Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i Larvik i går og hentet en Rover 75 til min mor, og på vei over saltfjellet støtte jeg brått på en flokk på 4 stk reinsdyr som ville over veien, og traff da en av disse. Med resultat i skade på frontfanger, frontlykt, støtfanger, og HF dør.

Når jeg kjøpte bilen sa eieren at vi kunne kjøre på hans forsikring fra kjøpsdato og en uke fremover.

Da tenkte jeg av en eller annen grunn overhodet ikke på å spørre om han hadde kasko eller ei, da jeg annså det å være en selvfølge på en bil til over 100 000,- men den gang ei. Han hadde selvfølgelig bare delkasko.

Så fikk jeg høre at det var mulig at man kunne få erstatning fra viltnemd ved påkjørsel av rein, er dette en faktisk mulighet?

Personlig synes jeg jo at rein-eier burde gjøre opp for slikt, da jeg synes det er litt på trynet at de kan ha dyrene sine hvorsomhelst, mens alle andre må gjerde de inn..

Foreløpig ser det nå ihvertfall alt ut til å havne på lommeboka mi. :puppydogeyes:

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er vel ingen krav til at "alle andre" må gjerde inn verken sau,geit eller kyr,de kan jo gå fritt i veibana de,og kjører du på et dyr er du erstatningspliktigt. Idiotisk,men tror det faktisk er slik...

Skrevet

Du får vente til du har forsikret bilen med den nye forsikringen. Så får du si at du har kjørt på dyret med en seinere anledning. Men da mister du bonus og div, så det er like greit å betale! Er sånn at man skal kjøre sånn at mann alltid skal klare å stoppe, ingen påkjørsrett, og det er vi som har laga vei rett igjennom naturen. Så kjører man bil og det skjer noe, så må man bare ta regningen som en mann. Men jeg skjønner deg og unner ingen dette, håper regningen blir minst mulig.

Skrevet
Tror det faktisk er som du sier ja, at det er slikt. Idiotisk ja, men veit du om det var no skiltvarsling om det? For da kan du kicke på det, at du ikke ble varsla i det hele tatt:)

Mener du at reinen skal ha opplæring, slik at den kun går mellom skiltene :lol:

Alle vet da vell at reinen lever på "vidda" og at på saltfjellet så er du i reinens rike. Er ganske sikker på at det er skilta om det over hele saltfjellet.

Skrevet

Er ikke vidda oppi finnmark da? ;)

er fullstendig klar over at det er rein der til tider, men jeg hadde ikke sett noen på hele turen, og på større deler av 90 sonen på toppen der er veien forhøyet såpass mye at man ser ikke hva som er rett nedfor veien, så da ble jeg noget overrasket når det plutselig kom 4 av dem rett foran øya på meg.

hjelper jo selvfølgelig ikke at man hadde vært våken i 18 timer og kjørt 70 mil..

men i all hovedsak lurte jeg bare på om det var noe å hente hos viltnemda, da det faktisk var et forsikringsselskap som kom med forslaget tenkte jeg at det kunne jo være verdt å sjekke.

og forresten, er det virkelig ikke krav om å gjerde inn f.eks kyr?

Skrevet

Enhver trafikkant som skader dyr har omgående meldeplikt til nærmeste politimyndighet eller lokal viltmyndighet om det er viltpåkjørsel. Overholdes ikke meldeplikten er dette straffbart, men det kan det også ha en økonomisk konsekvens om påkjørselen ikke er varslet. Flere forsikringsselskap har bortfall eller redusert egenandel ved viltpåkjørsel ved kaskoskade. En forutsettning er at ulykken er meldt, og selskapene ber ofte viltnemnda om bekreftelse på at meldeplikten er overholdt. En annen grunn til at selskapene ber om bekreftelse er at enkelte kan falle for fristelsen å si at man kjørte på vilt, når man faktisk selv har kjørt i grøfta av andre årsaker, og ønsker å spare/redusere egenandelen.

Skrevet

Akkurat i det jeg leste denne tråden her kjørte en Volvo 240 på en rein på TV3.. syk timing. ;)

Men var det vill eller tamrein?

Og om viltnemda vil gjøre noe tror jeg du må sjekke individuelt i kommunen du kjørte på reinen i. Viltnemda er vel ingen nasjonal greie - det er vel egen for hver kommune. Om alle praktiserer likt vet jeg ikke, men det eneste riktige svaret får du av viltnemda selv.

Skrevet
Akkurat i det jeg leste denne tråden her kjørte en Volvo 240 på en rein på TV3.. syk timing. ;)

Men var det vill eller tamrein?

Og om viltnemda vil gjøre noe tror jeg du må sjekke individuelt i kommunen du kjørte på reinen i. Viltnemda er vel ingen nasjonal greie - det er vel egen for hver kommune. Om alle praktiserer likt vet jeg ikke, men det eneste riktige svaret får du av viltnemda selv.

På saltfjellet finnes det ikke villrein.

Skrevet

Det er riktig at du er erstattningspliktig, på lik linje som at du kjører ned et menneske uten refleks i veibanen. Tullete reglement, men som med alt annet i Norge - billisten er den store stygge ulven.

Har kjørt på snart 15 forskjellige dyr de siste 6 årene, og ringt på 4 av de. På de tre siste ba de meg finne noe i veikanten å slå det i hjel med. Ikke ved et tilfelle har de kommet ut, ikke engang da jeg kjørte ned et rådyr som ble liggende i veikanten.

Så jeg har slutta å ringe... og gud bedre, skulle det være en sau eller noe annet erstattningspliktig som raser ut i veien så gir jeg ikke fem flate for å kjøre videre uten å melde ifra.

Skrevet
Jeg var i Larvik i går og hentet en Rover 75 til min mor, og på vei over saltfjellet støtte jeg brått på en flokk på 4 stk reinsdyr som ville over veien, og traff da en av disse. Med resultat i skade på frontfanger, frontlykt, støtfanger, og HF dør.

Når jeg kjøpte bilen sa eieren at vi kunne kjøre på hans forsikring fra kjøpsdato og en uke fremover.

Da tenkte jeg av en eller annen grunn overhodet ikke på å spørre om han hadde kasko eller ei, da jeg annså det å være en selvfølge på en bil til over 100 000,- men den gang ei. Han hadde selvfølgelig bare delkasko.

Så fikk jeg høre at det var mulig at man kunne få erstatning fra viltnemd ved påkjørsel av rein, er dette en faktisk mulighet?

Personlig synes jeg jo at rein-eier burde gjøre opp for slikt, da jeg synes det er litt på trynet at de kan ha dyrene sine hvorsomhelst, mens alle andre må gjerde de inn..

Foreløpig ser det nå ihvertfall alt ut til å havne på lommeboka mi. :puppydogeyes:

Hva tror du selv da?

Hvis det hadde vært sånn at du hadde fått erstatning for å ha kjørt på rein, eller noe annet, hva tror du hadde skjedd med alle som har en bil dem ville ha fått rettet opp?

Tenk litt selv før du spør noe så idiotisk på ett åpent forum.

Skrevet

Hva tror du selv da?

Hvis det hadde vært sånn at du hadde fått erstatning for å ha kjørt på rein, eller noe annet, hva tror du hadde skjedd med alle som har en bil dem ville ha fått rettet opp?

Og det sier Mr. IQ..!? :roll:

Skrevet

Hva tror du selv da?

Dust... Det er vel ingen som med vilje kjører på et dyr for å få rettet opp bilen sin. Tenk deg litt om før du viser hvor dum du er.

Skrevet

Hva tror du selv da?

Det var da voldsomt til hyggelig respons. ;)

Ringte politiet etter påkjørselen, så viltnemd og reineier har fått beskjed. har og gitt forsikringsinformasjon til reineier, så han får sin erstatning.

Grunnen til at jeg spurte om erstatning fra viltnemd er som sagt fordi at det ble nevnt av en persom som jobber i forsikringsselskapet hvor forrige eier av bilen har forsikringen at det var verdt å sjekke.

har forstått det slik at viltnemden er en kommunal greie, så jeg må vel prøve å få tak i vedkomne å høre. om det så bare var snakk om noen få lapper hjelper jo det og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...