Jesse Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Dere kan krangle så mye dere vil her, men faktum er at dere ikke kommer til å bli enige. Er mye å ta hensyn til da, selv ser ikke jeg vitsen med at 20-30 syklister skal sykle sammen. Men tenk litt etikk og vanlig folkeskikk. Når det er en to meter bred gang- og sykkelvei så er det rett og slett unødvendig å sykle i veien når fartsgrensen er 70, og man sykler midt i veien i 30-35. Gjerne også RETT før og RETT etter kontortid. Det blir små korker.
Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Nei, men det er en regel som sier at saktegående trafikk skal slippe frem den øvrige trafikken når dette er nødvendig. Ja, og det er regler for forbikjøring. Du kan ikke velge ut akkurat de paragrafene som passer for deg, og ikke ta hensyn til de andre. I løpet av en treningstur (typisk 80-150km) jeg jeg ofte litt av dette: svinger innom busslommer for å slippe forbi biler (selv jeg da automatisk får vikeplikt når jeg skal ut på veien igjen), sykler på gang- og sykkelvei i bratte oppoverbakker, vinker/signaliserer for biler som ligger bak meg at det er trygt å kjøre forbi (hvis det er uoversiktlig for bilisten), vinker/takker biler som er tålmodige og kjører hensynsfullt forbi, legger meg bak/foran de(n) jeg sykler med for å gi plass, osv. Hvis jeg ser, eller hører om en bilulykke, skriver jeg ikke til sykkelvennene mine at jeg godter meg skikkelig over at enda en bilist får som fortjent. Faktisk så skal du også flytte deg hvis du ligger i venstre fil på 4-felts vei i 80 og jeg kommer opp bakfra i 200 også. Da skal du inn i høyrefila. Man skal ikke hindre øvrig trafikk, .<-punktum (rett der. Ser du det ikke? DER ja Hvis jeg ligger i venstre fil på firefeltsvei, er det fordi jeg kjører forbi noen. Da må du vente. Jeg velger bort enkelte paragrafer. Rett og slett fordi de ikke gir mening (ikke snakk om forbikjøring her). Men jeg skal ikke ta opp de lovene jeg driter i her. Det for bli en annen diskusjon, ellers blir vi aldri ferdige Ved en forbikjøring av en myk trafikkant ser jeg ike problemet med å ikke legge seg HELT over i motsatt fil så lenge man har ca 2 meter klaring (noe som skulle gå om den myke trafikkanten ligger godt til høyre og møtende trafikk også legger seg ut litt. ) men jeg ville holdt lavere hastighet og turtall enn ved forbikjøring av bil fordi jeg vet at det kan være ubehagelig når noe raser forbi i 140 med turtall på 5500 rpm. Når det er nevnt så er jeg ikke en av de som godter seg over at "en syklist får som fortjent". Men jeg har uttrykt min misnøye over folk som sykler som gale over fotgjengerfelt for deretter å gi meg fingeren når jeg står på bremsene for å ikke kjøre dem ned og tuter på dem. Godt at du ikke er en venstrefils sinke da. Men det er mange som ikke skjønner at det ikke er deres ansvar å stoppe folk fra å kjøre for fort "Ikke faen om jeg flytter meg. Han får ikke lov til å kjøre så fort" Blæ! Mind your own business. (ikke rettet mot deg. Bare uttrykker litt mer frustrasjon, hehe)
Vanilla_ninja Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Og herregud for noen argumenter som blir presentert fra syklistene sin side. "Må slip-streame" for å ikke slite ut hjelperyttere på trening? Er det ikke det å bli sliten som er poenget med å sykle? Bare å bytte på å være hjelperytter det vel? Det blir det samme som om jeg skal feste strikk i taket når jeg løfter benkpress.. Er forklaringen min på trening med bilpes det eneste grunnlaget du har for utbruddet ditt? Du er godt inne på å skjære alle over én kam nå, ser jeg. Jeg er forøvrig helt enig i at gjensidig respekt er det eneste som hjelper for å få til et godt samarbeid i trafikken. Problemet er at det er mange som med "gjensidig" mener at kun den ene gruppen skal skjerpe seg. Et annet problem ser ut til å være enkelte BMW-folks oppførsel i trafikken. Rabies sin påstand om forbikjøring er for eksempel fullstendig bort i natta: Ved en forbikjøring av en myk trafikkant ser jeg ike problemet med å ikke legge seg HELT over i motsatt fil så lenge man har ca 2 meter klaring (noe som skulle gå om den myke trafikkanten ligger godt til høyre og møtende trafikk også legger seg ut litt.) Mener du at motgående trafikk skal vike for deg for at du skal kjøre forbi på steder hvor en trygg forbikjøring egentlig ikke er mulig? I så fall har du allerede tapt i diskusjonen om hvem som viser respekt og hvem som driter i andre i trafikken. LJ
Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Jeg sier ikke at noen skal noe, men jeg sier at det er fullt mulig og ved godt samarbeid skulle være helt uproblmatisk I utopia vettu ninjagutt
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Når det er en to meter bred gang- og sykkelvei så er det rett og slett unødvendig å sykle i veien når fartsgrensen er 70, og man sykler midt i veien i 30-35. Gjerne også RETT før og RETT etter kontortid. Det blir små korker. Jeg har aldri sett syklister sykle langs gulstripa og skjønner ikke hvorfor så mange bilister opplever dette. Det å sykle 30-35 på gang- og sykkelsti med mange utkjørsler er livsfarlig inntil ALLE bilister i Norge har lært seg vikepliktsreglene. Det er i krysning med disse at ulykkene skjer.
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Nei, men det er en regel som sier at saktegående trafikk skal slippe frem den øvrige trafikken når dette er nødvendig. Selvfølgelig - men hvis du tar igjen en traktor i en sving, forventer du at traktoren skal kjøre ut i grøfta umiddelbart slik at du kommer deg forbi med minimal hindring?
Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Nei, men det er en regel som sier at saktegående trafikk skal slippe frem den øvrige trafikken når dette er nødvendig. Selvfølgelig - men hvis du tar igjen en traktor i en sving, forventer du at traktoren skal kjøre ut i grøfta umiddelbart slik at du kommer deg forbi med minimal hindring? Selvfølgelig. Man har alltid vikeplikt for en BMW
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Dere syklister kan rope og skrike hvor mye dere vil.. Men hadde dere (alle under en kam) fulgt deres del av oppfordringene, dvs syklet over på gang og sykkelstiene i oppoverbakker, og ikke vært til HINDER!! (det å sykle langs veien og være til hinder burde være to vidt forsjellige ting) Man høster som man sår osv.. Alle miljø har noe i mot "fiendene" i konkurrerende miljø. Skal jeg for alvor ta pepper for de syklistene som ikke følger reglene? . Dette blir helt på linje med muslimer som hater meg fordi en norsk avis trykket Muhammedkarikaturene. Sånn primitiv og generaliserende taperoppførsel driver ikke verden fremover. De som driver med slik har å slutte med det med en gang. Jeg finner meg uansett ikke i det.
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Selvfølgelig. Man har alltid vikeplikt for en BMW Det glemte jeg
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Så der passer 120-130 greit for min del så lenge det er oversiktlig og greit. E18 i 100 sona er det bare å gi full fyr for min del. Fartsgrensene i dette landet er latterlig lave på de fleste hovedveier, men det er en annen diskusjon. Det kunne vært spennende å høre om du har skjønt konsekvensene av å følge dine egendefinerte trafikkregler. La oss si at noe uforutsett skjer slik at du må bråbremse - og at forholdene er slik at du AKKURAT greier å stoppe i 80. Hvis du kjører 130 i stedet under samme forhold, vil du ikke greie å stoppe. Med hvilken fart treffer du da hindringen som du akkurat stopper for i 80?
Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Så der passer 120-130 greit for min del så lenge det er oversiktlig og greit. E18 i 100 sona er det bare å gi full fyr for min del. Fartsgrensene i dette landet er latterlig lave på de fleste hovedveier, men det er en annen diskusjon. Det kunne vært spennende å høre om du har skjønt konsekvensene av å følge dine egendefinerte trafikkregler. La oss si at noe uforutsett skjer slik at du må bråbremse - og at forholdene er slik at du AKKURAT greier å stoppe i 80. Hvis du kjører 130 i stedet under samme forhold, vil du ikke greie å stoppe. Med hvilken fart treffer du da hindringen som du akkurat stopper for i 80? Høyere enn det som er forsvarlig i hvertfall. Men om man skal tenke sånn så kan man jo likegodt sette 30 grense i hele landet...
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Så der passer 120-130 greit for min del så lenge det er oversiktlig og greit. E18 i 100 sona er det bare å gi full fyr for min del. Fartsgrensene i dette landet er latterlig lave på de fleste hovedveier, men det er en annen diskusjon. Det kunne vært spennende å høre om du har skjønt konsekvensene av å følge dine egendefinerte trafikkregler. La oss si at noe uforutsett skjer slik at du må bråbremse - og at forholdene er slik at du AKKURAT greier å stoppe i 80. Hvis du kjører 130 i stedet under samme forhold, vil du ikke greie å stoppe. Med hvilken fart treffer du da hindringen som du akkurat stopper for i 80? Høyere enn det som er forsvarlig i hvertfall. Men om man skal tenke sånn så kan man jo likegodt sette 30 grense i hele landet... Gjett på et tall mellom 0 og 130 så du viser at du har skjønt fysikken involvert i å bremse ned en bil fra en gitt hastighet kontra en annen. Hvis ikke er du ute av stand til å bedømme hva som er trygg hastighet, mener jeg.
Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Det er vel noe sånn som at når farten dobles 3 eller 4 dobles bremselengden. Menneeee, si 70 da bare for å ha et tall. Det finnes uansett ikke noe fasitsvar på dette da det varierer fra bil til bil.
LeK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Han har jo BMW, GeirK. De har skikkelig gode bremser, altså.
Just-turbodiesel Skrevet August 2, 2010 Forfatter Skrevet August 2, 2010 Da vil jeg spørre deg GeirK om det samme.. hva er konsekvensen av at første syklist i en vifteformasjon faller? han drar med seg de bak, mest sannsynlig vil flere av rytterne falle ut i motsatt felt... hva skjer da om det kommer biler i mot? Det å øve på vifteformasjoner er unødvendig, da alle med normalt nivæ med IQ skjønner hvordan dette fungerer hvis har grunnleggende kunnskap om aerodynamikk. Så stemmer det som noen tidligere påpektet at sykling krever sin mann, man skal ikke hvile direkte i treningsøkter.. målet er å forbedre prestasjonen.. Jeg har drevet litt med sykling, bare til informasjon.. men jeg var heldigvis en av de ikke-egosentriske syklistene som ikke lagde kø til min egen fordel framfor å være aktpågivende og hensynsfull ovenfor de bak. Klubben jeg trente med sykla aldri i vifteformasjoner hvor det kunne skape kø, både til vår egen og andres sikkerhet. Hvorfor skal SSK være annerledes? er jo ingen i den klubben som oppnår noe annet enn maksimalt en deltakelse i birkebeinerrittet. Om man mot alle odds skulle oppnå noe, så er vifteformasjoner eller slipstream-kjøring absolutt ikke noe som har innvirkning på det du oppnår, det bør man skjønne, ellers så er det jo ingen håp! Hvis man skal ha trygg trafikk i Norge med så mange tusen elendige sjåfører, så er det bare å forby bil og annen transport enn sykkel, men da kommer det til å dø flere pga hjerte og kar sykdommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå