Gå til innhold

Hvordan bytte vipparm på M20 (525i 90')

Anbefalte innlegg

Skrevet

Handlet meg en "delebil" ettersom noen hjullager, bremseskiver og opphengskuler må byttes. Samtidig er 1 vipparm/ventilløfter knekt og kjører for tiden på 5 sylindre og ca 3 hestekrefter.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få løsnet vippearmakselen (eller hva det heter) og tatt den ut uten å måtte løsne toppen? Jeg er inneforstått med at man bør ta ut radiator og grillen, og samtidig løsner hjulet som registerreima sitter. Men jeg lurer på om noen har litt hands on tips og triks for å få løsnet og tatt det ut på enklest måte? Samtidig som at ventiler og alt holder seg i riktig posisjon selv om reima er tatt av :)

Tusen takk for hjelp!

Skrevet

Du må bare fjerne låseshimset som går i noen hakk på vippearmsakslene, når du har fjerna hjulet på kammen, plukker du ut de halvmånene,(gummi) og dytter akslene ut over mot front.. kan hjelpe og slakke av eksentrik skivene for ventiljusteringen, da kommer den som regel litt enklere, en trepinne og trykke ned ventilene med etterhvert som du drar ut vippearms akslen. MED MÅTE. ikke stuk noen ventiler;P

Juster opp ventilene dine igjen når du har montert, stram 0,25 på eksos og innsug på kald motor. Håper du skjønte noe av det og lykke til=)

Hett tips kan også¨vere og løfte motor littegrann. (iallefall på E30'n)

Det er lov og bruke en godt polstra vannpumpetang for og hjelpe til litt og få ut akselen, sant som du lirker og vrir. pass også på at smørehulla stemmer over ens når du monterer igjen, (faller seg naturlig med låseplaten)

Skrevet

Da var demonteringen gjort, slettes ikke noe heksekunst. Spørs om monteringen er like enkel da :)

Ut med radiatoren, av med registerreimen, tannhjulet på kamakselen og de andre tingene som naturligvis må bort for å komme til der. Av med toppdekselet, fjern låsesplintene rundt vippearmene på den vippearmakselen du skal dra ut. Still kamakselen slik at den løfteren som skal byttes er løs (det er ikke nødvendig å løsne de vippearmene som ikke skal byttes.)

I fronten av toppen ligger det en "splint" og låser begge vippearmakslene sammen. Denne løftes enkelt ut. Fjern så gummiproppene i hver ende av akselen som skal ut. Bruk en liten fastnøkkel i bakkant (mot torpedoveggen) til å skyve mot vippearmakselen samtidig som du bruker en 6'er umbraconøkkel i fremsiden av staget til å "vrikke" frem og tilbake. Staget glir enkelt ut uten å måtte bruke sleggefett :)

Steg 2 blir å montere dette sammen når ny vippearm kommer i posten på tirsdag. Utfordringen blir vel å få stilt ventilene riktig og få svev på strikkmotoren igjen. Noen husmortips før vi starter?

Skrevet
Takk for hjelp! bilen går som "en drøm" igjen nå :-) Må justere litt til på ventilene, men ellers ble den grei når den fikk nye plugger også :-P

Åssen bil er det du har kjøp deg siden du ha m20 motor ?? skal du sette vekk e36 for vinteren nå ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...