Gå til innhold

Restaurering av 17" BBS RS236 (smalnet, breddet og omborret)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er strengt talt ingen "BMW-prosjekttråd", men ettersom felgene skal på en gammel BMW så lager jeg en liten "DIY" tråd her, i tilfelle noen kan dra nytte av det.

Det skal sies at dette er første ganga jeg begir meg ut på noe sånt :P

TAKK TIL ESPEN A. SØRLIE FOR LÅN AV VARMLUFTPISTOL! Glad i deg, vennen <3

Har også bestilt div. deler til felgene fra Håkon Sandberg @http://www.partsandretards.no

- 2 stk. ytterringer

- 136 bolter/muttere

- 4 stk. lave senterkopper

Utstyr som har blitt brukt hittil:

(listen fylles opp etterhvert som nye ting blir brukt ifbm. restaureringen)

- Jaktkniv (for å skjære bort litt av massen som er brukt for tette felgen)

- Malingsfjerner (for å fjerne klarlakk)

- Kald pils og musikk (kanskje det viktigste med hele prosessen!!)

- Varmluftpistol (for å varme opp massen som er brukt til å tette felgen slik at delene lettere kan skilles fra hverandre)

- Sandpapir (150-1200 korning) NB: Våtslipes fra 600 og oppover

- Gummiklubbe

- Momentnøkkel

- Tetningsmasse

- 12kant SW10 (brukes til å skru stramme skruene)

Alle fire felgene er originalt 8.5x17" ET30 med boltsirkel 5x112 og stammer opprinnelig fra en gammel Audi 200 / V8.

To av felgene er smalnet til 7.5"(delt tønna i to og sveisa sammen igjen 1" smalere). Har kjøpt 1.5" ytterbaner til å bruke foran og 2" ytterbaner til å bruke bak. Felgene blir da 8" foran og 9.5" bak.

Tilstand ved kjøp:

BBSRS17tom4.jpg

BBSRS17tom3.jpg

BBSRS17tom.jpg

BILEN FELGENE SKAL SITTE PÅ ETTERHVERT

IMG_9815.jpg

DA STARTER JOBBEN :mrgreen:

Fjerning av tetningsmasse (uoriginal og et helv*te å få bort)

IMG_9960.jpg

Div. kantskader på ytterringer

IMG_9953.jpg

IMG_9949.jpg

IMG_9948.jpg

Bakside av ytterring må naturligvis pusses helt ren før den monteres igjen. Pusses med grov korning slik at tetningsmasse lettere fester seg

IMG_9961.jpg

Påført malingsfjerner som gjør at klarlakken, etter å ha ligget i 30-45 min, enkelt kan spyles av med høytrykk e.l.

IMG_9959.jpg

Klarlakken kunne bare dras av for hånd på sentermutter etter at malingsfjerneren hadde fått ligge på litt

IMG_9982.jpg

Det synes iallefall godt det lille som er pusset :)

IMG_9971.jpg

IMG_9976.jpg

Ring nr. 1 ferdigpusset (NB: våtsliping fra 600 t.o.m. 1200 korning)

IMG_9980.jpg

Ferdig ring (gjenstår polering) VS. ikke ferdig ring

IMG_0082.jpg

IMG_0080.jpg

Ligger klart for å taes med til lakkerer:

LAKKERING.jpg

To stk. nye ytterringer, skruer og muttere

Divcrap023.jpg

Divcrap025.jpg

De gamle originale senterkoppene VS. de nye, lave

Divcrap026.jpg

Divcrap027.jpg

Polérsett kjøpt fra GASOLIN ( http://www.gasolin.no )

Bestående av grov OG fin flytende pasta(mye enklere å jobbe med vs. fast iflg. de som har prøvd begge deler), grov og fin skive samt. spindel for montering på drill.

Direktelink til polérsett: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=613

polering001.jpg

DSC00928.jpg

Før/etter bilder av rengjøring av kontaktflate mellom tønne-senter + innside av tønne

DSC00925.jpg

DSC00926.jpg

DSC00923.jpg

DSC00924.jpg

Før/etter bilder av tetting

DSC00968.jpg

DSC00970.jpg

Skruene dras til med riktig moment

DSC00947.jpg

Etterlengtet prøvemontering

DSC00933.jpg

DSC00929.jpg

Sluttresultat

IMG_0679.jpg

IMG_3763.jpg

IMG_0676.jpg

Skrevet

Ja, håper det blir bra :)

NEi, ikke jeg som borra om, men et firma i Sverige.

Bakfelgene blir 9", så innpresset skulle da bli ganske nøyaktig ET24 (originalt har felgene ET30 på 8,5" bred felg, men jeg har sett på en halv tomme breiere ytterring bak)

Skrevet

Dette blir jo en noget uvanlig og sjelden variant av BBS RS Tore :)

Hvordan er de nye ringene i forhold til egenpolerte gamle ringer med tanke på "speilblankhet"? Har sett noen nye felgringer som ikke kan måle seg med hva man kan få til med dette utstyret fra gasolin, tross at er nye.

Kommer de forresten ferdig lakkert med klarlakk?

Skrevet

Ja, ikke helt vanlige RS'er dette her :) Litt gøy det.

Jeg skal polere ringene nå til uka, så da får man se hvordan det blir i forhold til de ny-innkjøpte ringene. Håper det blir minst like blankt iaf, så får jeg evt. polere de nye ringene også hvis det må til for å få de like blanke.

De kommer uten klarlakk. Vil ikke ha det jeg, for da mister de så mye av glansen. Vil heller bruke litt mer tid på å holde de vedlike istedet :) Synes det er verdt det.

• 3 months later...
Skrevet

Senterene er inne til lakkering i disse dager. I tillegg har jeg kjøpt to nye ytterbaner, slik at alle fire blir nye.

Dvs. at det kun er å skru dem sammen som mangler når jeg får igjen senterene fra lakk :)

I mellomtiden har jeg kjøpt tre sett til med felger hvorav ett av dem er klare med pålagt dekk :D

Skrevet

Blir spanandes å se jah! De små sentermuttera var jo digge i forhold til de gamle da! Spent på ferdig resultat :bom

Skrevet

Larsen: Jeg vet ikke hvem som borra om mine, da jeg kjøpte dem ferdigborra. Jeg har derimot et annet felgsett som skal sendes til http://www.falgfixarna.se neste uke. De skal være veldig dyktige.

Marius: Takker! Blir spennende å se ja.. Renoveringa har jo bare tatt to år, så her har det gått unna :P

Frank: Enig. Synes de er litt finere enn de originale :)

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...