Gå til innhold

Ombygging fra automat til manuell påe34 535


rsmann
 Share

Anbefalte innlegg

Det aller letteste er ihvertfall å få tak i en delebil 535 med manuell kasse.

Har ikke gjort dette på en 535, men jeg er ganske sikker på at du må ta kassen fra en M30 maskin, altså eldre 530 eller 535. ang. mellomaksling vet jeg ikke hva som passer.

Alle E34'er har samme pedalsett og hovedsylinder på clutch, så det skulle være lett å få tak i. Clutchveske tar du fra en ledig nippel på bremseveskebeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki men spørsmåle er, må man bytte om svinghjul og veiv og slike til for og få ting til og passe ? eller er det bare få tak i en kasse og sette på?? For jeg har hørt noe om at man må bytte svinghjul og evt veiv. Er det noen som avkrefte eller bekrekte at dette stemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiv hørtes da voldsomt usannsynlig ut. Svinghjul må du ha, da en automat bare har en medbringer med tannkrans og converter.

Edit: søkte litt rundt, og jeg kan ikke se at noen sier du må ha veiv. Kun svinghjul og pilotlageret som skal stå inni svinghjul/veiv der hvor converter før ble sentrert.

ps: om du ser på side 35 i tråden om min 540i ser du litt av hva som gjøres. ligger og en link i første post (s.35) til mere informasjon om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bytte ut mellomaksling og, det er derfor det gjerne er lettest å få tak i en hel delebil. Da vet du ihvertfall at du har alt.

ligger en fin 535 med manuell kasse på Autopower.se til 18000,- sikker ikke umulig å kjøpe den, bygge om, og selge den videre i deler uten å gå veldig i tap.

Edit: om man følger med litt på "BMW deler selges" dukker det opp mye fint der og innimellom ;)

du kan jo f.eks høre med denne karen om han har en girkasse: viewtopic.php?f=14&t=158004&hilit=M30*+manuell

eller denne: viewtopic.php?f=14&t=151022&hilit=M30*+manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

M60 V8'eren er faktisk 2kg lettere enn M30, så den er ikke så voldsomt fremtung. Mener å ha lest at de fleste BMW'er er så nær 50/50 som det er mulig å komme. (det gjelder og E34)

her har du en liste over motorvekter (komplett motor, ikke ribbet):

M40B16 132kg

M20B27 175kg

M52B28 170kg

M50B25 198kg

M60B40 210kg

M30B35 212kg

M102 225kg

S38B36 232kg

M70B50 250kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bra merker vel kansje ikke de 2 kg så veldig masse hehe, jeg trodde blei noe sinsykt fremtung jeg så lenge det blei v8er oppi der men tydlig vis ikke... men v8er har jævlig fin lyd :D. Skal ddu ha på noe turbo eller kompressor på den eller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :D gode tips og ta med seg, nei noe amcar lyd er det ikke men " dodge chardger 440 hemi " drømme bil hehe... ok kompressor er gromt, pluss man beholder komforen, Jeg driver sterkt og vurderer turbo eller kompressor på den 525 24v jeg har stående får ta en liten tenke runde i vinter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...