RaymondJ Skrevet August 27, 2010 Skrevet August 27, 2010 Den elektriske vifta som sitter foran radiatoren(e) på E39, når skal den gå egentlig? Kun når motor blir for varm? Leste på en Maerikansk BW side, at den vifta skal gå så fort AC er koblet inn. Så enkelt spurt, går viftene deres så fort dere starter bilen såsant AC er på?
Odd-M Skrevet August 27, 2010 Skrevet August 27, 2010 Går kun når AC er tilkoblet. Motoren bruker den andre vifta på innsida av radiatorene.
RaymondJ Skrevet August 27, 2010 Forfatter Skrevet August 27, 2010 Ok, men så fort Ac er innkoblet SKAL den gå uansett temperatur på motor? Da er min ikke i funksjon...
TheBirg Skrevet August 27, 2010 Skrevet August 27, 2010 Nei, den går når trykket i AC anlegg blir for høyt. Skal ikke starte automatisk når AC settes på. Du må være kobblet på med noe du kan se trykket i anlegget på for å vite nøyaktig når den "burde" gå. Er det varm sommerdag med 25°C og oppover vil den gå i ny og ne. En kald dag vil den kanskje ikke gå i det heletatt. Fungerer AC som den skal ellers da ?
RaymondJ Skrevet August 27, 2010 Forfatter Skrevet August 27, 2010 Ah, fortstår! Jada Ac funker, bare leste på en Amerikansk side at viften SKAL gå så fort du starter bilen med AC på. Men dette gjaldt forsåvidt bil med V8, og kan og være satt opp anneledes i varmt klima. Da bekymrer jeg eg ikke noe mere for det
TheBirg Skrevet August 27, 2010 Skrevet August 27, 2010 Blåser det kaldt ved behov er nok systemet iorden. Tut og kjør
RaymondJ Skrevet August 27, 2010 Forfatter Skrevet August 27, 2010 Se der ja, flaut at jeg ikke fant den. Men da var vi egentlig tilbake på rute en igjen, her sier de jo at vifta SKAL gå, uansett, såsant klimaen står på.
TheBirg Skrevet August 28, 2010 Skrevet August 28, 2010 Les mitt første inlegg igjen og tolk det dithen du vil. Kjølevifta til AC skal ikke starte automatisk når man skrur på AC. Den starter ved behov. Jeg ser dette som ferdig diskutert. De som behøver å diskutere dette videre kan jo starte en ny tråd.
Ballder Skrevet August 28, 2010 Skrevet August 28, 2010 På min e39 touring (når motstandene til vifta var i orden) så gikk vifta ned en gang kompressor koblet inn, men denne (kompressoren) kobler litt ut og inn etter behov og derfor også kjøleviften når alt er på stell der fremme, men den går mer eller mindre konstant på gode varme dager. Dette gjelder også min forrige e39 og en kamerat av meg sin e39. Firmabilen som forøvrig er en 2005/06 mod nissan Navara/KC fungerer just likedan, men der kobler ac kompressoren ut og inn med en mye større hyppighet enn på bilen min og de andre nevnte kjøretøyene her. Jada TheBirg, jeg ser hva du skriver, men det stemmer ikke opp mot hva som faktisk skjer på nevnte kjøretøy i innlegget mitt her, men saken er jo ferdig diskutert fra din side, så håper igrunn ikke på noen form for respons fra deg denne gangen.
RaymondJ Skrevet August 29, 2010 Forfatter Skrevet August 29, 2010 Da kn jeg informere om at vifta mi IKKE funker. Tatt fra hveraandre pluggen og målt, og prøvd å tvangskjøre. Var spenning frem til pliggen, men vifta går ikke. Prøvde å tvangskjøre den bare for å konstatere helt sikkert at den ikke funket. Så nå gjenstår det bare å finne ut om det er viftemotoren eller motstandene som er problemet. I`ll be back!
Ballder Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 Funker den ikke på noen av koblingene (- på den tykke brune og + på den andre tykke ledningen) så er viftemotor død. Den skal funke på maksfart uansett om begge motstander er døde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå