Gå til innhold

hjelp meg! problem med tomgang og fjusking, mulig belønning!


Wilhelmsen
 Share

Anbefalte innlegg

Halloen igjen

Lurte på om det er noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette, har slitt siden jeg fikk bilen, hadde vært utruligt kjekt å få ordnet i dette,

bilens oppførsel er:

kald motor= VELDIG lav tomgang ( den dør ut )

varm motor = litt for høy tomgang 1100 rpm sånn ca,

når jeg kobler ut tomgangs regulator så er den fin på tomgang når den er kald, litt lavt, ca 500 rpm helt i begynnelsen men går oppover etter 2-3 minutter helt til motoren har fått normal arbeids temperatur å da idler jeg også på 1100 rpm.

motoren fjusker / kutter på 1300 rpm om jeg holder stabilt på AKKURAT det turtallet, men ellers ikke, å den fjusker på 5200 rpm ca uansett, begynner å sperre på en måte, mister all motor effekt.

etter en diagnose på bilen så fikk jeg opp feil på lambda/lmm så jeg byttet lambda sonde til en ny en, merket ikke så mye forskjell for å være ærlig, bortsett fra at jeg mistet et gammelt problem med ujevn tomgang,

å jeg har testet en annen brukt lmm, helt likens, ingen forskjell

har byttet plugger, å renset fordeler og ledningenr ( var en del eiringer ) å har bestilt nytt bensin filter og belgen som går fra lmm til innsuget i misstanke på falskluft ( har sprayet med startgass på vaakum ledninger og belg, men fant ingenting, men hører en suselyd som kan høres ut som falskluft,

mistanker jeg har er

1: lambda får feil måling pga en veldig svak fri eksos fra ei dårlig pakning fra manifoild til selveste eksos røret ( har ny pakning men ikke verktøyet til det:P )

2: har ikke resetta noe diagnose etter jeg bytta til lambda, må jeg det?:P

3: tomgangs regulator er gåen

Noen som har en anelse på hva problemet kan være på at den forskjellige tomgangen på kald og varm motor, og fjuskingen? bilen tikker litt så er en mulighet for at kammene/ventilene er feil/slitt

det er en m40 b18 motor til en 318i e36

blir evig glad om noen finner ut problemet for meg, å høres egoistisk ut, men om noen klarer å finne fram til problemet uten at det måtte koste meg noe stort så skal den personen få en bitteliten belønning (er en fattig ungdom:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke resette ECU etter bytting av lambda, men du MÅ gjøre dette når man bytter LMM.

Så hvis du har prøvd en annen LMM i bilen, så må altså feilkoden resettes før motoren startes, hvis ikke så forsetter ECU i nødmodus og problemet vedvarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke resette ECU etter bytting av lambda, men du MÅ gjøre dette når man bytter LMM.

Så hvis du har prøvd en annen LMM i bilen, så må altså feilkoden resettes før motoren startes, hvis ikke så forsetter ECU i nødmodus og problemet vedvarer

Okei

hvordan resetter jeg feilkoden? noe jeg kan gjøre selv?

hadde vært fint med den detaljert forklaring på hvordan jeg gjør det om det kan gjøres,

søkte rundt men fant ikke:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har diagnoseutstyr, så gjør følgende.

Koble fra minuspolen fra batteriet, og la denne være av i over 20 minutter. Koble på polen igjen så er du ferdig :)

Dette sletter minnet til ECU og den får en "fresh" start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har diagnoseutstyr, så gjør følgende.

Koble fra minuspolen fra batteriet, og la denne være av i over 20 minutter. Koble på polen igjen så er du ferdig :)

Dette sletter minnet til ECU og den får en "fresh" start :)

haha ikke værre en det? jeg hørte noe om å ta noen kabler å dytte inn i diagnose kontakten, å jord på ene kabelen å noe sånt, ( husker ikke helt hvordan det sku gjøres ) men skal prøve å koble av minus polen å la den stå ;)

så får dere tilbake melding når jeg har gjort det;)

thanks;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, koble pol 7 til 19(jord] (eller var det omvendt) er å resette oljeservice-intervall. Men å koble bort minuspolen resetter alt annet :)

ah okei;)

vell oljeservice intervall på skjermen ble borte nå ( den har vært på siden jeg kjøpte bilen )

å det funket:D lot jordings kabelen ( minus ) av i natt, å idag startet jeg bilen, omtrent rett tomgang på kald å varm motor:D ca 500-600 på kaldt, å gikk sakte opp til 800 ca når den va varm, men det går heelt greit for min del, mye bedre en før:D

Fjuskinga er der fortsatt, så tipper det er noe " mekanisk " ? som f,eks ventilene eller noe i den duren ?

Breitling kan du sende pm med konto numret ditt? ;) du fikset hvertfall en ting som har plaget meg veeeldig!!

nå er det bare fjuskinga som gjenstår:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...