Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenkte jeg skulle bygge om en BMW E36 320i 91 mod, import fra tyskland i 97 og stått på skilter i alle år. tenkte jeg skulle sette inn en M60B40 motor, lurer derfor på om jeg må sende søknad om ombygging? bilen skal godkjennes. eller kan jeg bare bygge den om og ta med alle dokumenter på motor og understell til bt og godkjenne?

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

vill tru det letteste og gjøre er og bygge om først, men bare å huske å dokumentere godt alt som blir byggd om å ha mest mulig dokumentasjon me den dagen du skal få godkjent. så slipper du så mye att og fram me BT å kan heller ta alt til slutt. Er vertfall det jeg har fått inntrykk utav er lettest.

Skrevet

Er vel bedre å søke først, så du er sikker på at det går ann i det heletatt.

Da vil du også få klarere rettningslinjer på hva som må gjøres.

Skrevet

søk først!!! bygger du om først og spør etterpå blir biltilsynet veldig vrange siden du ikke spurte først og de blir mye vanskeligere å ha med å gjøre.

Skrevet

er og en fordel og ha en god oversiktelig plan over hvilke deler o.s.v du har tenkt og bruke når du skal søke/snakke med dei, gjerne originale delenummer på delene du vil bruke, både når det gjelder motor og bremser og lignende... kansje papir på hvor mange hk motor er og hvor mange hk karosseriet tåler.. blir aldri for mye info :P

Skrevet

Ja kort sagt, søk først.. skriv nøye hva du har av bil fra før, hvilken motor du skal ha i, hvor motoren kommer fra osv.

bremser du skal bruke er viktig at du må bruke fra samme bil som motor eller "større".

etter det så kommer det vel noe krav om avgass også... jeg ække sikker jeg.. men det finner du vel ut a.

så lenge motor er nyere enn bilen den skal inn i tror jeg kanskje faktisk skal gå.

Skrevet

ringte tollvesenet ista, så lenge bilen har vært registrert i norge over 10 år så trengte jeg ikke å søke så lenge det kun var bytte til større motor, dersom jeg skulle bygge den om til varebil (2-seter) eller vekta gikk over max totalvekt i vognkort så måtte jeg søke, og biler som er 15 år eller eldre så er det ikke påbudt med kat så lenge avgassen er innenfor grensen :) en E39 er så ny at det må søkes

Skrevet

må nok ringe biltilsynet å spøre. er de som godkjenner biler.

jeg sendte en søknad for å få godkjent en M62 i min E38.

her er svaret jeg fikk.

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...