Jarkko Skrevet Juli 1, 2010 Skrevet Juli 1, 2010 Har ved de siste 3-4 fyllingene merket at bilen begynner å fuske 60km før den er tom! Jeg har kunnet stole blindt på kjørecomputerens måler hele den tiden jeg har hatt bilen, men ikke nå lenger. Har ikke kartlagt hvor langt jeg faktisk kommer etter at det begynner å lyse gult, men jeg har vært vant til at 100-110km er normen. Pleier å gå automatikk i å klikke seg frem til den viser gjenstående rekkevidde når den begynner å lyse Har sett en del posts om sensorer for bensintanken som feiler osv. men synes ingen av de symptomene jeg har lest passer til det jeg opplever. Noen andre her med lignende feil? Kan kjørecomputeren "omskoleres"?
Jarkko Skrevet Juli 2, 2010 Forfatter Skrevet Juli 2, 2010 Fyllte på litt i dag igjen fordi på vei til jobben begynte den å fuske igjen. hadde bare på 10-12 liter for tenkte jeg bare ville ha så jeg klarte meg til helga, men nå i løpet av dagen så har inneholdet i tanken bare vokst! Merket at den fluktuerte veldig i løpet av dagen, og nå jeg parkerte bilen for kvelden så var det over halv tank på den i følge måleren, og kjørecomputeren var helt tydelig enig for den sa at jeg nå hadde 370km rekkevidde, mot knappe 180 i morges etter fylling.
eirik845 Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 blir sånn du kjører tanken helt tom så det får med seg mye dritt.
largund Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Låner tråden din for jeg har spørsmål om samme tema; Min måler måler mindre enn faktisk forbruk målt med kalkulering av liter fylt mot km. kjørt. Mitt spørsmål er om det går å rekalibrere måleren på noe måte?
Jarkko Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 blir sånn du kjører tanken helt tom så det får med seg mye dritt. Og "dritt" fra tanken skulle ha innvirkning på bensinnivået, nøyaktig hvordan? Har søkt og lest en del synsing og meninger om bensinnivågivere i E46, men ofte er det i referanse til at den hele tiden viser tom tank, der givernes kontakter er enten irret og ikke lenger fungerer, eller at flottøren er punktert og synker til bunns. Et tips jeg har funnet er å identifisere hvilken side som har en giver som ikke er som den skal være. OBC i E46 kan viser driftstoffsnivå i høyre og venstre tank, og nå som tanken SKAL være omtrent tom, men viser enda at jeg har halv tank - så burde en av sensorene vise veldig høyt nivå. "Alle" har sikkert sett denne før, men her er link til hvordan finne kodene og verdiene, og hva de betyr: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/114795
Jarkko Skrevet Juli 4, 2010 Forfatter Skrevet Juli 4, 2010 Skulle i dag klargjøre bilen til ferieturen, og skulle samtidig sjekke verdiene fra OBC... men bilen startet ikke! Hadde ikke klart å lukke bakluken, og batteriet var blitt tappet. Ladet batteriet og sjekket så OBC, men nå var alt omtrent som det skulle være. Elektrosjokkterapi? Eneste jeg stusser på, er hva egentlig verdiene under 1 _ 6.2 betyr. _ _ 5.1 gav _ _ 0175 (175km rekkevidde) _ _ 6.0 gav 0077114 (7,7 liter som angitt av venstre tanksensor og 11,4 liter av høyre) _ _ 6.1 gav _ _ 0191 (7,7 + 11,4 = 19,1 liter) 1 _ 6.2 gav _ _ 0136 ("indicated value" (13,6 liter) "and tank phase") Og det er den siste jeg ikke forstår. Dersom sensorene sier at det er 19,1 liter i tanken, hva betyr denne 13,6 liter verdien? Og hvordan "vet" den det, siden den er avhengig av sensorenes data? Er dette en verdi som den kommer frem til ved å beregne andre faktorer, slik som momentantforbruk over lenger tid og kjørelengde, og dermed kommer frem til en "riktig" verdi for den gjenværende drifstoffmengden? Rekker ikke gjøre noe med dette før i morgen, så får ta med en ekstra 10 liters dunk på turen i tilfelle jeg glemmer å telle kilometerene
Jarkko Skrevet Juli 4, 2010 Forfatter Skrevet Juli 4, 2010 Fant andre sider som referer til disse verdiene, og 1 _ 6.2 er visst bare hvilken verdi som den analoge måleren viser i øyeblikket. Hvorfor denne skulle være veldig forskjellig fra faktisk bensinnivå er et annet spørsmål Videre viser tallet 1 angiveligvis at begge sensorer er OK, 2 _ 6.2 ville betydd at en av sensorene hadde feilet, og 3 _ 6.2 ville betydd ugyldig verdi, sannsynligvis dersom begge sensorene var defekte.
Halloja Skrevet Mai 11, 2014 Skrevet Mai 11, 2014 Gammel tråd, men låner den litt Jeg får ikke opp verken gjenomsnittsbruk eller hvor langt jeg kan kjøre på det jeg har, det står bare fire streker etter hverandre der det egentlig skal stå på displayet Skjer ingenting når jeg trykker på BC knappen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå