stianhf Skrevet Juli 7, 2010 Share Skrevet Juli 7, 2010 Sliter med ujevn tomgang, den ligger mellom ca 1000-1500 og jager litt. Oppdaget at når jeg tar av oljepåfyllingslokket på motoren, så blir tomgangen normal. Motor det er snakk om er en 1990 M20B25 med ca 150000km på telleren. Pluggene er nye, men den tikker mye pga trenger å justerer ventiler. Trenger også oljeskift pga sort olje. Noen som vet hva som kan være problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianhf Skrevet Juli 7, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2010 Bump... ingen som har noen tips å komme med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Juli 7, 2010 Share Skrevet Juli 7, 2010 Den suger sikkert falskluft en plass, prøv med startgass rundt om på vakumslangene og innsugsbelgen og prøv å lokaliser lekasjen. Visst den ikke suger falskluft kan det hende du må stille tomgangen. Sjekk om noen av tipsene i denne tråden funker. http://bmwguiden.no/forum/viewtopic.php ... 31&start=0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianhf Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2010 Men hvorfor går den ned i rpm når jeg åpner oljelokket da? Skal rpm ikke være lik uansett? Et annet problem som har dukket opp, er at det virker som det er dårlig forbrenning. Lukter bensin. Dersom bilen ikke har vært startet på en uke, er den ganske tungstartet og det lukter skikkelig bensin. Når den først har startet går den som en skikkelig, men det virker som om den ikke går på alle sylinderne de 10 første sekundene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Fordi tomgangen skal synke når man tar vekk oljelokket på M20-motorene, det er vakum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FLOCKER Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Men hvorfor går den ned i rpm når jeg åpner oljelokket da? Skal rpm ikke være lik uansett?Et annet problem som har dukket opp, er at det virker som det er dårlig forbrenning. Lukter bensin. Dersom bilen ikke har vært startet på en uke, er den ganske tungstartet og det lukter skikkelig bensin. Når den først har startet går den som en skikkelig, men det virker som om den ikke går på alle sylinderne de 10 første sekundene. I am not BMW specialist, BUT- if You have MAF (luft mengde molar) so I am shure 99,9% that it is gone.. It gives too rich of fuel or too little of fuel- it is dangerous for pistons than- less fuel+ more air = higher burning temperature in cylinders= if You are unlucky, than You get burned hole in pistons or it burns valves too sometimes.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianhf Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2010 Hvordan kan jeg teste om luftmengdemåler er defekt? En ny er ganske dyr, har ikke lyst å kjøpe uten jeg vet den gamle er dårlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Dra ut ledningen som går inn på LMM, stopper motoren er den mest sannsynlig defekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianhf Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2010 Har prøvd å koble ut ledningen på LMM, men motoren stopper ikke, den dør nesten før den begynner å jage. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FLOCKER Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Har prøvd å koble ut ledningen på LMM, men motoren stopper ikke, den dør nesten før den begynner å jage. You can check it at workshop, it will show up when you connect it to diagnostic You can try to find one at Ebay.. or i can look for a price in Latvia (my homeland)? That should be better price than in NO even with shipping! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivarandre Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 sjekk for evt falskluft i vakuumslangene, slangen som går fra gasspjeld til luftfilter er normalt att det går hull på pga slitasje så prøv og bytt den og sjekk slangen som går til veivhusventilasjon og evt bytt den, er ikke altfor mye penger det er snakk om (har akuratt samme problem selv) på min m20b25. prøv også og rengjøre gasspjeld med og spraye tynn rustløser inn og tørk ren med en klut eller papir ang sort olje så er det normalt også, bytter du olje og starter bilen så er oljen ganske sort igjen etter det, men prøv innvendig motorrens, en sort olje du heller i motoren og lar bilen gå i ca 15-20 min på tomgang på varm motor. bytt deretter olje og filter og du vil få ett godt resultat Gjor nettopp dette på min pga den tikka ganske mye, funka fett for meg tikkinga ble nedsatt kraftig er jo da ventil løfterne som henger pga dritt og sot i motor så anbefaler dette på det sterkeste, prøv det og gi oss resultat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 sjekk for evt falskluft i vakuumslangene, slangen som går fra gasspjeld til luftfilter er normalt att det går hull på pga slitasje så prøv og bytt den og sjekk slangen som går til veivhusventilasjon og evt bytt den, er ikke altfor mye penger det er snakk om (har akuratt samme problem selv) på min m20b25.prøv også og rengjøre gasspjeld med og spraye tynn rustløser inn og tørk ren med en klut eller papir ang sort olje så er det normalt også, bytter du olje og starter bilen så er oljen ganske sort igjen etter det, men prøv innvendig motorrens, en sort olje du heller i motoren og lar bilen gå i ca 15-20 min på tomgang på varm motor. bytt deretter olje og filter og du vil få ett godt resultat Gjor nettopp dette på min pga den tikka ganske mye, funka fett for meg tikkinga ble nedsatt kraftig er jo da ventil løfterne som henger pga dritt og sot i motor så anbefaler dette på det sterkeste, prøv det og gi oss resultat Men igjen så kan motorrens sørge for at du må åpne toppen og rense ventilløftere (hydrauliske). Heldigvis har vi ikke hydrauliske på de herlige M20-maskinene våre, men er usikker på hva som kan skje med motorrens i en M20. Noen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Ser ikke noe annen sammenheng enn at du burde sjekke veivhus ventilasjonen din. Siden det endrer seg når du åpner olje-fyllinga.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Ser ikke noe annen sammenheng enn at du burde sjekke veivhus ventilasjonen din. Siden det endrer seg når du åpner olje-fyllinga.. Hørtes merkelig ut, da alle M20-motorene jeg har tatt av oljepåfyllingslokket på har roet seg drastisk ned på tomgang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Kan hende, men fjuskinga burde ikke plutselig opphøre.. Kanskje sjekke tomgangsmotor i slengen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå