316 Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Heisann! Har et Canon EOS 500D. Tenkte jeg skulle forsøke meg på såkalte HDR-bilder. Hva slags innstillinger skal kamera stå på da? Er det mulig å sette kamera til å ta 3 bilder selv, med forskjellig eksponering? Takk for svar.
JonasD Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 http://www.lmgtfy.com/?q=Hvordan+ta+HDR+bilder%3F
316 Skrevet August 22, 2010 Forfatter Skrevet August 22, 2010 Lette om noen kan forklare spesifikt hva jeg skal gjøre med mitt kamera, enn å lese sånne proffguider...
Jan Tore Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Du stiller inn eksponeringsverdien (EV) inn på forskjellig på hvert bilde. For eksempel: Bilde 1: EV - 1,5 Bilde 2: EV - 0 Bilde 3: EV + 1,5 Disse vil du kunne sette sammen til et HDR bilde.
316 Skrevet August 22, 2010 Forfatter Skrevet August 22, 2010 Har klart å lese meg frem til det, men er det noen mulighet for å la kamera gjøre det automatisk? Altså ta 3 bilder med forskjellig eksponering etter hverandre. Da bør det jo være fysisk mulig å ta bilder uten stativ. Vanskelig dersom man må endre på det manuelt for hvert bilde.
Bjorni92 Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Går ann å ta et bilde, justere lysstyrken i photoshop og legge sammen de "3" bildene. Blir ikke like bra som om man tar 3 bilder med stativ men funker hvis man ikke har stativ.
Deep Dish Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Har klart å lese meg frem til det, men er det noen mulighet for å la kamera gjøre det automatisk? Altså ta 3 bilder med forskjellig eksponering etter hverandre. Da bør det jo være fysisk mulig å ta bilder uten stativ. Vanskelig dersom man må endre på det manuelt for hvert bilde. Kamera gjør det jo "automatisk", du holder inne utløserknappen, så tar den 3 bilder etter hverandre.. Men du burde bruke stativ for skarpest mulig bilde.
316 Skrevet August 22, 2010 Forfatter Skrevet August 22, 2010 Hva skal jeg stille det inn på for at det skal ta 3 bilder med forskjellig eksponering, da? Det vet vel noen med Canon...
Deep Dish Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Hva skal jeg stille det inn på for at det skal ta 3 bilder med forskjellig eksponering, da? Det vet vel noen med Canon... Det må nok noen med ett Canon kamera svare på. Jeg har ett Olympus og der gjøres det iallefall inne på kameramenyen..
DanielMK Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 I menyen på Canon kamera kan du "dra noen piler på en graf", slik at kamera tar 3 bilder (eller flere på dyrere modeller) i f.eks -1, 0, +1 eksponering. Vanskelig å forklare ...men du finner det ut om du gidder å lete litt, eller lese manualen ..deretter trenger du et program som setter sammen de 3 bildene til et HDR bilde (og i etterkant kan du behandle bildet med programmet, til ønsket effekt). Disse programmene koster litt, etter hva jeg har forstått.
Deep Dish Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Her er brukermanualen til kameraet: http://www.aeato.com/users-manual/?dl_id=687 Etter du har funnet det ut og tatt bildene så må du f.eks bruke Photoshop for å montere og redigere bildet.
316 Skrevet August 22, 2010 Forfatter Skrevet August 22, 2010 Takk! Har skaffet meg Photomatix Pro 3 som virker helt ok!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå