Gå til innhold

Hvordan bytte vipparm på M20 (525i 90')

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis motorene er like, så bør det jo ikke være noe stress...!!?

gikk kjempelett i samarbeid med 325ti, og haynes boka :-P fikk bytta regreim også i samme slengen, så nå skal jeg lage meg belte hehe :-P

Skrevet

Ingen mulighet for å dra dem ut forrover nei. De satt bom fast i tillegg...

Måtte banke en del på dem selv etter toppen var av for å få dem ut.

Skrevet

må du banke har du ikke løsnet, og flyttet alle vippene.

etter jeg gjorde det sklei akselen meget lett ut.

Skrevet

Jo, men toppen kan ha vert skeiv slik at akslingen satt fast. Måtte banke ut på den dele motoren jeg tok nye vippe armer fra også...

Skrevet

Vi satte motoren i OD, løsnet de som var harde, og jeg satte en umbraco i framkant ogvred fra side til side, mens en kompis dyttet i bakkant... da gled den ut, sakte men sikkert...

• 7 months later...
  • 3 weeks later...
Skrevet
Jo, men toppen kan ha vert skeiv slik at akslingen satt fast. Måtte banke ut på den dele motoren jeg tok nye vippe armer fra også...

Eller så har du bare voldtatt kubbe akslingen når du har satt den i/tatt den ut. blir d grader i den, må du jo dra med deg gods i toppen, tilsvarende graden på akslingen!

Med mindre du sliper gradene! Er toppen sinnsykt slitt, blir d faktisk grader rundt oljekanalene..

Så tror nok kanskje du skal ta deg litt mer tid neste gang, for må du banke ut en aksling, vil igrunn d være synonymt med at du har en ødelagt topp innen du er ferdig!

Skrevet

Går fint som pokker å ta ut akslene på e30 når motoren står i. Jeg skrudde ut endepluggene i akslene og brukte en liten slagters og en overgang med "vinkel" på, slik at tersen gikk under frontplata. Fungerte knirkefritt! :)

Skrevet

For å få armene helt ut på E34'en min som meg og ///Mysild demonterte, måtte vi ta bort det ene motorfestet og sleppe motoren 5-10 cm ned for å få ut hele vipparmakslingen.

Den gled som sagt enkelt ut ved å vri frem og tilbake med umbrako fremkant, og presse med en annen umbrako i bakkant. Ingen slag nødvendig.

Bytte av vipparmer og vipparmaksling er igrunnen en svært enkel operasjon. Det er jobben med radiator og tømming/lufting av kjøleanlegget som tar piffent ut av hele operasjonen :P Har gjort det 3 ganger nå fordi jeg var slapp og bare byttet 1 og 1 vipparm de 2 første gangene. Nå er alle 12 nye :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...