Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avhengig av om du har diesel eller bensinmotor så blir en bensin-turbo som kjøres litt hardt fort rødglødende varm. Hva det tilsvarer i grader C vet jeg ikke helt men 6-700 tipper jeg.

Temperatur på innsugsmanifold avhenger av mange faktorer. Om det er "pakket" inn. Om det er bra med luft rundt det. Om det går kjølevann gjennom gasspjeld... Men noe varmere enn motorns kjølevannstemp tror jeg neppe det blir.

Skrevet

Ja, altså turbinhuset er jo den delen som eksosen går igjennom og den kan altså bli rødglødende varm.

Når det er snakk om luftsida av turboen, altså kompressoren, så avhenger vel også det av slike faktorer som om turboen lagre er vannavkjølt i tillegg til olje. Da vil jo varmoverføring fra turbinhus over til kompressor bli mindre. Kompressortemperatur vil jo også her avhenge av hvor turboen er montert.

Skrevet

blir den varmere enn 900 grader kan sdet fort gå ut over vitale deler inne i motorn.. så med en bra mappa bil ligger den vell på 750-850 grader på maks belastning

Skrevet

Tror at på en diesel er 750grader ofte max temperatur. På bensin motorer finnes det turboer som tåler 900 grader og 1050grader. Temperaturen på ut luften fra kompressor er mye kladere og med 0.8bar overtrykk ca 100grader avhengig av kompressor virkningsgrad!

1bar er vel ca 120-130grader! Ved 4.2 bars overtrykk er det opp mot 280grader!

Tviler på om noen kjører det på en bilmotor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...