Eirik Viste Skrevet Juni 26, 2010 Share Skrevet Juni 26, 2010 Har en 5 trinns kasse fra en M60B30 V8 med svinghjul. Hvis ønskelig har jeg giroverføring og mellomaksling fra E34 530 V8. Da er et ombygg fra aut. til manuell lett og gjøre. Og du får en mye sprekere bil. Spesielt for dere som har en slitt aut.kasse. Regner med at det føles som det blir 50 hk mer i bilen etter ombygg til man.kasse. Denne kassen passer og til 4liter motoren. Kassen skal fint tåle de ekstra hk og Nm som 4 literen har. Denne kassen bruker 240 mm clutch. De tidligere 540 brukte 265 mm clutch, men etter ca 1997 540 4.4 liter bruker BMW bare 240 mm clutch på dem og. Og E39 V8 M5 har også bare 240 mm clutch. Så 3 liter V8 kasse og clutch skal helt sikkert fungere bra på 4 liter ved fornuftig kjøring. Denne kassen blir også mest brukt ved ombygg av V8 i E30. Tar mindre plass og er lettere og også mye billigere enn 6 trinns kasse ombygg. Disse kassene er ikke ofte til salgs. Og svinghjulet er veldig vanskelig og dyrt å få tak i brukt. Koed selger clutch rimelig. 5 trinns kassen med svinghjul selges for 7.500 kr + frakt. 530 man. mellomaksling og E34 giroverførig selges for 1.500 kr i tillegg sammen med kassen. V8 motorene blir mye raskere med manuell kasse. Min 740 føltes å ha 100 hk mer etter ombygging til manuell kasse. Og 530/730 V8 som føles å ha litt for lite krefter får nå akkurat det lille ekstra som gjør at den føles som en sprek motor igjen. 530 V8 med manuell kasse er et par hakk sprekere enn en 525. Men det føles ikke sånn med aut.gir. Hilsen Eirik. 92 22 65 44. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet August 9, 2010 Forfatter Share Skrevet August 9, 2010 Ser det er flere 4 liter V8 til salgs. Kjøper dere denne pakken får dere en mye sprekere bil enn med aut. Spesielt i E34 har du muligher til å kjøpe kasse med svinghjul og clutch pluss mellomaksling og giroverføring. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet August 12, 2010 Forfatter Share Skrevet August 12, 2010 Nå har du sjansen til å kjøpe nesten komplett ombyggingskit til å sette V8 5 trinns man. kasse i E34. Planlegger du ombygg med V8 og vil ha manuell kasse er dette rette pakken. Motor får du lett tak i, men ikke manuell V8 kasse med svinghjul. Du mangler vel bare pedalsettet med clutchsylinder for å bygge til man.gir. Bilen blir mye sprekere og verdien på bilen øker sikkert med mer enn det som ombyggingen koster. Mulighet for transport/levering fra Stavanger til Oslo nå til helgen. Kjører langs E39 og E18. Bor du i nærheten kan vi treffes på en egnet plass. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrbatnes Skrevet August 12, 2010 Share Skrevet August 12, 2010 må man ikke ha manuell ledningsnett og speedometer også for å få dette 100%? sett noen som bygger om til manuell som bare "lurer" automathjernen til å tro at den står i nøytral for å få start. så står det N i speedometeret. lettvint men.. er på jakt etter en komplett delebil jeg kan flytte over alt for å bygge om til manuell, men det er vel like enkelt å spore opp som å finne vann i sahara. ser du selger skjeldne deler titt og ofte så hvis du kommer over et eksemplar med manuell kasse må du gjerne sende meg en PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-Tim Skrevet August 15, 2010 Share Skrevet August 15, 2010 Hei, er du villig til å selge kun kassen med clutchpumpe og mellomakslingen? Trenger ikke svinghjul eller clutch. Evt hva skulle du da hatt for det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet August 15, 2010 Forfatter Share Skrevet August 15, 2010 5 trinns kassen kan selges for 5.000 kr med clutchpumpe + frakt. Mellomakslingen kan selges for 1.500 kr + frakt sammen med kassen. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet August 27, 2010 Forfatter Share Skrevet August 27, 2010 For tiden legger det flere meget billige V8 motorer for salg. Sammen med denne manuelle kassen kan du skaffe deg en meget rask bil til kjempepris. Det er veldig stor forskjell på å kjøre en automat og manuell bil. Veldig stort effekttap i de gamle kassene. Det føles som du har 100 hk mer i en 4 liter med manuell kasse. De nyere 540 fra ca 1997 har ikke større svinghjul og clutch enn denne kassen. Heller ikke splinesakslingen er kraftigere. Nå kan du skaffe deg omtrent alle de sjeldne delene som du trenger til å bygge om til manuell bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet August 29, 2010 Share Skrevet August 29, 2010 må man ikke ha manuell ledningsnett og speedometer også for å få dette 100%? sett noen som bygger om til manuell som bare "lurer" automathjernen til å tro at den står i nøytral for å få start. så står det N i speedometeret. lettvint men..er på jakt etter en komplett delebil jeg kan flytte over alt for å bygge om til manuell, men det er vel like enkelt å spore opp som å finne vann i sahara. ser du selger skjeldne deler titt og ofte så hvis du kommer over et eksemplar med manuell kasse må du gjerne sende meg en PM Du behøver ikke manuelt ledningsnett og speedometer, det ligger flere løsninger ute for å få dette til uten å "lure" den til å tro at den står i "P" eller "N". Jeg bygde om min rett før jeg reiste ut, så jeg fikk ikke tid til å se så mye på det elektriske før jeg dro, men for å bli fort ferdig la jeg bare den gule girvelgeren fra automaten under plata i midtkonsollen, og koblet ryggelysbryteren inn på pluggen til denne. Slik fungerer alt, det eneste er at du får opp "Transmissionprogram" når du starter bilen, så forsvinner det. Hos meg står det heller ikke noe i girvalgdisplayet. (Ikke "P/N" eller "S/A") ingen problem å bruke det slik, men jeg har sett løsninger for å få vekk feilmeldingen og. Jeg tror man bare kan laske et par punkter i kontakten til girvelgeren, og når du da fjerner hjernen til automaten vil og feilmeldingene forsvinne. PS: Ombyggingen anbefales på det høyeste! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet August 29, 2010 Forfatter Share Skrevet August 29, 2010 Takk for god info, Hafsmo. Det er alltid bra når noen bidrar med egne erfaringer. Og Hafsmo kan sikkert bekrefte at bilen blir mye raskere etterpå. Har snakket med et par karer som sier at deres 540 i god stand med manuell kasse kjører ifra en M5 3.6 liter. 540 ligger i alle fall omtrent på det nivået etter ombygg til manuell kasse. For dere som vurdere M62B35 motor sammen med denne kassen føles motoren også garantert mye sprekere. Har ikke testet dette selv med denne motoren, bare med 4 liter V8. Og det er natt og dag forskjell. Det at en ombygging fra f.eks 520 til 535 ikke trenger å koste mer enn ca 20.000 kr burde gjøre en slik ombygging attraktiv. En 535 koster minst 50.000 kr mer enn en 520 i samme årgang. Noe som betyr at du har en bil som beholder verdien mye bedre. Og som gjør at du kan ha bilen i lang tid uten å tape penger på den ved et senere salg. Forutsatt at det også i framtiden er populært med kraftige motorer. Da er det bare å slå til og kjøpe manuell kasse og stor V8 motor. Har du penger og vurderer en 528, kan du komme billigere ut av det med å kjøpe en 520 og bygge om til 535/540. Edit: Så først nå at jeg har svart på annonsen til M62 girkassen. Har både 5 trinns kasse til M60 og M62 motorer for salg. For E39 eiere er jo M62B35 et godt valg og, men E34 eiere får jo aller mest for pengene med å bygge om med M60B40 motoren. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå