Gå til innhold

Skal lakkere for første gang

Jay-O
 Share

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, så jeg lakkere på egenhånd for første gang, og har en del spørsmål.

Skal lakkere på karbonfiber, og dette skal visst være som å lakkere glassfiber, stemmer? Så da trenger jeg en lakk som ikke blir for hard, for karbon/glassfiber "lever" en del? Hvordan er det å lakkere med sprayboks? Noe spesiellt med dysen å ta hensyn til? Hvordan få mest mulig "gloss"? Og er det grunning for klarlakk?

Det er mye jeg lurer på, så alle råd mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og lakke karbon\glassfiber er som og lakke vanlig stål. en gjør ikke noe med lakk for dette. der en bruker tilsetninger som gjør lakk mer "bøybar" om du vil, er på plast. glassfiber og karbon knekker når det først går galt...(men mange bruker tilsetniger på dette også)

bruk en god fyller spray. slip ned eventuelle ujevnheter.(320-500 i korning)

så på med grunning. mørk for mørk farge versusversa for lys,se etter støv ugjevnheter og annen dritt!(bruk støvklut)

så på med farge du vil ha. min 2 lag med lakksprøyte (spryboks uendelig mange)

det er her ting kan klabbe seg litt for en lakk som brukes i sprybokser er enkomponets mens en som brukes med lakksprøyte er 2 komponents. 1komp lekker vann og blir matt og stusselig mens 2komp blir blank og pen, metallic er vannbasert ved lakksprøyte og blir vanntett med 2 komp klarlakk på toppen.

Når du har fargen bør du legge på min et lag klarlakk om du har boksspray. det for og bevare fargen lengst.

her er det kun TRENING som gjelder.. den vaneligste feilen første gang er sig pga for mye lakk, den neste er appelsinhud som da kommer av for lite lakk..

vet noen selger spraybokser med en patron herder i som du dytter inn og får ett relativt bra resultat (oppegård lakk eller noe slikt) har ikke prøvd men sett bra fargebilde på jobb utført med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha karbon fargen under ville jeg ikke ha grunnet i det hele tatt grunning har farge og da er jo hensikten med og bevare karbon looken borte. Ta heller og slipp litt med veldig fint pussepapir så klar lakken hvertfall tar kjør på en par lakk til du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...