artofdesign Skrevet Juli 20, 2010 Skrevet Juli 20, 2010 Min 325cia gikk plutselig på "halv" kraft da jeg startet opp motoren sist. Motoren høres ut som en traktor, og mangler kraft. Motorsymbolet lyser i dashbordet. Kan det være en tennplugg etc som har røket? Bytte de, eller noe annet som det kan være? Eller bør jeg bare kjøre den rett på verksted? Bilen har bare gått 60.000.
Lars89 Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 Dette kan være veldig mye forskjellig. Mange sensorer på disse motorene. Endel av de er dessverre kjent for å feile. Når du sier den høres ut som en traktor, er det en metallisk ulyd eller går den ikke på alle sylinderene? En diagnose med diagnoseapparat er påkrevd.
artofdesign Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Nei, hører ingen ulyd egentlig. Den bare føles og høres ut som en traktor, momente er der... men tar dobbel tid å få den opp i fart. Får kjøre den på verksted... Hvordan vet jeg om den går på alle sylindrene eller ikke? Den høres ut som en totakter liksom, litt mere ut som en amerikaner enn japanerbil.
artofdesign Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Noen som vet hvilken str jeg må bruke på tennpluggpipen, skal skru ut å titte på de. Men er ikke fast hjemmemekaniker Så må kjøpe en sånn nå. Alle verksteder har jo tatt seg fri, Alf Lie Motor mener at det ikke er farlig for motoren å kjøre med den feilmeldingen.
Lars89 Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 Er 16mm pipe. Trenger også T30 torx, 10mm pipe, skralle og forlenger Her er en diy: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=65380
artofdesign Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Hehe, ja ikke det samme som å bytte på Audi 80'en jeg hadde en gang i tiden. Har fått tak i verkstedstime i morgen, i disse ferietider... så da blir det en diagnosetest. Håper det er noe som ikke koster allverden.
artofdesign Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Da er feilen funnet, som jeg antokk var det noen stempler som ikke gikk. 2 coiler har røket... så må skifte de 2 + tennpluggene. Skulle ha 6500 kr for det, synes det var himla mye.
Lars89 Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Er jo bare å gjøre det selv? Koster 3-800 for 6 plugger og 350/700 for en coil avhengig om du har bremi eller bosch. (på koed)
artofdesign Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Sjekket med GS bildeler, og google/youtubet litt. Dette bør jeg klare selv. Ca. 1600 kr for 2 coiler. Ca. 1200 kr for 6 tennplugger. Verktøyet for å ta av motordekselet, hva er det? Spesialverktøy?
Lars89 Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Du får delene betydelig billigere enn det andre plasser, men vil du ha OEM så skal jeg ikke nekte deg Motordekselet sitter med 10mm, samme med coilene. Eneste "spesialverktøyet" du trenger er T30 torx. Selger skrutrekkere med torx-hode på biltema. Har linka til en diy lengre oppe
artofdesign Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Takk for masse god hjelp. Dette er jo en simpel sak å fikse selv. Mangler bare den 16 mm tennpluggpipa, torxen har jeg allerede.
artofdesign Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Da er begge coilene byttet, plug and play. Ikke en skrue måtte brukes på de. Men ikke fått byttet tennplugger enda, tennpluggpipa jeg kjøpte var 1/2 dels feste... så sto jeg der med 1/4 dels feste på skrallehåndtaket. Jeje...
Lars89 Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Ble bilen frisk igjen? BMW er stort sett veldig lettskrudde og logisk oppbygd sammenlignet med alt det andre skrotet jeg skrur på daglig (skrudd på hundrevis av forskjellige biler gjennom jobben)
artofdesign Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Ja, den er nok frisk. Bare jeg som føler det er noe galt. Bare få byttet tennpluggene også
artofdesign Skrevet Mai 8, 2012 Forfatter Skrevet Mai 8, 2012 Noen som vet hvordan man nullstiller den gule motorlampa som lyser om en coil ryker? Forrige gang fikk jeg den vekk, men husker søren meg ikke hvordan. Har googlet en del, men finner det jammen ikke ut. Har måtte bytte en ny coil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå