Gjest Skrevet Juli 23, 2010 Skrevet Juli 23, 2010 har tenkt å lakkere selv,bilen har biltema lakk på seg,må jeg slipe vekk all den lakken før jeg legger orndtlig lakk på?
bmwkizn Skrevet Juli 23, 2010 Skrevet Juli 23, 2010 Hvis det er Biltema lakk så kan du vaske det av med lakkfjerner/thinner. Men vær forsiktig rundt listverk å slikt da så sterke middel kan misfarge gummi og plastikk.
DanielMK Skrevet Juli 23, 2010 Skrevet Juli 23, 2010 ...det er ingen lett sak å lakkere selv. Resultatet blir nesten garantert skuffende... Men, er berre å prøve.! Usikker om det finst noen guider på nettet, men det gjer det sikkert ...
lierbimmer Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 mange som får til dette bra om de vet hvordan de skal bruke en lakksprøyte og gjør forarbeidet sikkelig. man burde helst lage seg en lakkboks av noe slag for å ikke få for mye støv i lakken. har planer om å lakke bruksbilen selv, men setter bort jobben på finbilen
SweetBMW Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 ...det er ingen lett sak å lakkere selv. Resultatet blir nesten garantert skuffende... Men, er berre å prøve.! Usikker om det finst noen guider på nettet, men det gjer det sikkert ... Øvelse gjør mester vettu!
Tom K Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 hvis du aldri har lakkert før så kan det være lurt og øve litt på et gammelt panser eller ei dør før du lakkerer bilen
Gjest Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 takk for tips:) noen som har forslag til farge? er en e21...
Waldez Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 Annbefaler deg å få tak i noen annen lakk enn den vannbaserte som brukes nå. Grunnen er at den er mye vanskeligere å få nogenlunde bra enn de eldre 2 komponente typene.
Marius_e30 Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 Det er en grunn til at lakk er et eget fag, det er nok billigere å få en lakkerer til å sprøyte over bilen enn å kjøpe inn masse utstyr og x-antall liter lakk på et resultat som garantert ikke blir seende ut
Hauso Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 Det hadde jeg ikke giddi en gang. Hvis det er snakk om hellakkering. Bruk i hvertfall ikke sprøyte og lakk osv fra biltema, det er bare ræl.. Hadde heller prøvd å få en lakkerer til å gjort en "garasje" lakkering på bilen din. Billigere, og ser bra nok ut om det bare er en bruksbil. Som Marius_e30 sier, det er en grunn til at det er et eget fag, det greiene der er IKKE gjort i en håndvenning.
Tom K Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 Hvor mange er det som har prøvd og lakkere før ? dette er faktisk ikke så veldig vanskelig, det som er vanskelig er grunnarbeid med retting av småbulker og div sparkling, vanlig lakkering er ikke noe hokus pokus så fremt det ikke er veldig spesiell lakkering du er ute etter da
Martinsen Skrevet Juli 24, 2010 Skrevet Juli 24, 2010 Vel, grundarbeidet er jo det aller viktigste. men når man kommer til sprøytinga så er det noen grundregler å følge: man må sprøte med overlapp(for å få minst mulig skjolder) Forskjellige merker sprøytes forskjellig. Trykket på sprøta skal være 2bar ikke fra kompressor, men ut ifra sprøyta for å få knust det skikkelig dette er da basen, på klarlakken bruker jeg 2.5bar(Kommer vel an på hvilket lakkmerke man bruker, på jobben har vi glassurit) 2strøk klarlakk, fult strøk på begge strøkene, og vis det er panser du skal sprøyte (Liggende flater) så må man ha en klarlakk med lang lukkertid slik at det flyter utover å blir steikblankt;) bruker du en med kjapp lukkertid så vil det se tør sprøyta ut, legger ut et bilde av min bil som jeg lakkerte for en stund siden, og resultatet skal se omtrent slik ut: Som dere ser over her, så er ikke panseret lukket helt igjen, det ligger i omtrent vater. dette er for å få mest mulig strekk på klarlakken slik at den blir enda blankere:) Men så kommer det jo an på hvilken farge du skal ha. svart = må gjøre ganske bra grundarbeid for å få det strøkent sølv = bulker osv vises ikke like godt, så trenger ikke være 100%, men det anbefales jo uansett å gjøre det skikkelig Jeg har tenkt å laget en "grundarbeids" guide om hvordan man gjør det, må bare sette meg ned en kveld å skrive litt
Muztang289 Skrevet Juli 25, 2010 Skrevet Juli 25, 2010 Martinsen, husk å legg til sliperiper, hva dette er og hva det kommer av i guiden din..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå