Gå til innhold

M62B35/44 5 trinns man. kasse + svinghjul selges.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ZF kasse fra en E39 535i V8. Har det sjeldne svinghjulet og, men ikke clutch. Kassen ser ut til å være i topp stand. Kjørt ca 130.000 km. 240 mm clutch brukes på denne. Innmaten tror jeg er lik ZF kassene fra E36 328/M3. Disse kassene tåler jo ekstremt mye, og brukes ofte med turbobiler på over 600 hk.

Siden 540 4.4 liter fra ca 1997 også bruker 240 mm clutch, så regner jeg med at denne kassen duger 100% også for dem som vil bygge om sin 540ia til manuell giring.

For tiden er det til salgs 2 stk M62B35 til veldig lav pris. Sammen med denne kassen er det mulig å gjøre et veldig gunstig ombygg fra f.eks 520 til 535.

V8 motorene er lette å få tak i. Det er laget mange av dem. Tipper at mindre enn 10% av alle V8 biler utenom M5 er levert med manuell kasse. Så manuelle V8 kasser er mangelvare og selges ofte dyrere enn motorene. Så planlegger du et ombygg der du er sikker på at du skal bruke V8, så er det lurt å skaffe seg manuell kassen først. Da slipper du å stresse senere og gjerne betaler veldig mye for at du MÅ ha kassen for å kunne kjøre.

Denne kassen tåler nok litt mer enn kassene fra M60b30, og er da også aktuell for eiere av M60B40 motorer. Girkasseflensen er lik som de fleste kassene bruker, f.eks 528 manuell eller aut.kassen fra ZF. Skal måle lengden på kassen, men den er temmelig lik som på 528. Da er det ikke vanskelig å finne en aksling som passer.

5 trinns kassen med svinghjul selges for 8.000 kr + frakt.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Skrevet

Ingen som planlegger V8 ombygg som vil sikre seg de sjeldne delene? Motor er alltid lett å få tak i. Mye vanskeligere å skaffe seg manuell kasse og spesielt svinghjulet.

Kassen kan tas med til Tønsberg til helgen. Kjører E39 og E18. En annen som skal hente en motor kjører forbi Oslo og til Sørum. Da er det mulig og treffe han langs veien. Da slipper du i alle fall fraktkostnadene hvis du bor i nærheten av kjøreruten.

Eirik. 92 22 65 44.

• 3 weeks later...
Skrevet

Opp igjen for dere som vurderer å kjøpe M62 V8 motor. 2 stk er til salgs veldig billig. Her har du mulighet til å skaffe en manuell kasse slik at du får en skikkelig sprek bil for lite penger. Kjempebra mulighet for 520i eiere.

Skrevet

Takk for praten sist, Egil-Andre.

M62 kassen ligger foreløpig trygt hos meg. Men blir solgt til første mann som vil ha den. Er du bestemt på å bruke manuell kasse, kan det være lurt å sikre seg den. Mellomakslingen og giroverføring er mye lettere og billigere å få tak i til denne kassen i forhold til 6 trinns. Tror at 528i manuell har samme kasse og overføring. Og det blir mye billigere, selv om 6 trinns er enda mer etterspurt .

Kjører du hovedsakelig i Norge er det ikke noe problem med turtallet med 5 trinns manuell kasse. Tror at du vil ligge under 2.000 omdr i 100 km/t med 540 diff. Toppfarten på ca 270 km/t vil ligge godt under turtallssperren. Men det er vel ganske sjelden en kjører opp mot de hastighetene.

Hadde jeg ikke selv hatt så mange prosjektbiler så hadde jeg kjøpt V8 motor og understell som blir solgt så billig her på forumet. Deretter bygd en 520 om til 535 eller 540 med manuell kasse. 3.5 liter V8 har sikkert potensiale på 250 hk med annen mapping. Og med over 320 Nm i motoren er det kjempeforskjell fra en 2 liter med 150 hk og 190 Nm. Bilen blir mye mer verdt etterpå enn kostnadene med å bygge om. Og mye mer spennende å kjøre.

Eirik.

Skrevet

Er i tenkeboksen. Er jo en helt egen kjøreopplevelse med manuelt gir, men også fantastisk deilig å slippe å tenke på giring ved vanlig bruk som er det jeg bedriver mest:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...