Gunnar Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Også er det med lyden. Lyden av NA (naturally aspirated som det også heter) rekkesekser er på helt annet nivå enn hva turbobiler produserer (dumpventil lyd er tøft, men omtrent der stopper det og hehe). Virker som om man må trimme noe grusomt med turbobygg for å få tøff lyd... Jeg syns IKKE at dumpventil er tøft, men syns lyden av en hvinende turbo er tøft. Syns heller ikke det er mulig å definere kul lyd eller ei som med eller uten turbo. Det kan være like brutal lyd fra en turbofirer som en sugetrimma firer. BMWs seksere har FIN lyd, og meget deilig inne fra kupéen, men det er ikke tøff lyd. De blir veldig kjedelige og monotone når man står utenfor og hører de på bane f.eks. Tøffeste M52-lyden jeg vet om er det faktisk hagenisse som har, og den har en litt ubestemmelig, muligens kompressoraktig, lyd. Veldig ulikt sånn den var fra fabrikk iallfall! Men turbo synes jeg er for mye jall.. Pppssshhht -WTF, en bil skal ikek prompe Det er særdeles få originale turbobiler som har dumpventil av psst-typen. Det er ikke akkurat noe dumplyd på en 335i... der tar du RIMELIG feil.. i 88 da bmw gjorde dette var ikke dette så "nøye" pga det skulle være serieprodusert.. å montere datasprut på en motor kan forandre motoren totalt! Det har nok skjedd en ting og to på 20-30 år siden M20-motorene hadde sitt høydepunkt ja. Vet at man har hentet ut en del hester på f.eks. S38 med kun datasprut. Gjerne kombinert med åpnere luftveier. Meeeen uansett hadde jeg ikke giddet det på en standard 325ix. Og med suge trim så kam man kjøre, kjøre, kjøre, kjøre og kjøre og alt virker hele tiden uten og gå varmt osv. De mest ustabile bilene de siste par årene har nok vært to østlandske røde E30 M3er med (kraftig) sugetrim. Moderat sugetrim er holdbart (sannsynligvis mer holdbart enn turbokonvertering), men når man skal opp på tall som man får med en halv bar ladetrykk (altså veldig forsiktig overladning), så er det tydeligvis småvanskelig å få det holdbart, mens det med så moderat ladetrykk er ganske rimelig og greit å få et holdbart turbobygg. Så det beste blir (i mine øyne) et valg en må ta ut fra hva en ønsker å oppnå av egenskaper, holdbarhet og budsjett.
noekult Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Også er det med lyden. Lyden av NA (naturally aspirated som det også heter) rekkesekser er på helt annet nivå enn hva turbobiler produserer (dumpventil lyd er tøft, men omtrent der stopper det og hehe). Virker som om man må trimme noe grusomt med turbobygg for å få tøff lyd... Jeg syns IKKE at dumpventil er tøft, men syns lyden av en hvinende turbo er tøft. Syns heller ikke det er mulig å definere kul lyd eller ei som med eller uten turbo. Det kan være like brutal lyd fra en turbofirer som en sugetrimma firer. BMWs seksere har FIN lyd, og meget deilig inne fra kupéen, men det er ikke tøff lyd. De blir veldig kjedelige og monotone når man står utenfor og hører de på bane f.eks. Tøffeste M52-lyden jeg vet om er det faktisk hagenisse som har, og den har en litt ubestemmelig, muligens kompressoraktig, lyd. Veldig ulikt sånn den var fra fabrikk iallfall! Syns rekkeseksere fra BMW høres tøffe ut... E24: E46 CSL: http://www.youtube.com/watch?v=mYODGHCOXAY (4:24 og utover) Hissig dumpventil er... hissig... Liker lyden fordi jeg forbinder den med verstingbiler. Turbofirere kan ha brutal lyd, men som jeg nevnte så skal slike biler være svært trimmet for å få den brutale lyden... Husker Monster Evo'en, han ble jaget av Rudskogen fordi den lagde for mye lyd Som forøvrig var helt rå, hørtes ut som en halv Koenigsegg...
Morty999 Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 der tar du RIMELIG feil.. i 88 da bmw gjorde dette var ikke dette så "nøye" pga det skulle være serieprodusert.. å montere datasprut på en motor kan forandre motoren totalt! Det har nok skjedd en ting og to på 20-30 år siden M20-motorene hadde sitt høydepunkt ja. Vet at man har hentet ut en del hester på f.eks. S38 med kun datasprut. Gjerne kombinert med åpnere luftveier. Meeeen uansett hadde jeg ikke giddet det på en standard 325ix. på en helt orginal bil som ikke skulle trimmes hadde jeg nok ikke giddi det heller. men det er jo spm om hva han skal gjøre her. og da sier jeg att det lureste er å begynne med motorstyringa!
Øyvind L. Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Og med suge trim så kam man kjøre, kjøre, kjøre, kjøre og kjøre og alt virker hele tiden uten og gå varmt osv. De mest ustabile bilene de siste par årene har nok vært to østlandske røde E30 M3er med (kraftig) sugetrim. Moderat sugetrim er holdbart (sannsynligvis mer holdbart enn turbokonvertering), men når man skal opp på tall som man får med en halv bar ladetrykk (altså veldig forsiktig overladning), så er det tydeligvis småvanskelig å få det holdbart, mens det med så moderat ladetrykk er ganske rimelig og greit å få et holdbart turbobygg. Så det beste blir (i mine øyne) et valg en må ta ut fra hva en ønsker å oppnå av egenskaper, holdbarhet og budsjett. Ok.. Vet om en grønn E30M3 med moderat sugetrimmet S50. Den går og går og går og går den. Ingen havari eller stopp for at den må kjøles ned. Hva er kraftig sugetrimm av S14? 300hk i S14 er moderat sugetrim. Når du nærmer deg 360++hk i S14 så snakker man kraftig sugetrim, man da går de 100mil også må de overhales. Tommy Fjeld vurderte og bygge en S14 med 380 suge hk, men la det på hylla siden overhalings intervallet ble for hyppig. Det ble S50 isteden og nå har han S54 som ikke er trimmet.. Alle som sugetrimmer krafring eller enda mere får kortere intervall på overhaling av motor. Slik er det bare..
Johnsen86 Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 bare litt OT men hvordan for man m50 motoren til og passe ix`n ?? Er vell div å finne om det med litt søking på forumet. I hovedtrekk må bunnpanna sveises om, må parre m50 med m20ix panna, ellers blir det litt krøll med innsuget, noen flytter litt på bkf, jeg kappet innsuget mitt i to og korta det inn med silikonslanger imellom. Må bruke m20 svinghjul og clutch og orginale motorlabber.
Fixfax Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 hvorfor sugtrimme en så gammel motor? når man kan putte inn en s50 som ikke koster all verden mer, til og med m50b25 gir bang for the bucks, koster nok mer og toppe 200suge hk i m20
winchester Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Skjønner ikke at folk ikke forstår hvorfor enkelte IKKE vil sette inn andre motorer enn M20 i E30 jeg. Jeg liker at ting ser orginalt ut, men samtidig at det går iherdig godt! Derfor velger jeg å sugetrimme min M20 til det ultimate som går an for en 2.7. Hva du derimot ville gjort i samme situasjonen kan jeg ikke svare på, men ser for meg s50/s38/. Greit nok, gromt med en S50 eller S38 i en liten E30, men er også mye mer sjeldent, og ikke minst sleeper å ha en M20-motor med 270 hester uten pustehjelp. My cents.
Fixfax Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 270hk i m20 uten pustehjelp, høres ut som jeg kunne kjøt en leilighet for den prisen m5 v8 i e30, synes det ser ut som ett stykk masterpiece engineering stykke jeg da, ser jo ut som det er fabrikksmontert nesten jo
winchester Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Hehe, du kunne sikkert leid en leilighet i ett år. Jo, det ser helt fantastisk ut, men blir man stoppet av onkel politi er det fint lite man kan gjøre, med mindre man har godkjent det.
Øyvind L. Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 hvorfor sugtrimme en så gammel motor? når man kan putte inn en s50 som ikke koster all verden mer, til og med m50b25 gir bang for the bucks, koster nok mer og toppe 200suge hk i m20 10 poeng til deg.. M20 er en dritt motor. Ferdig med det. S50B30 får man godkjent i E30 og den er 50x så bra som en trimmet M20 og man har masse penger igjen til og trimme S50B30en.
Øyvind L. Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 M20 er jo beste motorn som er laga Hvis du forsatt lever i 1985 så er jeg enig....
Azeton Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 M20 er noe dritt.. Heller M50! Men jeg skjønner at du vil bruke en orginal motor.
|Ole| Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 M20 er jo beste motorn som er laga Hvis du forsatt lever i 1985 så er jeg enig.... Greit, det er dyrt å trimme en m20 vist det skal holde men herregud for en lyd og kor mykje dei tåler i utgangspunktet. Du kan no prøve å pryle en m50 like lenge som m20 har blitt prylt
Fixfax Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 det tror jeg ikke er noe problem. tror m50 er mere skuddsikker, m20 toppene sprekker. ikke misforstå, jeg bygger turbo på m20, men kunne jeg valgt igjen hadde jeg nok heller satt inn en s62 men og sugtrimme en m20 er ikke veldig mye bang for the bucks i tilleg til at det ser mye freschere ut med feks m50 s50 osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå