Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lett/vanskelig er det å rense servosystemet?

Jeg fikk skiftet termostat og vannpumpe i Frankrike. Og der greide de å slå hull på oljetanken til servoen. Når jeg ser på innsiden av tanken så mangler det en stor plastdel. De har tettet hullet med noe kjittgreier. Det var ikke ulyd i bilen før mange mil etterpå.

Jeg mistenker at det er noen plastpartikkler som har kommet ned i systemet.

Har også påbegynt en sak mot verkstedet sammen med naf for å få fikset dette, men vil ikke vente unødig lenge før det blir gjort noe.

Noen som har erfaringer på dette?

Skrevet

Skal vel være ett slags filter i bunnen på oljetanken,sug ut den gamle oljen med en sugepumpe(biltema)se om du kan se noe som tetter i bunnen,selve tanken kan sikkert skaffes billig på en bilskrot.Litt for lite olje på peilepinnen i lokket pleier jo også å gi ulyder men det har du nok sjekket.

Skrevet

Over til litt on/offtopic uten å ødlegge tråden helt:

Har tenkt å gjøre seg samme med min E39 imorgen når Biltema opner. Har hatt litt ulyder jeg under panseret, har lasta opp en film på youtube. Vist du hører litt i bakgrunnen, så hørrer du litt klirre/rattle/skrangle lyd. Det kan hende det er slitt veivreim eller lite servo olje/groms.

Over til et annet relevant spørsmål, hva servo olje skal E39 520i Automat ha? På lokket så står det CHF 11-S, men er det olje typen, merke, konsistens? Hjelp? :P

Fant denne litle guiden innpå forumet her for et par dager siden, håper den hjelper.

CHF 11-S måtte jeg ha på min E39 ihvertfall. Den har en grønn farge.

Jeg foreslår at du kjøper deg ei oljepumpe fra biltema (100lapp) og suger opp litt for å sjekke farge, dette er ikke noe du ønsker på hendene.

Kjøp deg en liter på GS og gjør følgende

- Pump ut og tøm det du klarer av den servo oljen som er i beholderen

- Fyll på med ny olje

- Start motoren og ratt max til høyre/venstre en 3-4 ganger.

Gjenta en 2-3 ganger så har du fått ut det meste av groms.

Servo olje beholderen har en egen peiler i lokket så fyll opp til den er innefor max/min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...