke til!

Må bare rette på at man tar ikke elektronikken fra 535lmm i orginal lmm, men elektronikken fra org lmm inn i 535 lmm, dette for og få opp diametern, skal du bygge snik bør du sette lmm på suge siden, husk at den gummibelgen som står inn på innsuget ikke tåler turbotrykk.

Datasprut er og anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke bedre å ta utganspunkt i en m20b25 da? :P

Jeg skal prøve å få det godkjent, så da blir vel det så og si umulig :P

Skal du bygge så det holder, koster det penger. Det er ikke til å komme ifra.

Men, skal du kjøre snik-oppsett, holder det med en fin liten T3 turbo på en Diesel-manifold eller ett såkalt adapterrør på original manifolden.

Eller, gjøre det enkelt og kjøpe ett ferdig turbokit fra f.eks http://www.motorviagra.no , eller finne no på kjøp/salg delen på div. forum.

LMM, der er det vanligst å sette elektronikken fra en 535 LMM i huset til original, men det bør da kompletteres med 535 dyser (eller større) og kanskje en justerbar brensintrykksregulator. Fjøra bør også strammes.

Styreenheten din bør også programmeres om, så kan du lade på litt. :)

Clutch er flere alternativ, komplett clutch fra 325ix skal holde litt mer en original clutch, eller så har du Sachs 618 clutch som klarer 500nm med std. lamell, eller opp mot 700nm med sinterlamell.

Kommer igjen på hvor mye penger du har lyst til å bruke. :)

Girkassene holder sannsynligvis ikke veldig lenge ved aktiv kjøring, men litt pen giring så tåler std Getrag kassene litt juling. Ett bra alternativ til oppgradering er da kasse fra en 5/325 TDS, som er en ZF kasse som er "lik" 328 / M3 kassene, men er riktig vinklet med tanke på m20 blokka. Men, da må pilotlageret i veiva og mellomaksel byttes.

Holder på å oppgradere min M20B20, som du kan se her i tråden min, hvis du vil hente ltt inspirasjon:

viewtopic.php?t=116193

Ellers så er det en veldig fin og informativ tråd(-er) her:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

Lykke til!

Må bare rette på at man tar ikke elektronikken fra 535lmm i orginal lmm, men elektronikken fra org lmm inn i 535 lmm, dette for og få opp diametern, skal du bygge snik bør du sette lmm på suge siden, husk at den gummibelgen som står inn på innsuget ikke tåler turbotrykk.

Datasprut er og anbefale

Har du no tips til hvilket datsprut som er greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvist det er opent LMM du jakter etter finnes det.

Men er beregnet på 2,5liter altså m20b25.

se http://millerperformancecars.com/catalo ... gory_id=45

W.A.R. & MAF Combo.

Men hadde ikke gidet å bruke penger på det.

kjøp 2,5 liter eller turbo eller begge deler. men alt dette koster. særlig turbo bygg.

Som jeg alltid påpeker:

Søk i forumet "som di andre har foreslåt" se hva som er laget av andre og har blit utprøvt.

Kjøp bøker etc (maximum boost av corky bell, street turbocarging av mark warner p.e., eller andre)

Sett opp ønsket effekt, bruk dette som en mal for hva deler som skal kjøpes/lages ( ikke 1000 hest)

Sett opp dele liste med pris

Legg til 25% så begynner du å nærme deg.

Tenk hvordan du skal styre motoren. dette koster og mangen glemmer dette ut. skal du bare kødde og brife med bilen kan du lagge jalla oppset, men skal man bruke det fek bane eller noe annet så hadde jeg satset på Datasprut som Fixfax sier.

billi er ikke bra, man får hva man betaler for.!

Dette er det samme som alle andre har foreslått tideligere i posten. gjør litt reserch så slipper du å bruke masse penger og gå på tryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvist det er opent LMM du jakter etter finnes det.

Men er beregnet på 2,5liter altså m20b25.

se http://millerperformancecars.com/catalo ... gory_id=45

W.A.R. & MAF Combo.

Men hadde ikke gidet å bruke penger på det.

kjøp 2,5 liter eller turbo eller begge deler. men alt dette koster. særlig turbo bygg.

Som jeg alltid påpeker:

Søk i forumet "som di andre har foreslåt" se hva som er laget av andre og har blit utprøvt.

Kjøp bøker etc (maximum boost av corky bell, street turbocarging av mark warner p.e., eller andre)

Sett opp ønsket effekt, bruk dette som en mal for hva deler som skal kjøpes/lages ( ikke 1000 hest)

Sett opp dele liste med pris

Legg til 25% så begynner du å nærme deg.

Tenk hvordan du skal styre motoren. dette koster og mangen glemmer dette ut. skal du bare kødde og brife med bilen kan du lagge jalla oppset, men skal man bruke det fek bane eller noe annet så hadde jeg satset på Datasprut som Fixfax sier.

billi er ikke bra, man får hva man betaler for.!

Dette er det samme som alle andre har foreslått tideligere i posten. gjør litt reserch så slipper du å bruke masse penger og gå på tryne.

Jeg gjorde masse resarch osv, men gikk fortsatt på tryne, det tror jeg alle gjør første gangen.

her er punkter som koster men som du trolig sparer penger på:

- Grenerør, ikke kjøp kina, ikke kjøp hjemme laget ta heller og kjøp det mv lager eller ppf sitt, jeg kjøpte først ett grenerør, der kom turbon alt for høyt, kjøpte ett kit, der lå turboen inntil dempertårnet, så kjøpte jeg det dyre til ppf, og det var perfect fit

jaja, mange feller.

så pass på det kan være en grunn til at folk selger det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at jeg skulle bruke rundt 30-40 på motor og understell. Og selvfølgelig så skal jeg jo lage det så godt det bare går ann innenfor det budsjettet, men jeg er 17 år og har ikke allverdens mekaniker kompetanse enda. Derfor jeg stiller mange spørsmå som mange av dere sikkert syns er helt ymse.

Har også søkt mye rundt omkring bla. her og på ppf forumet, men jeg klarer liksom ikke å lese meg til hvordan det skal gjøres, derfor jeg heller stiller spørsmål for å få litt mer konkret svar på det jeg lurer på :)

Jeg kommer nok til å satse på datasprut, ikke bare for funksjonalitets skyld men også for å prøve å holde det litt cleant i motorrommet. Men den war chipen som du snakker om, det er vel muligheter for å omprogrammere den så den blir gull på b20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ha spesial laget chip ja, men fortsatt blir det ikke like bra som ett datasprut.

30-40 på motor, understell og styrings system blir nok kansje litt i minst laget men det går.

har du tenkt på hvordan du skal dekomprimere motoren? du må finne ut hvor mye du skal dreie av spemplene, om du ikke skal ha tykkere topp pakning da.

dreie stempel og frese spor til oringer i blokka er mest bang for the bucks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...