Gå til innhold

92' 520i Touring ---> 525i bruksbil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var det tid for ny bruksbil etter at min 93’ 525ia fikk seg et litt ublidt møte med en Golf kjørt av en polakk i Oslo.

Jeg stod stille på rødt lys noe han tydeligvis ikke fikk med seg for brått så hørte jeg dekkhyl og stod godt ute i krysset. Bilen var kjørbar etterpå, men ikke akkurat noe å rette på. Hele bagasjeroms gulvet var krøllet. Og fremmerste krøllen jeg fant var under baksete.

Etter mye frem og tilbake og ”ting kan gå litt sakte for vi har ferie” fra forsikringselskapet til Polakken fikk jeg endelig pengene i hånda (nesten 2mnd etter kræsjen) mye også fordi jeg plutselig fikk vite av forsikringselskapet der når jeg endelig kom meg til noen som ville svare meg at de hadde sendt brevet til meg til feil adresse. Samt ikke informert mitt forsikringselskap.

Så da kunne jakten på en ny bruksbil starte. Fant en 92’ 520i Touring i Oslo som hadde litt småfiks som måtte gjøres men bortsett fra det hadde overaskende lite rust. Var litt rust i et par av jekk festene men så faktisk ut som det ikke var gått lengre enn at det er reddbart.

Var litt småfiks som måtte gjøres med bilen, samt at den skal EU godkjennes i September men det plager meg ikke noe verre.

DSC_2776.jpg

DSC_2760.jpg

DSC_2766.jpg

DSC_2775.jpg

DSC_2779.jpg

Når jeg fikk bilen vibrerte den ganske kraftig ved gasspådrag, samt knirket som en gammel heste kjærre bak, men fikk med ny orginal hardykobling og topplagring av den forrige eieren.

Nå som det er montert er bilen tyst, fri for knirk og klukking og vibrasjoner faktisk.

Så det som står igjen for å få den EU godkjent er følgende.

Brekket – Har ikke tatt av skivene og inspisert der enda.

Men virker som det tar litt på begge sider så med litt flaks

kan jeg få det sammen med litt godvilje uten noen nye deler.

Bensin lekasje - Lekker oppe ved påfyllingsstussen når jeg fyller over 40 liter

bensin, samt at rørene er relativt rustne, men har jo fortsatt

525en som jeg akkurat hadde montert nye bensin rør på så

burde ikke være noe større problem å få dette tett.'

Sprukket tåkelys - Enten kjøpe nytt glass eller bare ta de ut for EU kontrollen.

Motoren går litt ujevnt - Virker som den trekker falskluft, skal prøve å forske litt mer på

det når jeg får tid og løst, men har ingen planer om

å bruke masse tid og penger på det. Motoren er fresh og går

helt uten tikking men den blir ikke værende der

så lenge så føles litt feil å kaste penger på den.

Ting som skal gjøres etter EU kontrollen

Bytte motor - Motoren fra 525en skal flyttes over til 520en

Senk + poly foringer - Bilen er jo høy som et hus for øyeblikket så må nesten ta å

gjøre noe med det

Nye baklykter - Gule blinkers i baklyktene for øyeblikket.

Skinn baksete - Pr. Akkurat nå har jeg montert stolene foran fra 525en,

hvis det er noen som er intressert i å bytte et

ganske strøkent skinn Sedan interiør med dørsider med

skinn i et touring (helst sport) skinn interiør

så får dere bare skrike til.

Felg kjærlighet - BBS felgene har blitt litt små slite i lakken så tenkte

de skulle få litt kjærlighet så blir splitte dem og polere + lakke

og nye bolter. Har jo fortsatt RK’ene i 8,5” foran og 10” bak

så disse blir nok sommerhjul også blir vel

de som står på nå ekstra sommerhjul eller vinterhjul.

Nye bakdører + lakk - Har jo to fordører i god stand, så blir vel sette på disse og

lakkere de har også koffertluke og bakluke til

sedan uten rust, disse er i Diamantswartz Metallic. Bakdørene

ønskes solgt eller byttet i touring bakdører i god stand.

Og bakluken er til salgs.

Trenger også en ny venstre forskjerm da denne er rusten i

bunnen og har en bulk foran.

Stor kjørecomputer - Bilen har bare den lille computeren med klokke, dato og

temperatur, så tenkte jeg skulle flytte over den store fra 525en

Fikse bakluken - Det går for øyeblikket ikke å åpne kun vinduet på bakluken så er

igang med å få dette til å fungere igjen, vindusviskeren bak

fungerer heller ikke så tenkte jeg skulle få fikset denne i samme

slengen.

Fikse aircondition - Bilen har aircondition som ikke fungerer, virker som det både er

en elektrisk feil og at den mangler gass så tenkte jeg skulle få

fikset den elektrisk også blir det fylle på den så skal nok den

fungere igjen.

Mangler deksel bakluke - Det som skal være utenpå selve hoveddekselet i bakluken ink.

verktøykassen mangler så må få tak i dette.

Ny girkule - Utslitt;)

Det var vel det meste i første omgang. Skal bli moro å komme igang med å stringle den litt opp og få sluppet den litt ned på bakken og stivet den av litt:)

Skrevet

Når jeg kjøpte bilen hadde den en del småfeil jeg har utbedret allerede:

Vibrasjon ved gasspådrag - Hardykoblingen hadde nesten blitt revet helt av, men han jeg kjøpte bilen av hadde handlet inn en ny en.

Bilen knirket også ganske mye bak, dette kom av at det bare var filler igjen av topplagringen på venstre side. Høyre side hadde han allerede byttet og han hadde kjøpt til venstre også. Han hadde faktisk kjøpt orginale både topplagringer og hardy, så når dette var byttet ble bilen faktisk helt fri for knirking og klukking og vibrasjonene ved gasspådrag ble borte.

Ny hardykobling på plass

DSC_2786.jpg

Var faktisk ikke mye rust under bilen heller

DSC_2798.jpg

DSC_2794.jpg

DSC_2787.jpg

DSC_2803.jpg

Stort sett eneste rusten er i forskjermen og rundt jekkfestet ved den skjermen

DSC_2799.jpg

Og det var ikke så veldig mye igjen av bensin rørene

DSC_2809.jpg

Ellers har jeg nå fått vinduet på bakluken til å åpne å lukke som det skal.

Det viste seg at feste braketten til låsetappen som sitter i vinduet hadde fått et trøtthetsbrudd midt på, noe som gjorde at den var skjev og hadde kilet seg fast.

Etter en runde i skrustikka så jeg fikk rettet den fungerer det tålig for øyeblikket.

Noen som har et slikt beslag liggende? Si ifra!

Har også begynt å demontere dashen for å bytte til stor kjørecomputer og fant en "liten" ledningsklase fra noe gammelt mobiltelefon opplegg som også skal bort.

DSC_2769.jpg

Sålangt er jeg faktisk meget fornøyd, ingen store overaskelser og det beste av alt er at det virker som det har vært svært få "brutus" hobby mekanikere på bilen, så bilen er faktisk ganske komplett med deksler og skruer både innvendig og utvendig. Deilig å slippe at mye er kålet ihjel sånn som det var på den forrige. Denne virker faktisk nesten helt urørt.

Skrevet

Da er felgene til salgs så jeg får på BBS RK'ene mine, 8,5x17" foran og 10x17" bak:)

Og regner med at det blir senk og nye foringer ganske snart samt inn med 525 motoren.

Da er nok 520 motoren solgt så da blir det penger til senken og foringene ganske snart:)

Så blir det rust fjerning og lakkering av skader samt brekkfiks på verkstede på jobben iløpet av et par uker nå. Når brekket er fikset burde jo EU kontrollen være i boks:)

Skrevet

Takk takk:) Ja er fælt hvordan folk bare gører sammen ting, ser helt jævelig ut ofte, og masse mer arbeid med å rydde opp i det.

Er ofte bedre å kjøpe en bil med en del slitte deler enn en som en sånn texas hobby mekaniker har skrudd på.

Er jo litt småplukk på den, men lite rust så er et godt utgangspunkt iallefall.

Da har det skjedd litt, har kjøpt svart sportskinn og fått montert det i bilen, så nå er comfort interiøret mitt til sedan til salgs, med utvidet skinn i dørtrekk. Setene er i meget god stand.

BBS felgene som stod på bilen er solgt, og jeg har vært i kontakt med biltilsynet og de ga meg klar signal for å godkjenne bilen med 275 bak istede for 255 som TÜV papirene sier.

Det blir bestilt GS Preformace foringer til bakstillingen samt en ny skinn girkule imorgen og pakningssett til 525motoren så jeg får begynt å gjøre klar den, samt at jeg lurer på om jeg skal bytte vanons når jeg først er igang.

Har helt nye bensinrør på 525en som blir flyttet over til 520en når jeg plukker ned bakstillinga for å skifte foringene samt nye bremserør bakover, tenkte jeg skulle bruke repsetta jeg har på caliperne bak også når jeg først er igang bak der.

Har dekk på bilen som går ut sessongen så venter med å kjøpe 275 til neste sessong, så fokuserer heller nå på å få tak i 2stk nye bakdører, har 2stk nye fremdører, samt en ny forskjerm og få noe lakk på dette.

Og få klar 525 motoren og hive inn den.

Så blir det finne et senkesett og skifte foringene foran også så blir nok bilen ganske klar for neste sommer.

• 3 weeks later...
Skrevet

Jaja da ble det litt endringer i planene da, eller endring av rekkefølgen iallefall.

Var på vei hjem fra Oslo inatt rundt 4 tiden, brått på E6 så forsvant all kraften i motoren gitt.

Jeg fikk clutchet inn og tatt tenninga og trillet inn på siden rett før tunellen før Son.

Hadde en ganske klar følelse av ras og fikk bekreftet det idag når jeg tok av ventildekselet, var brått ikke noe kjede der gitt.

Så nå blir det 2 fri dager fra jobben og motor byttet, har begynt å plukke ned nå og målet er at den skal gå helst natt til lørdag, eller iallefall før lørdag ettermiddag.

Wish me luck skal oppdatere med bilder og info etterhvert som timene går. Men nå blir det et par timer søvn før det braker løs for ble dårlig med det i natt av en eller annen grunn:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...