Gå til innhold

Er det vanskelig å bytte motorfestene?


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed at motorfestene er gåen på min E46 320dAT.

Har fått pris på å bytte og det virker som det er 3-4timers arbeid. Er det vanskelig å bytte? Noen som har gjort det? Hvordan løfter man motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke helt hvordan det ser ut på din bil. men på min e34. 520- så tok jeg traktorn og jekkestropper rundt motoren og løfta den litt.

men alle har ikke tilgang på traktor.

en kammerat av meg tok no gummi eller plankebit og la imellom bunnpanna og jekken. og jekka motoren forsiktig opp. det funka flott det. er egentlig bare å bruke fantasien litt. du har kansje no deksler under motoren som du må ta vekk først. for å komme til.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke studert motorrommet på E46, men regner med det fungerer på samme måte som E30, hvor motorfestene går fra blokken til traversen. Kan vel fungere å skru av mutterne på gummien, jekke opp under bunnpanna, skru av festene på blokken, sette inn nye motorfester, jekke ned, skru igjen mutterne på traversen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekke opp under bunnpanna :-s

Er ikke bunnpanna noe mykt metall som kan gi etter?

Har ikke motorene M47 et feste for å løfte motoren? Mener å huske at noen motorer hat et "øye" skrudd fast i motoren som tåler å bli løftet etter.

RS.

Har ikke studert motorrommet på E46, men regner med det fungerer på samme måte som E30, hvor motorfestene går fra blokken til traversen. Kan vel fungere å skru av mutterne på gummien, jekke opp under bunnpanna, skru av festene på blokken, sette inn nye motorfester, jekke ned, skru igjen mutterne på traversen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekke opp under bunnpanna :-s

Er ikke bunnpanna noe mykt metall som kan gi etter?

Har ikke motorene M47 et feste for å løfte motoren? Mener å huske at noen motorer hat et "øye" skrudd fast i motoren som tåler å bli løftet etter.

RS.

Har ikke studert motorrommet på E46, men regner med det fungerer på samme måte som E30, hvor motorfestene går fra blokken til traversen. Kan vel fungere å skru av mutterne på gummien, jekke opp under bunnpanna, skru av festene på blokken, sette inn nye motorfester, jekke ned, skru igjen mutterne på traversen?

Jo, en fremme og en nede ved girkassen mot torpedoveggen. (E30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vet dessverre ikke om noen DIY for å bytte disse men iom at jeg byttet motorfester på min for litt siden kan jeg kanskje komme med noen betraktninger likevel?

OBS: jeg har den gamle modellen med 136hk og det kan tenkes at det er forskjeller mellom denne og din 150hk.

BMW oppgir i manualen at det skal brukes en løfteanordning som vist på bildet nedenfor, Biltema har en variant av denne som kanskje kan brukes. Da jeg verken hadde lyst til å kjøpe løfteåket fra Biltema eller jekke på bunnpanna falt mitt valg på gaffeltrucken vi har på jobben...

5s0i8qaflykizmz665k4.jpg

Før løftingen av motoren demonterte jeg følgende:

- "snorkelen" til luftfilteret (5mm unbraco, 1 stk)

- fremre dekslet over motoren (5mm unbraco, 3 stk)

- microfilteret

- microfilterhuset (torx T30, 4 stk)

- øvre muttere på motorfestene (16mm, 1 på hver side seff!)

Når det gjelder det siste punktet her var det mutteren på høyre side som var den klart vanskeligeste (i hvert fall på min motor, kan være annerledes på din). Pga en eller annen turborelatert "dings" (som jeg var lite lysten på å skru av) var det ikke mulig å løsne denne ovenfra. Klarte det til slutt fra undersiden med 3/8" skralle med kardangledd men det var så trangt at jeg måtte ta pipa av mutteren for å få ett "klikk" på Kamasa-skralla. Det kan tenkes at det hadde gått med en liten (3/8") skralle med vinklingsbart hode (leddnøkkel funker ikke). Alternativt kunne jeg ha demontert katalysatoren for å få bedre plass til å skru men jeg var ikke spesielt lysten på det heller!

På venstre side gikk det greit å komme til ovenfra (med to forlengere + kardangledd mot pipa).

Jeg brukte litt tid på selve løftingen, tok litt og litt for å være sikker på at ikke noe ble klemt/dratt i stykker. Dette viste seg å ikke være noe problem men måtte løfte motoren så høyt at innsuget nesten tok i torpedoveggen for å få ut/inn festene. Noe som kan nevnes i denne forbindelse er at motoren hang litt skjevt i løfteøyet (hellet mot venstre). Valgte derfor å skru fast det nye festet på høyre side og sette på mutteren på oversiden for å holde motoren nede på høyre side (fikk da bedre plass på venstre side).

Forøvrig en grei jobb men selvfølgelig like j..la trangt å dra til øvre mutteren på høyre siden som det var å få den av...

Kan også nevne at jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte orginale motorfester, med Koed sin billigvariant fikk jeg vibrasjoner i bilen som irriterer meg såpass at jeg vurderer å prøve de orginale i stedet.

Btw: hvis du vil spandere nye muttere er artikkelnummeret 22 11 6 779 973 (kr7,20 pr stk).

Til dere som eventuelt måtte lese dette og synes at dette virket som en tungvint måte å gjøre det på så er trådstarter antakelig interessert i høre om hvordan det kan gjøres enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo nå laget en DIY :-)

Jeg tok bilen inn på løftebukken for å se fra udersiden. Og du har rett i at øvre mutter på passasjersiden vil bli et mareritt.

Nedre muttere er pice of cake med leddnøkkel.

Øvre på førersiden fikses med en lang forlenger og ledd.

Så nå prøver jeg å tenke på hva som kan være best valg av verktøy for å løsne problemmuttera. Hva om jeg kapper en 16mm leddnøkkel? Er ikke en pluggnøkkel normal 16mm? En slik med en stang som tres igjennom? Helt utrolig at den forb...vakumklokken på turboen kommer akkurat i veien.

Noen andre med tips?

Forresten virke bunnpanna ganske solid. Ska tru om det ikke går å sette en kloss og bruke en gearkasse-jekk?

Da kan man liksom kontroll fra undersiden.

RS

Vet dessverre ikke om noen DIY for å bytte disse men iom at jeg byttet motorfester på min for litt siden kan jeg kanskje komme med noen betraktninger likevel?

OBS: jeg har den gamle modellen med 136hk og det kan tenkes at det er forskjeller mellom denne og din 150hk.

BMW oppgir i manualen at det skal brukes en løfteanordning som vist på bildet nedenfor, Biltema har en variant av denne som kanskje kan brukes. Da jeg verken hadde lyst til å kjøpe løfteåket fra Biltema eller jekke på bunnpanna falt mitt valg på gaffeltrucken vi har på jobben...

5s0i8qaflykizmz665k4.jpg

Før løftingen av motoren demonterte jeg følgende:

- "snorkelen" til luftfilteret (5mm unbraco, 1 stk)

- fremre dekslet over motoren (5mm unbraco, 3 stk)

- microfilteret

- microfilterhuset (torx T30, 4 stk)

- øvre muttere på motorfestene (16mm, 1 på hver side seff!)

Når det gjelder det siste punktet her var det mutteren på høyre side som var den klart vanskeligeste (i hvert fall på min motor, kan være annerledes på din). Pga en eller annen turborelatert "dings" (som jeg var lite lysten på å skru av) var det ikke mulig å løsne denne ovenfra. Klarte det til slutt fra undersiden med 3/8" skralle med kardangledd men det var så trangt at jeg måtte ta pipa av mutteren for å få ett "klikk" på Kamasa-skralla. Det kan tenkes at det hadde gått med en liten (3/8") skralle med vinklingsbart hode (leddnøkkel funker ikke). Alternativt kunne jeg ha demontert katalysatoren for å få bedre plass til å skru men jeg var ikke spesielt lysten på det heller!

På venstre side gikk det greit å komme til ovenfra (med to forlengere + kardangledd mot pipa).

Jeg brukte litt tid på selve løftingen, tok litt og litt for å være sikker på at ikke noe ble klemt/dratt i stykker. Dette viste seg å ikke være noe problem men måtte løfte motoren så høyt at innsuget nesten tok i torpedoveggen for å få ut/inn festene. Noe som kan nevnes i denne forbindelse er at motoren hang litt skjevt i løfteøyet (hellet mot venstre). Valgte derfor å skru fast det nye festet på høyre side og sette på mutteren på oversiden for å holde motoren nede på høyre side (fikk da bedre plass på venstre side).

Forøvrig en grei jobb men selvfølgelig like j..la trangt å dra til øvre mutteren på høyre siden som det var å få den av...

Kan også nevne at jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte orginale motorfester, med Koed sin billigvariant fikk jeg vibrasjoner i bilen som irriterer meg såpass at jeg vurderer å prøve de orginale i stedet.

Btw: hvis du vil spandere nye muttere er artikkelnummeret 22 11 6 779 973 (kr7,20 pr stk).

Til dere som eventuelt måtte lese dette og synes at dette virket som en tungvint måte å gjøre det på så er trådstarter antakelig interessert i høre om hvordan det kan gjøres enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ledd nøkkel og en god stor skrutrekker til og bryte med på problem mutteren. Helt enig i at det er trangt der. Brukte litt i underkant av en time da jeg skiftet på min. Så en 3-4 timers jobb hørtes drøyt ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hvem skulle ta 3-4 timer ? har du en en jekk og verktøy og har bytta de før bruker du max 20 min på vær side.

greit nok vis det er første gangen, og man er ikke så sku kyndig så tar det den tiden det tar, men er ikke no umulig oppgave :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20+20min?

Ikke på en E46!

Først må alle motordekslert tas løs og brettet for luftinntaket med pollenfilter.

Så kan mutter på førersiden løsnes med lang forlenger, men det er helt umulig på andre siden. Da kan man montere motorløfteren(En slik som ble avbildet her). Løfte fra undersiden er umulig! Du løfter hele bilen og har faktisk ikke så mye kontroll som man skulle ønske. Motoren må løftes ca. 6-7cm for å få løs motorfestene.

Men på undersiden er det plastdeksel, alu-brettet og endel andre deksel før man kommer til på undersiden. Nedre muttere er enkel med 16mm leddnøkkel.

Øvre mutter på passasjersiden er et mareritt og der kreves det en med småe hender og masse muskler. Jeg får på en 16mm pluggkopp og en 1/4" skralle der håndtaket må kuttes til ca. 15cm. Pga kort skaft må man bruke ren muskelkraft. Så må motoren jekkes opp 7cm for så å bytte festene.

Jeg står fortsatt fast med den forb muttera som ikke vil løsne!

:-(

Det går heller ikke ann å ta bort vakumklokken på Turboen da denne er fast med turboen og kan ødelegges hvis man prøver :-s

Det tar ikke 40min!!!

RS

Herregud hvem skulle ta 3-4 timer ? har du en en jekk og verktøy og har bytta de før bruker du max 20 min på vær side.

greit nok vis det er første gangen, og man er ikke så sku kyndig så tar det den tiden det tar, men er ikke no umulig oppgave :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg det til! Tok 3timer.

Jeg måtte lage et finurlig verktøy for å løsne muttera på passasjersiden, men det gikk :-)

Er motorfestene fylt med olje? Var noe svineri rundt motorfestene.

Merket at automatkassa nå gearer helt ubemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...