baremats91 Skrevet August 8, 2010 Skrevet August 8, 2010 tenkte jeg skulle bygge om en BMW E36 320i 91 mod, import fra tyskland i 97 og stått på skilter i alle år. tenkte jeg skulle sette inn en M60B40 motor, lurer derfor på om jeg må sende søknad om ombygging? bilen skal godkjennes. eller kan jeg bare bygge den om og ta med alle dokumenter på motor og understell til bt og godkjenne?
Berg2 Skrevet August 8, 2010 Skrevet August 8, 2010 vill tru det letteste og gjøre er og bygge om først, men bare å huske å dokumentere godt alt som blir byggd om å ha mest mulig dokumentasjon me den dagen du skal få godkjent. så slipper du så mye att og fram me BT å kan heller ta alt til slutt. Er vertfall det jeg har fått inntrykk utav er lettest.
OLEZZ Skrevet August 8, 2010 Skrevet August 8, 2010 Er vel bedre å søke først, så du er sikker på at det går ann i det heletatt. Da vil du også få klarere rettningslinjer på hva som må gjøres.
Sjøbuse Skrevet August 8, 2010 Skrevet August 8, 2010 søk først!!! bygger du om først og spør etterpå blir biltilsynet veldig vrange siden du ikke spurte først og de blir mye vanskeligere å ha med å gjøre.
birken85 Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 er og en fordel og ha en god oversiktelig plan over hvilke deler o.s.v du har tenkt og bruke når du skal søke/snakke med dei, gjerne originale delenummer på delene du vil bruke, både når det gjelder motor og bremser og lignende... kansje papir på hvor mange hk motor er og hvor mange hk karosseriet tåler.. blir aldri for mye info
SweetBMW Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 faar man i det hele tatt godkjent 4l v8 i bil som har krav om katalysator og avgasskrav fra helvete?
Sjøbuse Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 har mine tvil. Da må den muligens godkjennes som en alpina eller noe slik. Alpinaen har jo M60 eller M62.
baremats91 Skrevet August 9, 2010 Forfatter Skrevet August 9, 2010 SS performance har fått godkjent en E36 ombygd til 340i, så skal ikke være umulig, bilen har heller ikke krav på kat
SweetBMW Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 etter 89 er det krav om kat om jg ik tar feil.
Ellingsen B. Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 Må søke først. Vet om en som bygde om E39 520i til E39 M5 først og så søkte. Endte med at han fikk varsel og bygge bilen tilbake..
SweetBMW Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 Ja kort sagt, søk først.. skriv nøye hva du har av bil fra før, hvilken motor du skal ha i, hvor motoren kommer fra osv. bremser du skal bruke er viktig at du må bruke fra samme bil som motor eller "større". etter det så kommer det vel noe krav om avgass også... jeg ække sikker jeg.. men det finner du vel ut a. så lenge motor er nyere enn bilen den skal inn i tror jeg kanskje faktisk skal gå.
baremats91 Skrevet August 9, 2010 Forfatter Skrevet August 9, 2010 ringte tollvesenet ista, så lenge bilen har vært registrert i norge over 10 år så trengte jeg ikke å søke så lenge det kun var bytte til større motor, dersom jeg skulle bygge den om til varebil (2-seter) eller vekta gikk over max totalvekt i vognkort så måtte jeg søke, og biler som er 15 år eller eldre så er det ikke påbudt med kat så lenge avgassen er innenfor grensen en E39 er så ny at det må søkes
Ballder Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 Tror kanskje ikke det er tollvesenet som godkjenner ombyggingen serru.
Sjøbuse Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 må nok ringe biltilsynet å spøre. er de som godkjenner biler. jeg sendte en søknad for å få godkjent en M62 i min E38. her er svaret jeg fikk. Kjøretøy id: XX XXXXX Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2). Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer. Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy. Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll
baremats91 Skrevet August 9, 2010 Forfatter Skrevet August 9, 2010 Tror kanskje ikke det er tollvesenet som godkjenner ombyggingen serru. søknad om ombygging skal sendes til tollvesenet pga avgifter og slikt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå