Gå til innhold

Bytte av vannpumpe, termostat og viskosekobling, E34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal bytte vannpumpe, termostat og viskosekobling, og tenkte å prøve å gjøre dette selv.

Bilen er en E34 520 fra 1992 med M50B20 motor.

Kan jeg ta utgangspunkt i denne fremgangsmåten ved bytte av vannpumpe?

http://www.understeer.com/waterpump.shtml

Ser det er til E36, derfor spør jeg..

Tips til fremgangsmåte for bytte av termostat og viskosekobling? Ting jeg bør passe på?

Regner med at jeg bør bytte kjølevann i samme slengen?

Setter pris på alt av råd og tilbakemeldinger.

Skrevet

Det er samme motor som står i E36 (eneste forskjell er bunnpanna og noe småtteri), så ja, du kan ta utgangspunkt i den fremgangsmåten :) Termostaten er ganske grei å bytte, ikke noe hokus pokus. Viskosekbolinga er jeg usikker på, men jeg mener det ligger tråder i forumet her som beskriver fremgangsmåte. Det er fornuftig å bytte kjølevæske etter slike operasjoner.

Skrevet

Det er tre relativt enkle oppgaver. Vifta har linksgjenger, så du må skru den av "feil vei" :) Da ser du hvordan den byttes.

Jeg gjorde tabben med å vri av en mutter som fester vannpumpa, og det var et mareritt å få den skruen ut. Så vær forsiktig, det skal lite til. Kanskje du må skifte boltene og. Koster jo ingenting. Du må skifte vann, men det skal man jo gjøre annet hvert år uansett. Vet du hvordan man tapper vannet? Det er en skrue på motoren på høyre sida litt gjemt ved eksosen.

Termostat er en 2 minutter jobb, men hold ting rent, da er det enklere å få ting tett. Skift pakninger.

Håper jeg ikke har rotet med noe :P Er noen år siden jeg byttet disse delene. Bruk realoem.com for å sjekke hvordan ting er koblet sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...