Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ok. Egentlig ikke når den begyner å lade jeg er ute etter, men ca dreiemomentkurve med kammen i en tenkt NA motor, eller ca turtall for maks moment bare hadde vært til stor hjelp :) Lov å spørre hvilken turbo du har? Denne har rimelig stor T4 turbo(kina vare tror jeg), så man kan vel ikke forvente tidllig og rask spoolup.

Jeg har maks moment på 4900. Turboen min er en presicion pt67bb t4. Tidlig/rask spoolup kommer vel an på så mangt.. Nå er jo min 2,7 liter med kulelagret turbo osv, så det hjelper jo på litt.

Skrevet
men du laga jo bærre ett map du ?

Trenger i grunn bare en titt på tenninga :) Bensinmappen fra haltech e6x er ikke brukanes til MS. I ms mapper jeg bensin med VE, og ikke ms som man gjør i e6x, i tillegg til jeg bruker en funksjon som heter incorporate AFR targert. Denne funksjonen gjør at bensinmappen(VE) reflektere den reelle momentkurven, og AFR justerer man med å forandre AFR tabellen. Etter å ha justert inn momentkurven rett kan man raskt prøve seg fram med forskjellige blandingsforhold for å finne ut hva som fungerer best, bare med å forandre AFR i AFR tabellen.

Derfor er det greit å vite hvor ca topp moment kan forventes, for der vil også VE tabellen være høyest, og jeg kan gjette meg fram til en VE tabell som ikke skal gi for mager blanding.

Skrevet
Ok. Egentlig ikke når den begyner å lade jeg er ute etter, men ca dreiemomentkurve med kammen i en tenkt NA motor, eller ca turtall for maks moment bare hadde vært til stor hjelp :) Lov å spørre hvilken turbo du har? Denne har rimelig stor T4 turbo(kina vare tror jeg), så man kan vel ikke forvente tidllig og rask spoolup.

Jeg har maks moment på 4900. Turboen min er en presicion pt67bb t4. Tidlig/rask spoolup kommer vel an på så mangt.. Nå er jo min 2,7 liter med kulelagret turbo osv, så det hjelper jo på litt.

Takker :) Da skal jeg gå ut fra forventet maks moment mellom 4500-5500rpm en plass.

Kulelager hjelper utrolig mye ja.

Bytta nylig turbo på cosworthen min. Den gamle var en T34 med vanlig glidelager, den nye er lik turbo, bare med ettermontert kulelager. Fult ladetrykk ca 1000rpm tidligere, og mye raskere spoolup. Samt lavt ladetrykk allerede fra 1500rpm, der jeg før mått opp på 2500rpm før nåla bevega seg over 0 :mrgreen:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...