Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Har et Canon EOS 500D. Tenkte jeg skulle forsøke meg på såkalte HDR-bilder. Hva slags innstillinger skal kamera stå på da? Er det mulig å sette kamera til å ta 3 bilder selv, med forskjellig eksponering?

Takk for svar.

Skrevet

Lette om noen kan forklare spesifikt hva jeg skal gjøre med mitt kamera, enn å lese sånne proffguider...

Skrevet

Du stiller inn eksponeringsverdien (EV) inn på forskjellig på hvert bilde. For eksempel:

Bilde 1: EV - 1,5

Bilde 2: EV - 0

Bilde 3: EV + 1,5

Disse vil du kunne sette sammen til et HDR bilde.

Skrevet

Har klart å lese meg frem til det, men er det noen mulighet for å la kamera gjøre det automatisk? Altså ta 3 bilder med forskjellig eksponering etter hverandre. Da bør det jo være fysisk mulig å ta bilder uten stativ. Vanskelig dersom man må endre på det manuelt for hvert bilde.

Skrevet

Går ann å ta et bilde, justere lysstyrken i photoshop og legge sammen de "3" bildene. :P Blir ikke like bra som om man tar 3 bilder med stativ men funker hvis man ikke har stativ.

Skrevet
Har klart å lese meg frem til det, men er det noen mulighet for å la kamera gjøre det automatisk? Altså ta 3 bilder med forskjellig eksponering etter hverandre. Da bør det jo være fysisk mulig å ta bilder uten stativ. Vanskelig dersom man må endre på det manuelt for hvert bilde.

Kamera gjør det jo "automatisk", du holder inne utløserknappen, så tar den 3 bilder etter hverandre.. Men du burde bruke stativ for skarpest mulig bilde.

Skrevet

Hva skal jeg stille det inn på for at det skal ta 3 bilder med forskjellig eksponering, da? Det vet vel noen med Canon... :P

Skrevet
Hva skal jeg stille det inn på for at det skal ta 3 bilder med forskjellig eksponering, da? Det vet vel noen med Canon... :P

Det må nok noen med ett Canon kamera svare på. Jeg har ett Olympus og der gjøres det iallefall inne på kameramenyen..

Skrevet

I menyen på Canon kamera kan du "dra noen piler på en graf", slik at kamera tar 3 bilder (eller flere på dyrere modeller) i f.eks -1, 0, +1 eksponering. Vanskelig å forklare ...men du finner det ut om du gidder å lete litt, eller lese manualen ;)

..deretter trenger du et program som setter sammen de 3 bildene til et HDR bilde (og i etterkant kan du behandle bildet med programmet, til ønsket effekt). Disse programmene koster litt, etter hva jeg har forstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...