AronG Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Er litt usikker på om det er riktig å ligge inn tråden her, men prøver Her forleden dag, mens vi sto å skrudde bil, såg vi politiet kom kjørende forbi oss med både blålys og sirene på. Hørte når dei satt på sirenene, og det vart gjort rett borti høgget. Var jo litt av et lysshow og et helsikkens spetakkel, så lurer på om politiet har lov å berre sitte på blålysa og sirener sånn uten videre, uten at det faktisk er nødvendig? For det er noken dager sia, og har ikkje hørt noke om at politiet har hatt behov for utryning heller, bortsett frå at dei skulle ha fartskontroll et godt stykke unna.. Er det slik at dei må ha tillatelse for å kunne "utrykke" på denne måten, med blålys og sirerer? Noken som veit noke om reglane for utrykning? Har lett rundt om på nettet uten hell..
S.Arnesen Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Det kan jo hende at de nettopp hadde mottat en uttrykning. Alt som skjer kommer ikke i avisene elelr media vettu.Om det var nødvendig eller ei vet jo ikke du noe om...
winchester Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Er vel litt forskjellig fra plass til plass tror jeg. Her i vår lille kommune bruker gjerne purken blålysene for å rekke butikken, og for å komme seg raskere hjem..
AronG Skrevet August 2, 2010 Forfatter Skrevet August 2, 2010 Dagen før skjedde nesten det samme, snuten suste forbi for å rekke kaffeautomaten på bensinstasjonen.. Men da var det en luring som fulgte etter berre på faenskap og han tok dei faktisk igjen, altså kjørt ein del fortere enn politiet.. Fekk berre tilsnakk for det, men etter et par dager kom dei forbi igjen med blålys og sirere, for (vår teori) å lokke ut samme personen ein gang til og ta han med laser'n. Men ka om det viser seg at dei ikkje har noke grunn til å rykke ut? Har dei brutt forskrifter / lover?
Morty999 Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 purken pleier ofte bare å sette på blålysa for å kunne kjøre på rødt osv.. skikkelig irriterendes!!
AronG Skrevet August 2, 2010 Forfatter Skrevet August 2, 2010 Veit det, men har dei lov? Og har dei lov å bruke sirenene?
oddis Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 De har ikke lov hvis de ikke har mistanke om noe (de følger etter f.eks). Har flere ganger ligget bak politibiler i 100-110 i 80 sona uten sirene. Verste eksempelet er ca 165km/t noen hundre meter bak politiet. Han så jeg hang på, og skrudde på sirene og forsvant bortover. Fikk hele episoden på film dog, i skikkelig TV2 stil Hadde unnskyldningen lina opp for onkel om han hadde planer om å stoppe meg.
Sjøbuse Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 de har bare lov om de har et utrykkning ja. blir de tatt eller får klage så tror jeg de må kunne bevise med radiologg eller lignende at de hadde et oppdrag. blir de tatt i fotoboks må de også bevise de var på et oppdrag. er ikke lov å missbruke sirener eller blålys. her i byen har jeg også sett ambulansen kjøre med blålys og sirener for å komme fort frem i køen.
marcushs Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 De har ikke lov hvis de ikke har mistanke om noe (de følger etter f.eks).Har flere ganger ligget bak politibiler i 100-110 i 80 sona uten sirene. Verste eksempelet er ca 165km/t noen hundre meter bak politiet. Han så jeg hang på, og skrudde på sirene og forsvant bortover. Fikk hele episoden på film dog, i skikkelig TV2 stil Hadde unnskyldningen lina opp for onkel om han hadde planer om å stoppe meg. å ? hva skulle du si da?
Wendel Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 her i byen har jeg også sett ambulansen kjøre med blålys og sirener for å komme fort frem i køen. Og hva er galt med dette? :S Vi har da lov til det så lenge oppdraget tilsier at det kan være nødvendig.
Tom K Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Det kan jo være at det var en litt hastende syketransport selv om det ikke var en rød tur, jeg har ikke noe problemer med Ambulanser som "sniker" litt i køen
Hansen_ Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Siden når ble politiet pliktige til å forklare om sine oppdrag ovenfor sivile? Kommer garantert INGEN vei med å klage på at et utrykningskjøretøy brukte blålys og sirener da disse to varslingssystemene er litt av essensen bak et kjøretøy i utrykning.
AronG Skrevet August 2, 2010 Forfatter Skrevet August 2, 2010 Dei er vel ikkje pliktige å forklare sine oppdrag for sivile, men er ikkje det eg spør etter heller.. Spørsmålet er om dei har lov sånn uten videre eller ikkje, noke eg i grunn tviler litt på - dei har vel regler / fremgangsmåter / instrukser som dei skal følge? Er berre kjekt å vite..
Sjøbuse Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 her i byen har jeg også sett ambulansen kjøre med blålys og sirener for å komme fort frem i køen. Og hva er galt med dette? :S Vi har da lov til det så lenge oppdraget tilsier at det kan være nødvendig. problemet her er at det ikke er lov. 2 ganske trafikerte veier møtes i en rundkjøring. og 300 meter lenger ned i gata er det en jævlig fartsdump. så etter rundkjøringene og net til dumpa er det nesten stillestående kø i 3 - 4 tiden (alle skal hjem fra jobb på den tia) ambulansen kjørte bak meg uten blålys. så ble det kø. da kom lys og sirener på og han kjørte forbi hele køen. etter dunpa skrudde han av. når jeg kom forbi dumpa og kjørte forbi kiwi etter dumpa sto ambulansen der og en fyr uten uniform gikk ut av førersetet og inn på kiwi.
Sjøbuse Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Siden når ble politiet pliktige til å forklare om sine oppdrag ovenfor sivile? Kommer garantert INGEN vei med å klage på at et utrykningskjøretøy brukte blålys og sirener da disse to varslingssystemene er litt av essensen bak et kjøretøy i utrykning. om man klager må man ringe inn og ha nr på den aktuelle bilen du vil klage på. du må fortelle sted og klokkeslett. da sjekker de opp dette. har bilen hatt utrykkning så skjer ingen ting. har den ikke hatt utrykkning så kan det bli problemer for de som kjørte bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå