Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jay-O: Mener vel moralpreikpolitiet fra sykkelmiljøet som hører om denne tråden og føler at de må snakke oss "kids" til fornuft...

Når trådstarter skriver "fantastisk, slik burde de fleste bilister egentlig gjort..", og flere andre støtter det, kan det jo hende at noen syklister også vil si noe. Det står at den ene syklisten hadde "store kuttskader". Tenk litt på det.

Jeg tror alle som har syklet en del på vei har opplevd ubehagelige og farlige situasjoner, og ingen er tjent med holdninger som enkelte i denne tråden viser. Så får det heller være at noen bare har hatt førerkort i noen få år, og sånn sett er uerfarne "kids".

Jeg sykler til jobb (nesten) hver dag, og opplever ofte bilister som kjører som idioter, og også mange syklister som sykler på rødt, mot enveiskjøring, etc. Når jeg kjører bil, møter jeg av og til syklister som ikke tar hensyn, uten at jeg hisser meg opp over det.

Som nevnt:

«La oss nå for all del slippe å se den vanlige diskusjonen om bilister kontra syklister og om bruk av sykkelstier eller ei. Det finnes ikke noen konflikt mellom bilister og syklister, skillet går mellom idioter/kriminelle og vanlige mennesker.»

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jay-O: Mener vel moralpreikpolitiet fra sykkelmiljøet som hører om denne tråden og føler at de må snakke oss "kids" til fornuft...

Hva er problemet her.? Du blir frustrert av at noen forteller deg at lovverket ikke er enig med deg også reagerer du med å kalle dem "moralister"?

Skrevet

Da håper jeg du forholder deg til reglene for å sykle på vei også og flytter deg når jeg kommer i det tredobbelte av din hastighet på langslettene med kjærring med rier i passasjersetet og blodtrykk på 3 bar.

Hvor ofte er dette et problem for deg? Hva med å komme med litt mer hverdagslige problemstillinger?

(Du har jo ikke registrert deg med fullt navn her, så jeg går utifra at du ikke er interessert i å ha personlig informasjon tilgjengelig. Hva får deg til å tro at andre er interessert i det? Jeg stemmer for at du enten fjerner Jay-o's navn fra innlegget ditt, eller legger ut eget fullt navn. Rett skal være rett)

Koblingen mellom brukernavn og virkelig navn er sikkert gjort ut fra synlig registreringsnummer på et eller annet bilde brukeren har lagt ut. Litt kreativitet, og vips, så er man ikke lenger så anonym som man kanskje ønsket.

Og det som hadde hjulpet med et førerkort for aktiv sykling på offentlig vei er jo nettopp muligheten for straff i form av bøter og førerkortbeslag ved brudd på angitte regler, som igjen hadde "skremt" folk til å ta hensyn til øvrig trafikk.

Syklister får allerede bot for brudd på trafikkreglene; du har sikkert ikke unngått å få med deg "sykle på rødt lys"-aksjonen tidligere i år. Det finnes utallige eksempler på uvettig kjøring blant syklister, det tror jeg alle er enige i.

Spørsmålet er vel om bøter hjelper nevneverdig? Bilister har vært bøtelagt for uvettig kjøring i mange år, uten at det tilsynelatende hjelper stort.

Hansen_: Kunne hjulpet deg om du var i kristiansand, så kunne vi satt opp chins-/dipsrack og benk også og fått en fullverdig treningsøkt midt på E18 ;)

Også en ergometersykkel i venstrefila da, bare for å vise ett eksempel :lol:

"Da håper jeg du forholder deg til reglene for å sykle på vei også og flytter deg når jeg kommer i det tredobbelte av din hastighet på langslettene med kjærring med rier i passasjersetet og blodtrykk på 3 bar."

Kjærring med rier og blodtrykk på 3 bar et ikke så dagligdags, men jeg kommer rett som det rundt en sving og ut på en langslette i det tredobbelte av syklistenes hastighet. Sent ute til jobben pga uforutsette hendelser f.eks.

Og det var et eksempel din rødløk. Man vet sjelden grunnen til at noen kommer kjørende i hundreoghelvete...

Næh?! Er det SÅNN han fant det ut ja. Det var da jævlig godt at du var har og kunne forklare meg noe jeg ikke har visst siden det innlegget havnet her #-o

Bøter er en ting, tap av førerrett er en annen. Jeg vet med sikkerhet at både jeg og MANGE andre hadde kjørt mye fortere enn vi gjør i dag om det ikke var risiko for førerkortbeslag.

Jadda, jeg skal flytte meg når du kommer i det tredobbelte av min hastighet (som er 0 km/t). Og sansynligheten for at du kommer noe sted i det hele tatt i det tredobbelte av 0 km/t er ganske liten :P

Skrevet
Må desverre fortelle deg at det er en regel at man skal flytte seg om man hindrer trafikk. Står i vegtrafikkloven.

"§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Hvis jeg sykler i 35-40 km/t på en lang flate, og du kommer i 80 km/t bak meg (i din senkede 318d med aerodynamisk plastpynt), kommer jeg selvsagt ikke til å stoppe og gå ut i grøfta, så du kan kjøre forbi et sted det egentlig ikke er mulig å kjøre forbi. Hvis du mener dette er feil, foreslår jeg at du kontakter en jurist.

Skrevet
Da håper jeg du forholder deg til reglene for å sykle på vei også og flytter deg når jeg kommer i det tredobbelte av din hastighet på langslettene med kjærring med rier i passasjersetet og blodtrykk på 3 bar.

(Du har jo ikke registrert deg med fullt navn her, så jeg går utifra at du ikke er interessert i å ha personlig informasjon tilgjengelig. Hva får deg til å tro at andre er interessert i det? Jeg stemmer for at du enten fjerner Jay-o's navn fra innlegget ditt, eller legger ut eget fullt navn. Rett skal være rett)

Og det som hadde hjulpet med et førerkort for aktiv sykling på offentlig vei er jo nettopp muligheten for straff i form av bøter og førerkortbeslag ved brudd på angitte regler, som igjen hadde "skremt" folk til å ta hensyn til øvrig trafikk.

Det er ingen regel som sier at en syklist må flytte seg for bil. Dette kan du lære mer om hos f.eks. Trygg Trafikk og Sportsklubben Rye. Det betyr ingen ting om du har en "kjærring med rier" som passajer, forter deg hjem for å skru av vaffeljernet, etc.

Det er selvsagt mulig å få bøter, bli straffet, etc, selv om man ikke har eget førerbevis for sykkel.

Det fulle navnet til "Jay-O" er borte nå.

Nei, men det er en regel som sier at saktegående trafikk skal slippe frem den øvrige trafikken når dette er nødvendig.

Faktisk så skal du også flytte deg hvis du ligger i venstre fil på 4-felts vei i 80 og jeg kommer opp bakfra i 200 også. Da skal du inn i høyrefila. Man skal ikke hindre øvrig trafikk, .<-punktum (rett der. Ser du det ikke? DER ja :P

Edit: Siste avsnitt der gjelder hvis vi begge kjører bil/motorsykkel etc. bare sånn for å statuere at regelen gjelder for motorkjøretøy også.

Edit2: leif

Skrevet
Må desverre fortelle deg at det er en regel at man skal flytte seg om man hindrer trafikk. Står i vegtrafikkloven.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Hvis jeg sykler i 35-40 km/t på en lang flate, og du kommer i 80 km/t bak meg (i din senkede 318d med aerodynamisk plastpynt), kommer jeg selvsagt ikke til å stoppe og gå ut i grøfta, så du kan kjøre forbi et sted det egentlig ikke er mulig å kjøre forbi. Hvis du mener dette er feil, foreslår jeg at du kontakter en jurist.

318d? Prøv å hopp opp en liter slagvolum, en serie og bytt til bensinmotor så er du der.

Og du trenger da ikke å gå ut i grøfta. Bare legg deg på stripa så er det masse plass :)

Skrevet

Sier ikke at det er feil, men når du har 20 biler bak deg. ER du pliktig til å svinge inn på en busslomme, side vei osv osv så du kan slippe forbi.

Og btw kjører jeg ikke noen 3-serie diesel.

Og fortiden er jeg fotgjenger pga førerkort tap (pga fart).

Har store planer om å finne den lokale sykkelklubben å hver gang en av de skal ut å kjøre, da er Steffen der med trehjulsykkel :lol:

(Er en spøk om noen skulle ta det litt feil)

Skrevet

Bøter er en ting, tap av førerrett er en annen. Jeg vet med sikkerhet at både jeg og MANGE andre hadde kjørt mye fortere enn vi gjør i dag om det ikke var risiko for førerkortbeslag.

Er frykt for å miste lappen er det eneste som hindrer deg i å kjøre i hundreoghelvete rundt omkring?

Jeg kunne godt tenkt meg å sykle i, tja, la oss si halvparten av hundreoghelvete, på gangveien hjem fra jobb. Hva er grunnen til at jeg ikke gjør det?

Skrevet
Nei, men det er en regel som sier at saktegående trafikk skal slippe frem den øvrige trafikken når dette er nødvendig.

Ja, og det er regler for forbikjøring. Du kan ikke velge ut akkurat de paragrafene som passer for deg, og ikke ta hensyn til de andre.

I løpet av en treningstur (typisk 80-150km) jeg jeg ofte litt av dette: svinger innom busslommer for å slippe forbi biler (selv jeg da automatisk får vikeplikt når jeg skal ut på veien igjen), sykler på gang- og sykkelvei i bratte oppoverbakker, vinker/signaliserer for biler som ligger bak meg at det er trygt å kjøre forbi (hvis det er uoversiktlig for bilisten), vinker/takker biler som er tålmodige og kjører hensynsfullt forbi, legger meg bak/foran de(n) jeg sykler med for å gi plass, osv.

Hvis jeg ser, eller hører om en bilulykke, skriver jeg ikke til sykkelvennene mine at jeg godter meg skikkelig over at enda en bilist får som fortjent.

Faktisk så skal du også flytte deg hvis du ligger i venstre fil på 4-felts vei i 80 og jeg kommer opp bakfra i 200 også. Da skal du inn i høyrefila. Man skal ikke hindre øvrig trafikk, .<-punktum (rett der. Ser du det ikke? DER ja :P

Hvis jeg ligger i venstre fil på firefeltsvei, er det fordi jeg kjører forbi noen. Da må du vente.

Skrevet
Bare legg deg på stripa så er det masse plass :)

Hvis du ikke kan kjøre forbi uten at jeg sykler helt på stripa, må du vente til det er plass.

Skrevet
Sier ikke at det er feil, men når du har 20 biler bak deg. ER du pliktig til å svinge inn på en busslomme, side vei osv osv så du kan slippe forbi.

Selvsagt.

Skrevet

Er frykt for å miste lappen er det eneste som hindrer deg i å kjøre i hundreoghelvete rundt omkring?

Jeg kunne godt tenkt meg å sykle i, tja, la oss si halvparten av hundreoghelvete, på gangveien hjem fra jobb. Hva er grunnen til at jeg ikke gjør det?

Stort sett ja. Bortsett fra 30-50 soner. Der er det vanlig sunn fornuft som stopper meg.

Halvparten av hundreoghelvete på gangveien? Kan gå greit det. Kommer ann på når du slutter på jobb det.

En god grunn til å la være er jo unger o.l.

Det er ikke så mange unger på E39 i 80-sona. Så der passer 120-130 greit for min del så lenge det er oversiktlig og greit.

E18 i 100 sona er det bare å gi full fyr for min del.

Fartsgrensene i dette landet er latterlig lave på de fleste hovedveier, men det er en annen diskusjon.

Skrevet
Bare legg deg på stripa så er det masse plass :)

Hvis du ikke kan kjøre forbi uten at jeg sykler helt på stripa, må du vente til det er plass.

Det var mest for din egen del da. Kan kjøre forbi med 20 cm klaring jeg, men syntes det blir litt dårlig gjort.

Skrevet

Dere syklister kan rope og skrike hvor mye dere vil.. Men hadde dere (alle under en kam) fulgt deres del av oppfordringene, dvs syklet over på gang og sykkelstiene i oppoverbakker, og ikke vært til HINDER!! (det å sykle langs veien og være til hinder burde være to vidt forsjellige ting) Man høster som man sår osv.. Alle miljø har noe i mot "fiendene" i konkurrerende miljø. Slik er det for meg når jeg kjører motorsykkel også, og bilistene er de som nekter meg å slippe fram i køen. Men jeg benytter ikke alle muligheter for å komme forbi. Jeg viser RESPEKT for bilistene, og mange bilister hjelper meg fram så snart de ser meg i speilet.. Desverre er det så altfor få syklister som har den samme holdningen..

Og herregud for noen argumenter som blir presentert fra syklistene sin side. "Må slip-streame" for å ikke slite ut hjelperyttere på trening? Er det ikke det å bli sliten som er poenget med å sykle? Bare å bytte på å være hjelperytter det vel? Det blir det samme som om jeg skal feste strikk i taket når jeg løfter benkpress..

Skrevet

Stort sett ja. Bortsett fra 30-50 soner. Der er det vanlig sunn fornuft som stopper meg.

Halvparten av hundreoghelvete på gangveien? Kan gå greit det. Kommer ann på når du slutter på jobb det.

En god grunn til å la være er jo unger o.l.

Det er ikke så mange unger på E39 i 80-sona. Så der passer 120-130 greit for min del så lenge det er oversiktlig og greit.

E18 i 100 sona er det bare å gi full fyr for min del.

Fartsgrensene i dette landet er latterlig lave på de fleste hovedveier, men det er en annen diskusjon.

Jeg unngår å kjøre fort på gangveien fordi jeg ikke vil skade meg selv eller andre. Du har forhåpentligvis de samme sperrene når du er ute på veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...