Gå til innhold

Varebil registrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vet at reglene rundt varebil forandre seg for noen år siden. Dermed finnes det noen e39 som varebil, men ingen e60. Ser også at det finnes noen x5 (e53) som varebil.

Mitt spørsmål; kan fremdeles disse bilene tas inn på grønne skilter? altså samme type biler som allerede finnes i norge på grønne skilter?

Og i såfall, hvordan er det med avgifter ved import? mener det er 25% av normal avgift elns?

Skrevet

I 2001 kom reglen om den berømte "EU-kassa" som skulle få plass i bagasjerommet. Siden denne er ganske høy så er det en del biler som ikke kan regges som varebiler mer. Så det er ingen vanlige stasjonsvogner som er registrert som varebil etter 2001...

Hvordan det er med x5 er jeg ikke sikker på. Jeg lurer på om de har kommet med en større "EU-kasse", så det kreves ennå større bagasjerom. Men det er jeg ikke sikker på.

For å finne ut av avgiften er det bare å bruke toll.no sin innførselskalkulator...

Skrevet

ok. sånn jeg forstår deg, så gjelder ny regel (større "kasse") også biler FØR ny regel kom. altså kan man ikke ta inn en 2000 mod e39 i dag og regge den som varebil, på grunnlag av at kassa i 2000 var mindre?

Og da gjenstår jo spørsmålet om man i dag kan ta inn en e53 og regge den som varebil? evt prosdyrer rundt dette.?

takker for svar hillmar :)

Skrevet

Stemmer. Dagens regler gjelder uansett årsmodell på bilen.

Går altså ikke an å få A6, 5-serie, X5 osv på grønne skilt.

Et krav for å få registrert en bil som varebil i Norge er at "statskassa" fysisk må kunne plasseres inn i bilen (holder ikke at innvendige mål er innenfor krava)

Kassa er 140cm lang, 105cm høy og 90 cm bred

Skrevet

er altså ikke åpningen bak på e53 stor nok til å ta denne?

takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...