Torek Skrevet Juli 25, 2010 Skrevet Juli 25, 2010 Dette er strengt talt ingen "BMW-prosjekttråd", men ettersom felgene skal på en gammel BMW så lager jeg en liten "DIY" tråd her, i tilfelle noen kan dra nytte av det. Det skal sies at dette er første ganga jeg begir meg ut på noe sånt TAKK TIL ESPEN A. SØRLIE FOR LÅN AV VARMLUFTPISTOL! Glad i deg, vennen <3 Har også bestilt div. deler til felgene fra Håkon Sandberg @http://www.partsandretards.no - 2 stk. ytterringer - 136 bolter/muttere - 4 stk. lave senterkopper Utstyr som har blitt brukt hittil: (listen fylles opp etterhvert som nye ting blir brukt ifbm. restaureringen) - Jaktkniv (for å skjære bort litt av massen som er brukt for tette felgen) - Malingsfjerner (for å fjerne klarlakk) - Kald pils og musikk (kanskje det viktigste med hele prosessen!!) - Varmluftpistol (for å varme opp massen som er brukt til å tette felgen slik at delene lettere kan skilles fra hverandre) - Sandpapir (150-1200 korning) NB: Våtslipes fra 600 og oppover - Gummiklubbe - Momentnøkkel - Tetningsmasse - 12kant SW10 (brukes til å skru stramme skruene) Alle fire felgene er originalt 8.5x17" ET30 med boltsirkel 5x112 og stammer opprinnelig fra en gammel Audi 200 / V8. To av felgene er smalnet til 7.5"(delt tønna i to og sveisa sammen igjen 1" smalere). Har kjøpt 1.5" ytterbaner til å bruke foran og 2" ytterbaner til å bruke bak. Felgene blir da 8" foran og 9.5" bak. Tilstand ved kjøp: BILEN FELGENE SKAL SITTE PÅ ETTERHVERT DA STARTER JOBBEN Fjerning av tetningsmasse (uoriginal og et helv*te å få bort) Div. kantskader på ytterringer Bakside av ytterring må naturligvis pusses helt ren før den monteres igjen. Pusses med grov korning slik at tetningsmasse lettere fester seg Påført malingsfjerner som gjør at klarlakken, etter å ha ligget i 30-45 min, enkelt kan spyles av med høytrykk e.l. Klarlakken kunne bare dras av for hånd på sentermutter etter at malingsfjerneren hadde fått ligge på litt Det synes iallefall godt det lille som er pusset Ring nr. 1 ferdigpusset (NB: våtsliping fra 600 t.o.m. 1200 korning) Ferdig ring (gjenstår polering) VS. ikke ferdig ring Ligger klart for å taes med til lakkerer: To stk. nye ytterringer, skruer og muttere De gamle originale senterkoppene VS. de nye, lave Polérsett kjøpt fra GASOLIN ( http://www.gasolin.no ) Bestående av grov OG fin flytende pasta(mye enklere å jobbe med vs. fast iflg. de som har prøvd begge deler), grov og fin skive samt. spindel for montering på drill. Direktelink til polérsett: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=613 Før/etter bilder av rengjøring av kontaktflate mellom tønne-senter + innside av tønne Før/etter bilder av tetting Skruene dras til med riktig moment Etterlengtet prøvemontering Sluttresultat
Arild G. Skrevet Juli 25, 2010 Skrevet Juli 25, 2010 ser veldig bra ut dette selvgjort er velgjort har du borra dem om til 4x100 boltsirkel? hvor bred blir bakfelgene nå da? og hva blir inpresset?
Torek Skrevet Juli 25, 2010 Forfatter Skrevet Juli 25, 2010 Ja, håper det blir bra NEi, ikke jeg som borra om, men et firma i Sverige. Bakfelgene blir 9", så innpresset skulle da bli ganske nøyaktig ET24 (originalt har felgene ET30 på 8,5" bred felg, men jeg har sett på en halv tomme breiere ytterring bak)
635csi Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 Dette blir jo en noget uvanlig og sjelden variant av BBS RS Tore Hvordan er de nye ringene i forhold til egenpolerte gamle ringer med tanke på "speilblankhet"? Har sett noen nye felgringer som ikke kan måle seg med hva man kan få til med dette utstyret fra gasolin, tross at er nye. Kommer de forresten ferdig lakkert med klarlakk?
Torek Skrevet Juli 28, 2010 Forfatter Skrevet Juli 28, 2010 Ja, ikke helt vanlige RS'er dette her Litt gøy det. Jeg skal polere ringene nå til uka, så da får man se hvordan det blir i forhold til de ny-innkjøpte ringene. Håper det blir minst like blankt iaf, så får jeg evt. polere de nye ringene også hvis det må til for å få de like blanke. De kommer uten klarlakk. Vil ikke ha det jeg, for da mister de så mye av glansen. Vil heller bruke litt mer tid på å holde de vedlike istedet Synes det er verdt det.
Torek Skrevet November 11, 2010 Forfatter Skrevet November 11, 2010 Senterene er inne til lakkering i disse dager. I tillegg har jeg kjøpt to nye ytterbaner, slik at alle fire blir nye. Dvs. at det kun er å skru dem sammen som mangler når jeg får igjen senterene fra lakk I mellomtiden har jeg kjøpt tre sett til med felger hvorav ett av dem er klare med pålagt dekk
photowerkz Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Det her blir så jævelig lekkert på bilen din Tore. Gleder meg til å se slutt resultatet.
FTE Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Blir spanandes å se jah! De små sentermuttera var jo digge i forhold til de gamle da! Spent på ferdig resultat
Torek Skrevet November 12, 2010 Forfatter Skrevet November 12, 2010 Larsen: Jeg vet ikke hvem som borra om mine, da jeg kjøpte dem ferdigborra. Jeg har derimot et annet felgsett som skal sendes til http://www.falgfixarna.se neste uke. De skal være veldig dyktige. Marius: Takker! Blir spennende å se ja.. Renoveringa har jo bare tatt to år, så her har det gått unna Frank: Enig. Synes de er litt finere enn de originale
Torek Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Skrevet Januar 25, 2012 Noen som har 2.5" ringer til rs for salgs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå