Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et "lite" problem med motoren min. Det er en 88' m20b25, som står i e30. Motoren ble plukket i deler og overhalt ifjor(!). Da ble det byttet alt av pakninger, toppen ble planet, ventilseter frest, nye ventiltetninger, ny toppakning, nye råde- og veivlager++

Nå, bare 10-15.000 km etter har den plutselig begynt å drekke olje, må fylle ett par ganger i uka, og den ryker blått. Syns det skal være rart at toppakningen eller ventiltetningene har tatt kvelden allerede, og det er lissom på alle 6 sylindrene og (pluggene er svarte og kokset). Målte kompresjon forrige uke, og den var ca 10 bar på alle sylindrene, så dette kan vel ikke være slitne stempelringer heller? Motoren går som den skal. Fusker litt når den er kald, men drar like godt som den alltid har gjort.

Skrevet

Nei, stempelringene ble ikke byttet, var ikke meg som overhalte den. Har tenkt det samme, at det er oljeringene som er slitne, men ville det ikke da vært ujevn

/ dårlig kompresjon?

Skrevet

Lukter stempelringer av dette ja, men sjekk slitekant og mål størrelse på sylinder og stempler med micrometer og sjekk med toleransegrensene før du gidder å bytte ringer. Har vært borti folk som bare bytter ringene hvor oljeforbruk kommer tilbake.

Skrevet

Hehe, så ille er de ikke å skru på de enkle motorene der ;)

Vet ikke åssen det er med veivhusventilasjonsventil på denna maskinen, vil nå tro at den er ganske primitiv og ikke går i stykker, men det kan ihvertfall gi oljeforbruk om ventilasjonen er defekt.

Skrevet

For meg så høres det ut som dårlig rengjøring av topp før montering, og dermed tok ventiforingene kvelden ganske kjapt.

Bare en tanke, siden den plutselig begynte og bruke olje etter såpass kort tid.

Var det olje/stempel ringene som var årsaken, så ville jo forbruket hvert mer eller mindre konstant fra dag 1.

Skrevet

Det er vel også liten sjanse for at alle 6 oljeringene ryker samtidig...sjekk ventiltettningene dine du, tror feilen ligger her

Skrevet

som flere nevner her så kan det være ventiltettningene som har gått, kan være de er satt feil for det pleiere å være forskjell på innsug og eksos tettningene!

Skrevet

Toppen ble syrevasket ellerno etter planing, så ut som om den var ny fra fabrikk, så den var ikke dårlig rengjort hvertfall... Er det ikke litt rart at alle ventiltetningene plutselig skal ta kvelden samtidig, bare ett år etter de var nye? Skal få sjekket åndingen, og se om problemet kan ligge der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...