Jump to content

Kast i bremseskiver bak på e39

Kenni
 Share

Recommended Posts

Rister det i bilen men ikke i rattet når du bremser forsiktig så er det kast i skivene.. begynner gjerne med litt svak during og blir værre når du klemmer til... Rister det i rattet er det foran. Om det rister uten at du bremser pleier det ikke være skiver.

dette er noe som "aldri" skjer. derimot rust, som gjør at overflatene blir ujevne, vil man kjenne godt, også i pedal.

og som HMSW sier, om det er skiver skal du kun kjenne det når du bremser, og ikke i ratt. (om det er bak det er snakk om )

Bremseskivene var nye i april i år. Det rister ikke i rattet når jeg bremser. Har ikke fått noen til å renne bilen mens jeg hører etter.

Jeg har i hovedsak hengt meg opp i at det er foran da det ikke er mye brems på bakhjulene i forhold til foran. Er vel noe sånn 70/30 fordeling.

Når jeg bremser svakt i lav hastighet, så er det tydelig etter min logikk at det er noe med bremsene da det kjennes som om bremsene sliper jevnt på halve omdreininger.

Du har hengt deg opp i at det er foran, men du spør om bak?

Uansett.. hvem byttet disse? Har det vært der helt siden bytte? Veldig viktig å rengjøre godt der hvor skive ligger ann. Er det kast i bremsene foran så rister rattet, garantert! Hva er egentlig problemet? Kjennes det ut som det lugger eller rister det noe sted? Har du sett over skivene dine bak? Mange biler har problemer med rust på skiver bak fordi disse blir brukt for lite - grunnet det du sier om fordeling og at folk bremser generelt for lite og for svakt :)

Noe du kan prøve for å rette skivene er å legge deg i 100km/t på ei slette, og bremse krafting til gangfart/stillestående.

Så akselerer du opp i 100 igjen og bremser hardt igjen så bremsene blir skikkelig varme.

Når du har gjort det 4-5 ganger kan du kjøre en tur å la bremsene kjøle seg ned.

Hjalp for meg og flere andre vet jeg :)

Det har aldri hjulpet meg (eller noen jeg kjenner - ser på det som en myte). Er det skiver av dårlig kvalitet så går de i stykker av dette. Ikke sikkert de er ødelagt. Er det gravrust på dem så hjelper det ingenting, er de SKIKKELIG rustne kan det være direkte farlig å gjøre det der..

Hvis du f.eks. tar en Chevrolet Tahoe (2000 - 2006).. så er skiver foran klare for bytting etter EN kraftig nedbremsing. Vel og merke org. skiver! Dette var stort problem på demobilene. De byttet nye skiver hver uke siden folk "prøvde" bilene på egen hånd :) Nok om det...

Ta å løft opp bilen og se grundig over den. Og kanskje beskrive problemet som er :)

Alt på bremser var nytt i april i år. Ristingen kom etter at kasterforingene var røket og jeg kjørte langt før de ble skiftet. Jeg gjor ikke godt nok rent når jeg skiftet bremsene, men tok de opp for å gjøre godt rent. Men var var kanskje skaden sjedd.

Grunnen til at jeg hang meg opp i at det er foran er at jeg ikke trodde bremsene bak hadde noen særlig påvirkning på bilen.

Skal inn til Bavaria på torsdag for en diagnose. Satser på at de finner ut av det.

Nå når det har vært så mye risting så er det vel på sin plass å avbalansere hjulene også skulle jeg tro.

Hjulene mister ikke balanse av at noe på bilen forårsaker risting.. Men klart, de kan være i ubalanse alikevel :)

Enig i det du sier om at skaden kan ha skjedd om bremsene ble montert på ujevn flate. Bremsene bak kan lage veldig mye risting og bråk.. selv om de ikke har like mye jobb å gjøre som foran.

Hjulene mister ikke balanse av at noe på bilen forårsaker risting.. Men klart, de kan være i ubalanse alikevel :)

Enig i det du sier om at skaden kan ha skjedd om bremsene ble montert på ujevn flate. Bremsene bak kan lage veldig mye risting og bråk.. selv om de ikke har like mye jobb å gjøre som foran.

Jeg hadde risting i pedalen. Skiftet først skiver og klosser foran. Ingen forandring. Deretter skiver og klosser bak(pluss håndbremse). Risting var borte vekk og jeg bremser mykt igjen.

det hjelper ofte å se på skivene før man bare bytter da;)

da ville du sett at skivene bak var fulle av rust. derfor du kjente det i pedalen.

det hjelper ofte å se på skivene før man bare bytter da;)

da ville du sett at skivene bak var fulle av rust. derfor du kjente det i pedalen.

Glad jeg ikke gjorde det. Da ville jeg ikke hatt nye bremser helt rundt. Det var nok på tide :)

Da er bremseskivene bak skiftet og ristingen ved nedbremsing borte. Hadde den inne hos Bavaria for å få en skikkelig diagnose. De sa også at skivene foran hadde kast. De skiftet jeg for 6 uker siden og har nesten ikke kjørt med dem.

Godt at dette ble løst nå. Så da er det over på neste problem som jeg lager en ny sti på :-)