Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har akkurat kjøpt min første BMW :D Valget falt på en 523i 97-modell som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med! God komfort og sprek nok (automaten stjeler litt hester merker jeg).

Men bilen har ting som må gjøres som feks slitte bærekuler og litt slitte bremseskiver, men rett etter at jeg kjøpte bilen dukka det opp et nytt problem! Sliter nå med at motoren koker når jeg kjører. Det hele startet da jeg skulle på min første langtur på ferie og da kokte den etter 3 mil og jeg måtte la NAF frakte den hjem til meg... God start på ferien!

Tenkte hele tiden det var en vannlekasje og/eller toppakningen siden vannet minka, men etter å ha tappet olje og vannet så jeg ingen tegn til defekt toppakning. Fant en liten vannlekasje ved termostaten, men her drypper det bare litt når motoren ikke er i gang så dette er ikke problemet.

Etter å ha byttet olje og kjølevæske har jeg latt bilen stå stille for å se om bilen begynner å koke igjen eller om det er flere vannlekasjer, men alt har gått bra. Har prøvd å kjøre til butikken etter at motoren har blitt varm (er snakk om 500 - 1000 meter), men også dette har gått bra, ingen tegn til lekasjer. Har deretter brukt bilen mer og mer igjen og nærmere "friskemeldt" bilen igjen, men etter en "langtur" i dag på nærmere 1 og en pause på 1 time og så 1 mil hjem igjen begynte bilen å koke i det jeg kom hjem.

La merke til at vifta nesten ikke gikk rundt (burde vel gå veldig fort rundt når den blir varm?). La også merke til at det kom masse vanndamp opp fra lokket på ekspansjonstanken, men dette skjedde vel fordi det ble for høyt trykk?

Så hva er galt? Er det rett og slett bare fordi radiatorvifta som går for sakte rundt? Ser det er flere som har skrevet poster om viskosekoblingen ( ? ) og at dette er en svakhet. Bare synes det høres så rart ut at den ikke koker når jeg står stille, men koker når jeg kjører i 80 når det er 15 grader ute...

Tenkte også å bytte vannpumpa bare for at det er gjort, vet ikke når den var bytta sist, men er ganske sikker på at dette ikke er problemet.

Noen innspill?

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

prøv å lufte systemet (veldig lett)... kontrollere radiator, se om det er no vannstrøm gjennom den. kan hende det er nok vannstrøm gjennom den når den står stille, men ikke når du skal kjøre, termostat, vannpumpa.. vifta har ikke noe med saken å gjøre, du skal få nok kjøling når du kjører framover...

Skrevet

Har lufta systemet flere ganger for å være sikker på dette, så det er i orden.

kontrollere radiator, se om det er no vannstrøm gjennom den. kan hende det er nok vannstrøm gjennom den når den står stille, men ikke når du skal kjøre, termostat, vannpumpa..

Hvorfor skulle det ikke være nok vannstrøm gjennom den når jeg kjører? Tenkte å bestille en del forstillingsdeler osv fra koed.dk så skal ta med en vannpumpe, termostat osv der. Går hvertfall vann gjennom radiatoren når bilen står stille, men det er litt vanskelig å sjekke dette når jeg kjører.

vifta har ikke noe med saken å gjøre, du skal få nok kjøling når du kjører framover...

Det var det jeg også tenkte...

Så hvis jeg bytter vannpumpe og termostat så bør det bli bra?

Skrevet

ja, det er vanskelig, hmm,, prøv med trykkluft gjennom radiatoren.

ta med vannpumpe og termostat, men ikke kjøp vannpumpe med plast "vinger" husker ikke hva det helt heter i farta, håper du forstår hva jeg mener:P

ser du at vannet koker? eller ser du bare på termostatenmåleren i bilen?

Skrevet

Det hørtes veldig ut som luft i systemet altså!

Kan du forklare hvordan du har gjort det og hvor lenge?

Hadde akkurat samma problemet og da holdte jeg på ca. 1 times tid.

Lufte greiene er noe drit på disse bilene =/

Skrevet
Sprekk i topp er et problem på disse også dessverre.

ja, dess, enten er det sprekk i toppen, dem toppene tåler ingenting når motoren er kald. enten det, eller toppPakning

Skrevet

Hmm, håper ikke toppen har tatt kvelden! Er det mulig å se dette selv uten å levere toppen på et verksted? Ser koed.dk selger nye topper og jeg hadde sett for meg at det var mye dyrere, men det er fortsatt noen lapper jeg ikke har... Eller så kan jeg kanskje finne noe brukt.

Jeg lufta systemet først i en halvtime og deretter prøvde jeg igjen etter at jeg hadde startet motoren litt dagen etter og det kom ikke mer luft da. Hvordan man lufta systemet sto godt forklart i Haynes boka.

Men da bør jeg kanskje bare få noen til å se på toppen før jeg gjør noe mer, hvis det ikke går an å se selv? Hvor bør jeg levere bilen/toppen for en sjekk i Trondheim? Fikk tips fra han som kom fra NAF om en som holdt til like ved gs bildeler, men skjønte ikke helt veiforklaringen...

Toppakningen er sikkert også en mulighet ja, aner ikke når den sist ble bytta.

Men dette blir dyrt... Foringer til forstilling, bremser, toppakning, vannpumpe, termostat, kanskje ny topp og sikkert mer jeg har glemt i farten...

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Husk at disse helst skal luftes med snuta i været. Altså på bukker forran eller en god oppoverbakke....

Skrevet
Husk at disse helst skal luftes med snuta i været. Altså på bukker forran eller en god oppoverbakke....

trenger ikke å veldig oppover, bare litt, noen cm er godt nok, du må nok av med toppen, se om toppen er rett, rønke toppen, og evnt rette den.. det koster ca 1500 i fr.stad. rette toppen, rense toppen, og kontrollere ventilene med seter,, da får du med riktig toppakning,

koster 150 i frakt begge veiene.;)

Skrevet
Fant en liten vannlekasje ved termostaten, men her drypper det bare litt når motoren ikke er i gang så dette er ikke problemet.

Sikker på at det ikke lekker der når du har motoren igang? Jeg hadde lekasje i termostathuset mitt, og det fikk motoren til å koke, og det kom damp fra motoren.

Skrevet

Skal bestille en del deler i kveld og får vel begynne å skru av toppen også.

@JENSSEN

Det var ikke dyrt nei... Men må høre med noen her i Trondheim før jeg evt leverer den der. Noen som anbefaler noen i Trondheim?

@stianiquniez

Ja, null lekasje når motoren er i gang, har sjekka mange ganger :P Men skal kjøpe ny pakning.

(var vanskelig å skrive et helt innlegg på iPhone :P

Skrevet

Hei jeg hadde samme problem på min i fjor. Bortsett fra at det ikke lakk. Så satte jeg den på verksted og de kjørte en time med de på tomgang og tok en 10km tur med den og da funket alt. Så dro jeg på ferie, og opp i gudbrandsdalen begynte den plutselig å koke. Da skrudde jeg opp thermostathuset og skrudde ut thermostatet. Skrudde igjenn og luftet systemet godt. Da funka den fint hele ferien bortsett fra at temperaturen sank veldig i nedoverbakker. Så kom jeg hjem og kjøpte thermostat på biltema og skrudde i. Da funke det perfekt i en måned før den kokte igjenn. Dro på GS og kjøpte thermostat og satte i det og den har funket perfekt siden. Men jeg har hadde litt trøbbel med å lufte systemet et par ganger. Ekstremt viktig at bilen står helt flatt og at du fyller ekspansjonstanken full starter motoren, løsner på lufteskruen på thermostathuset og venter til det renner kontinuerlig vann uten bobler ut der før du skrur igjenn skruen helt. Da skal det funke. Så mitt tips er, bytt thermostat, sørg for at det ikke lekker noen steder og luft skikkelig.

Skrevet

Jeg kan låve deg at hvis det drypper vann runt termostat når motoren ikke er i gang så har du en seriøs lekasje der som den "super" luft inn i systemet gjennom når motoren går.. så bestill ny termostat og vannpumpe og viktigst av alt termostathus for det er av plast og er no dritt. da er du mest sansynlig kvitt problemet. Sjekk over alt etter lekasje, bak toppen inn mot torpedovegg er det en vanlig lekasjeplass på et slangeinntak. Men ditt problem er nok den lekasjen du har ved termostat for husk alt vann den mister gjennom en lekasje, blir kompensert med luft så mister du 1l vann der så har du 1l luft i systemet, å da MÅ du lufte på nytt hver gang du etterfyller.Så igjen, bytt de tre tingene først (vannpumpe,termostat og termostathus) og luft skikkeli igjen før du leter videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...