aottesen Skrevet Juli 11, 2010 Skrevet Juli 11, 2010 Sitter og irriterer meg over en ule-lyd som har kommet mer og mer de siste mnd. jeg har hatt bilen. Det høres ut som om den kommer fra bak i bilen, eller evt. fra girkassen. Lyden dukker opp rundt 50 km/t og blir høyere oppover til 80. Lyden opphører nesten helt dersom jeg trør inn clutch (men den forsvinner ikke 100%). Noen som vet hva dette kan være?! Tenkte kanskje det kunne være et hjullager, men da ville vel ikke clutch ha noe å si? Bilen er en 118d som har gått 82.000 km. Legger ut en liten video, og håper noen kan høre hva det kan være. Videoen er tatt opp med iPhone, og gir ikke akkurat verdens beste lydgjengivelse. Men, om du ser hele videoen, så hører du lett hvilken lyd jeg tenker på. Håper virkelig noen kan si meg hva dette er, for jeg skal kjøre tur/retur Gøteborg om noen uker, og makter ikke stoppe midtfjells fordi ett eller annet gikk til skogs.. http://www.youtube.com/watch?v=IRWUSC7DL40 EDIT: Har nå funnet problemet. Det var et lager i diffen som er gåent, og det blir byttet mot slutten av mnd.
Superbeetle Skrevet Juli 11, 2010 Skrevet Juli 11, 2010 Opplagring til mellomakslingen? 7 og 8 på dette bildet! Jeg hadde en så og si tilsvarende lyd på min E36, men da var det et bakhjulslager som var gåent alikevel..
aottesen Skrevet Juli 11, 2010 Forfatter Skrevet Juli 11, 2010 Det kan jo høres logisk ut, i og med at stresset på denne minsker (men ikke forsvinner) når jeg trør inn clutch?
aottesen Skrevet Juli 11, 2010 Forfatter Skrevet Juli 11, 2010 Uansett, jeg har to års garanti på ALT av motor og drivlinje, samt det meste andre som er meningen at skal fungere, så det er vel bare til å vente til vinterdekkene er på plass og kjøre den opp på Jæger .. Er vel ikke så lurt å hive den inn med 19" ..
Gunnar Skrevet Juli 11, 2010 Skrevet Juli 11, 2010 Har det egentlig noen betydning? Men har du prøvd med andre hjul på den? 7ern ulte som bare juling så fort jeg satte på 20", men var helt fin med 16". Da var det et hjullager som nærmet seg slutten og fikk for mye stress av 20-tommerne...
aottesen Skrevet Juli 11, 2010 Forfatter Skrevet Juli 11, 2010 Jeg vet ikke, men greit å ikke gi de noe å henge argumenter på for hvorfor de ikke vil dekke det.. Lyden var der da jeg hadde 17" på også (de var riktig nok runflat og harde som stein). Madammen påstår hun har hørt lyden lenge, men mener også at den har blitt sterkere. Om det er hjullager, så ville vel lyden vært like kraftig, selv med clutchen inne?
aottesen Skrevet Juli 12, 2010 Forfatter Skrevet Juli 12, 2010 Bumper denne, nå som det har kommet video..
peder87 Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 hei sjekk olje på girkasse og difrensial. høres ut som lager\tørre tenner noen plass. er det vibrasjon i bilen? og kommer lyden med hastighet eller med turtall? hva skjer om du kjører i 50-60 på høyt turtall kontra lavt turtall? ta iallefall og sjekk olje på girkasse og diff samt lette bakhjulene og rotere på den og sjekke for slakke samt prøv å få sjekka om det er slakk i opplagringen på mellomaksel. eller bare sett bilen inn på verksted når du har 2 års garanti på drivlinje.
aottesen Skrevet Juli 13, 2010 Forfatter Skrevet Juli 13, 2010 Litt oppdatering: Var ute å testa idag, og lyden er ikke avhengig av turtall på motoren. Lyden er konsekvent, med unntak av at den nesten forsvinner når jeg trør inn clutch. Blir spesielt fremtredende når bilen bremser på motor. Oppstår rundt 35 km/t --> 100 +/- (jeg har ikke fulgt med på lyder dersom jeg har vært over den hastigheten, noe jeg selvfølgelig ikke har). Madammen satt baki i dag for å lytte etter lyder, og det høres ut som om lyden kommer fra venstre bakhjul (mellom midten og hjulet, etter hennes forklaring). En annen lyd vi hørte også, er en som minner litt om når en bremse henger - men dette gikk igjen fra alle vinkler i bilen. Håper det gir litt knagger å henge det på?
aottesen Skrevet Juli 13, 2010 Forfatter Skrevet Juli 13, 2010 heisjekk olje på girkasse og difrensial. høres ut som lager\tørre tenner noen plass. er det vibrasjon i bilen? og kommer lyden med hastighet eller med turtall? hva skjer om du kjører i 50-60 på høyt turtall kontra lavt turtall? ta iallefall og sjekk olje på girkasse og diff samt lette bakhjulene og rotere på den og sjekke for slakke samt prøv å få sjekka om det er slakk i opplagringen på mellomaksel. eller bare sett bilen inn på verksted når du har 2 års garanti på drivlinje. Takk for tipsene, Peder! Har sjekket under bilen ved flere anledninger, og det er ingen lekasjer, og det virker ikke som om det er slark i noe som helst.. Har nettopp lest gjennom vilkårene på garantien, og de har jo skodd seg på omtrent alle punkt. Så, vil helst vite hva det er for noe (da jeg har en ekstremt nevenyttig bror som gjerne kan fikse det), i stedetfor å levere den inn til Jæger, få beskjed om at de har fikset det, og så viser det seg at garantien ikke dekker det .. Legger ved garantivilkårene.
peder87 Skrevet Juli 14, 2010 Skrevet Juli 14, 2010 Litt oppdatering:Var ute å testa idag, og lyden er ikke avhengig av turtall på motoren. Lyden er konsekvent, med unntak av at den nesten forsvinner når jeg trør inn clutch. Blir spesielt fremtredende når bilen bremser på motor. Oppstår rundt 35 km/t --> 100 +/- (jeg har ikke fulgt med på lyder dersom jeg har vært over den hastigheten, noe jeg selvfølgelig ikke har). Madammen satt baki i dag for å lytte etter lyder, og det høres ut som om lyden kommer fra venstre bakhjul (mellom midten og hjulet, etter hennes forklaring). En annen lyd vi hørte også, er en som minner litt om når en bremse henger - men dette gikk igjen fra alle vinkler i bilen. Håper det gir litt knagger å henge det på? trolig hjullager på venstre side eller kryss i aksling da tipper jeg
aottesen Skrevet Juli 15, 2010 Forfatter Skrevet Juli 15, 2010 Hva vil kryss i aksling si? Hjullager er jo SELVFØLGELIG ikke dekket innunder garantien, så da må delen OG arbeidet ordnes selv.. Trivelig.
peder87 Skrevet Juli 16, 2010 Skrevet Juli 16, 2010 drivknute\ samme som på en bil med framhjulstrekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå