Gå til innhold

E39 koker! Varme i apparatet


itwt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med en E39 520 som koker både på tomgang og i fart (etter 5-10 min med stabil temp). Den har riktig nok varme i apparatet konstant, er da luft i systemet utelukket? Slangen til venstre for radiator er rimelig avkjølt, den til høyre er kokvarm.

Hvis jeg drar inn all varme i kupeen for fullt, så går den tilbake til driftstemperatur. Noen som aner hva dette kan være? :shock:

Skal legges til at bilen nylig har fylt kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok. Trodde det kom kalde perioder i lufteanlegget hvis det var mye luft. Har du noen effektiv måte å lufte på utenom å åpne begge lufteskruer, lokket til ekspansjonstank og klemme på slanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter egen sirkulasjonspumpe på varmeapp. sløyfen, så der vil det blåse varmt uansett om motorens vannpumpe er helt fraværende, så for meg høres det nesten mer ut som defekt vannpumpe, muligens defekt termostat.

Mine erfaringer så langt med tanke på luft i disse motorene, er at dem holder seg på ok temp, men varmen i apparatet blir mer eller mindre faværende, da særllg på tomgang.

Dersom du har tappet av gammel frostveske, og kun fylt opp og luftet på måten jeg tror du har gjort, så kan det selvsagt være det som er problemet, for da tror jeg nemlig det mangler mye kjøleveske, meeeen..

Lufting.

Slå på tenning og varmeapp på maks varme, åpne lufte skruer og eventuelt lokket og se om det pumper ut litt bobler og vann.

Eventuelt la motoren gå på tomgang, og la det fløde ut av lufteskruer inntil det ikke kommer mer luft.

Sørg for at det er mer enn nok veske i tanken når du holder på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker ut nå, men må tilføre at du bør se merkbart med sirkulasjon i expansjonstankens topp (pilotstråle) ved motor i gang dersom vannpumpen er i orden og du har sånn nogenlunde nok kjølemedium i systemet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har prøvd å lufte nå, men fortsatt like ille. Er det sånn at man kun trenger å skifte pakning på termostathuset, eller må hele byttes? Er vel ikke så mye arbeid å bytte termostaten og vannpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpe er en vanlig feil og gjenganger på disse , skovlen er laget av plast som sitter på metallaksel når de blir gamle så sprikker plasten så skovlen kommer løs fra akslen eller detter fullstendig i biter.

Hadde det samme på min for ett par år siden, Varmeapparat har separat elektrisk pumpe så det virker uansett som nevnt tidligere i tråden.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, ser for meg at det er like greit å bytte begge deler. Har sett et par DIYs på nett, og det ser rimelig rett frem ut. Noe spesielt (verktøy/deler) jeg burde huske på for å slippe og dunke hodet i veggen i ren frustrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke størrelsen på viskosen/vifta, men jeg har alltid brukt en "slank" skiftenøkkel. Husk links gjemger på den, og den bør du prøve og få løsnet før du fjerner reima.

Pumpa mener jeg koster ca 4-500 kr på mekonomen.

Se an reimer/løpehjul og slikt også da, så bytter du like greit dem mens du er igang dersom det trengs.

Vet noen sverger til og bytte huset også ja, siden det er som resten av bilen. Ræva plast. Hehe.

Er du litt skru kyndig, så bytter du dette lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med samme problem på min E46 etter jeg byttet ekspansjonstank å luftet systemet. Når jeg kjører den på slette, står på tomgang og uten motstand så holder den fin tempratur, men når den får bakkemotstand går tempraturen opp. Det er hele tiden gloheit varme i varmeapperatet ( skjønte dette ikke hadde noe å si ). Er dette typisk termostat feil ? Mener på at vannstrålen i toppen av ekspansjonstanken er fin, altså at pumpa går. Har også prøvd å stå i bakke å luftet med fronten som høyeste punkt selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...