Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann, jeg har en BMW 520i 1989 modell, 16 ventiler:), så da jeg kjøpte den så fikk jeg høre at toppakningen men olja er jo som den skal, og det er ikke hvit røyk ut av potta:), og jeg har sjekka kompresjon på alle sammen og de ligger på 11kilo, tror jeg det var:). men den går bare på 5 sylindere og jeg har skifta rotor, plugger og plugglednminger:9. er det noen som har en ide på hva som kan være galt da?:), takker for alt av svar:)

Skrevet

bensin tilførsel?

forøvrig, en 520 med 16 ventiler må være unikt ;)

Skrevet

og om du har 1åkalt 16v.. hvordan har du finni roter og pluggkabler? hehe

du har nok 12v tenker jeg...

første du kan gjøre er å finne ut hvilken sylinder den ikke går på.. så kan du finne ut om den ikke får bensin eller gnist på den sylindern osv...

Skrevet

haha, ja det er det nok, 12 gitt, fikk høre det satt i tolv i den jeg skjønenr du:P. men i går så tok jeg av en pluggledning men det starta læll, også satte jge påden og tok av en anna og den starta igjen. og da gikk den førtsatt på fem:/. åsså er det hull i potta rett nedenfor maifold så det låter for jævelig stygt:P, så det er ikke så lett og høre hva som er galt:(. men det er jo ikke akkurat den enkleste jobben og komme til dysene her da, for innsuget ligger jo over hele greia:)

Skrevet

ja faen, det var ikke dumt:D. men å er det lambasonden gjør egentlig da?:). of funker det hvir je legg rundt en metal plate med slike slange klemmer og eksos bandasje?:), blir det tett da tror du?:)

Skrevet

Tror vi skal begynne fra begynnelsen!

Han du kjøpte bilen fra mente at toppakningen var gåen. Hvorfor mente han det? Han må jo ha gjort en diagnose for å komme fram til denne konklusjonen. Hva har han gjort av diagnose?

Hvis det er 1syl som ikke fungerer, så start motoren og la den gå på tomgang. Dra ut en pluggledning og hør om tomgangen endrer, så setter du pluggledningen på plass(Obs pass på overslagg av gist mot nevene så ikke jord deg i motoren). Hvis du drar løs en pluggledning og du hører ingen endring i tomgangen, ja da er det noe feil med akkurat den sylinderen. Det kan være tenning eller bensintilførselen.

Gåen toppakning kjennetegnes på en av disse symptomene:

- Vann i oljen. Hvit-gul gurgas på innsiden av oljelokket og evt en økning i oljenivået(Peile oljen).

- Trykk i kjølesystemet. Endel trykk skal det være når motoren er varm, men hvis det bobler eller renner over ja da er det noe galt.

- Hvit røyk i eksosen som ikke forsvinner når motoren kjøres varm. Noe hvit røyk kan det være hvis det er kondens i eksosanlegget, men denne kondensen skal forsvinne etter å ha kjørt en 3-4mil.

M20B2x 12vent har et rykte på toppen. Det som er vanligst er slurv ved bytte av registerreim. Eller så har kjølesystemet vært tøm f.eks når registerreimen byttes, så bytter man også vannpumpen. Så har ikke motorens kjølesystem blitt luftet skikkelig slik at det samles luft i toppen som blokkerer for kjølingen av toppen og dermed blir toppen så varm at den slår seg. Da er det bare å bytte topp!

Det er ikke sikkert det er noe problem, men kanskje en bagatell slik som dårlig plugg, pluggledning og eller fordelerlokk. Eller kanskje inspr.dyse som har gått lekk.

RS

ja faen, det var ikke dumt:D. men å er det lambasonden gjør egentlig da?:). of funker det hvir je legg rundt en metal plate med slike slange klemmer og eksos bandasje?:), blir det tett da tror du?:)
Skrevet

Hvor nøyaktig er eksoslekkasjen? er det på manifoilen? Eller i røret fra manifoilen og ned til kat/potte?

Det er svært sjelden det blir lekkasje så langt fram, så det kan være noen som har byttet eksosanlegg og ikke fått det helt tett i skøyten mot eksosmanifoilen, eller kanskje noen skruer er løsnet/knekt.

Lambda måler oksygen i eksosen. Hvis det er mye oksygen er det for lite bensin og dermed økes bensinmengden. Er det for lite oksygen er det for mye bensin (for lite luft) i blandingen og bensinmengden reduseres.

Lambda fungerer kun ved 200-300grader, så kan man måle med et oscilloscop eller voltmeter med gammeldags viser. Signalet skal pendle mellom 0,2 - 0,9Volt som en "stygg" siniuskurve.

RS

Skrevet

da har jeg prøv od la den stå påtomgang og dra ut ledninga, jeg starta bakerst(ved torpedovegen). og det var plugg nummer 3 som ikke var til hjelp, det var gnist på pluggen, og pluggen såg ut til og være våt:/. hva kan det være da? er det en ødelagt ventil eller bare dysa?, for det lukta olje av pluggen, ikke bensin:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...