Jump to content

M50 turbo??


bmw-Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Sitter bare å tenker her nå, så lager en tråd for å høre med folk som har vært med på turbo bygg før!

M50 motor med turbo. hvordan er det å kjøre med standar innmat i motor, å vanlig sprut?

hva må evetuelt gjøres?

har en e30 med M50 motor, planen for denne er herjebil, så tenkte på turbo da.. så kom med innspill på dette..

Link to comment
Share on other sites

Vet at folk har kjørt over 400hk på m50b25 med stor suksess.. Men da ville jeg anbefalt et datasprut og ikke bare en chip.. Så man har full kontroll på motoren..

Kjører du den på e85 itillegg så har du enda vanskligere for å få tenningsbank som dræper motoren din..

Det du vil trenge er da turbo og manifold.. Brennseltrykksregulator.. Sprut (megasquirt er greit alternativ) 6 stk større dyser.. disse beregner du ut fra effekten du vil ha.. Intercooler..

Oljekjøler for motor oljen vil jeg å anbefale deg.. For med hardkjør og en turbo går oljetempen din godt opp..

Mange som tror det er stygg billig og bygge på orginal motor men koster en del uansett.. vil tro du bikker 20 000 glatt.. men da kan du ha en 400 hk.. ;)

Link to comment
Share on other sites

har lest om flere som har byggd motorer som er god for over 400Hk ja, å det er kult!

i og med at dette i så fall blir mitt første turbo prosjekt, tenker jeg å bare bygge på vanlig sprut.

er det dødsdømt å kjøre på org sprut? tenker ikke å gå for så mye hester, bare interessert i å få prøvd et turbo bygg liksom..

Større dyser å chipp er vel et must?

kult at noen tar seg tid til å svare! :D

ps: har sveist ferdig buret i bilen i dag. ble stort sett fornøyd! :)

Link to comment
Share on other sites

M50B25 turbo er respeten det går i om dagen. Man får jo nesten følelse av at halvparten av alle BMW-turboeiere i Sverige kjører M50 budjsett / 400hp turbo.

Mange har hatt suksess uten å løfte topp og bytte toppakning også, men det er egentlig bare et tidsspørsmål før den ryker uansett hvis den er godt brukt (selv som sugemotor). Det vanlige er ARP bolter og 3,5mm MLS toppakning. Men her er det viktig å merke seg at topp og blokk BURDE planes (must for toppen) slik at MLSn biter korrekt. ARP er et must med MLS, som flekser om du bruker vanlige orginale strekkbolter.

Datasprut er tingen å gå for, men du kan jo høre med Frekzen her inne, som har levert endeløst med chip for M50 turboer både i Norge og Sverige. Høyt anbefalt av mange.

Dyser må også oppgraderes, det er dumt å spare her. En bensintrykkregualtor som nevnt (progressiv eller lineær). Progressiv er ofte lurt om du har litt små dyser du vil ha opp trykket på (ikke lurt i lengden spør du meg, blir fort natta for både dyser og bensinpumpe). Ellers har du vanlig lineær. Er dysene store nok så går det med den orginale som kjører 3(3,5?) bar mener jeg å huske.

Samt en god clutch, pure-pf.com selger Sachs clutchkit. Du trenger neppe både sinterlamell og ekstra trykkplate, så det holder nok med en 6 pucks sinter, eller motsatt ,en stramme trykkplate og org lamell. Jeg hadde gått for førstnevnte. Boostcontroll trenger du også, enten som integrert i sprutet (elektronisk/magnetisk ventil) eller sånn billig manuell styring via en vakumkran.

Ellers trenger du alt det vanlige: turbomanifold/grenrør, turbo (med eller uten intern wg alt etter hvor mye du vil modde, men husk, liten turbo og lavt trykk på stor motor = ekstern wg anbefales), downpipe og trykkrør må sveises, intercooler må lages fester til, overgangsslangestusser. Lage oljelslanger til og fra turbo (krever litt slangekoblinger og sikkert et par turer til TESS, dette er et dyrt punkt, ikke undervurder kostnadene). Samt dumpventil om du vil. Kan være lurt å dra veivhusventilasjonen til ekstern tank også. Bensinpumpa må også oppgpraders om du skal over 300hk/3 bar. Typisk E30 pumpe er 130L pr time. En vanlig Walbro er ofte 255L pr time og koster noe over en tusenlapp. Kan være lurt å strekke tykkere ledninger også til disse bensinpumpene.

Flytt også batteriet bak i bagasjerommet om det sitter foran. Varm downpipe og cellebatteri... hørte jeg pang?

Da har du litt å gå ut ifra ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Hefti at folk gidder skrive mætti! : D

-tar det på solung jeg! dialekt.. : )

planen nå er da å bruke bilen i vinter med org. motor.. skal bygge verksted til våren, så da det står klart begynner vel moroa!

noen som har noe erfaring med deler fra klracing.se ? mye billig der.. ser for med at det meste blir kjøpt der..

hvor er det greit å kjøpe dyser og chipp? ordener "Frekzen" alt sammen?

Link to comment
Share on other sites

Mætti ja, hehe. Det var litt kaller jeg det. Det vanvittig mye mer spesifikt stoff du må sette deg inn i når du skal bygge. Å bygge (og ikke minst drifte til daglig) en turbomotor er en teknisk øvelse. Du må lære deg å forutse ting, og skjønne da ting er på gang, og hvordan du skal skal bedre det. Så greit å begynne billig.

Klracing er fint sted det, skaffer omtrent alt mulig rart til 'snålprisar' som Krister Loon (eieren) bruker å si, hehe. Billig intercoolere spesielt, og rørdeler. Men mye i sortimentet hans er kina, som til en viss grad funker fint på et budsjettbygg. Spesielt dumper, Intercoolere og til en viss grad turboer (alt ettersom). Wastegate er egentlig anbefalt å handle ordentlig vare fordi de har problemer med membranen som kan ryke (mange er vel limt). Varmeavstøtningen på billigdeler er også alltid veldig dårlig, og de veier mye mer en skikkelig deler. Velg også heller en lastebilturbo enn en kina turbo. Begge er tungt, men lastebilturboen tåler vanvittig mye mer, nesten på grensen til drøyt

Chip fikser Frekzen . Du må nesten høre med han angående dyser og hva som anbefales, det vet han best. Dyser kan han nok skaffe, men det er ikkeno problem å skaffe selv (bare du vet hva du må ha) Du burde gi fulle spesifikasjoner på motor (kompresjons, turbo, ladetrykk) . Vet en som fikk flere chipper fordi den ikke ble perfekt første gangen. Mange må koble til A/F meter og gi verdiene tilbake til han slik at han kan justere/kompensere.

Chip er fint det, hvis du skal ha motoren til å starte perfekt og gå perfekt på lave turtall og i 5. gir i 50km/t uten noe tull, og starte en kald vintersdag uten problemer. Men det har sine begrensninger i effekt. Siden du må bruke luftmassemåler er det i seg selv en strupeventil som setter sine ytre bergensninger.

Du får slenge en PM om du har bygd litt så kan jeg komma å slå av en prat, bor jo ikke lange stubben unna til vanlig. Moro med mer tørbo i Solør, spesielt BMW Turbo :D

Link to comment
Share on other sites

hehe, var jo en del info.. ;b

lastebil turbo? noe mer spec på hva jeg skal få tak i det av?

og lastebil turbo.. vil da si at det ikke er forskjell på diesel å bensin turboer? har tilgang på turbo fra 324Td, men tror den er godt slitt.. heh

grenrør, kjøper jeg det ferdig, å bare lager til overgang inn til turbo, eller sveise hele grenrøret selv?

blir vel til sommern, eventuelt vintern dette, hvis det blir realisert.. men du hører nok fra meg om det dra iveien.. ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe, var jo en del info.. ;b

lastebil turbo? noe mer spec på hva jeg skal få tak i det av?

og lastebil turbo.. vil da si at det ikke er forskjell på diesel å bensin turboer? har tilgang på turbo fra 324Td, men tror den er godt slitt.. heh

grenrør, kjøper jeg det ferdig, å bare lager til overgang inn til turbo, eller sveise hele grenrøret selv?

blir vel til sommern, eventuelt vintern dette, hvis det blir realisert.. men du hører nok fra meg om det dra iveien.. ;)

Lastebilturbo som i turbo fra lastebil. Bensin/dieselturbo er ett fett. Det er eksos i begge motorene som driver turboen. Ofte har lastebilturboene intern wastegate som hvis du vil ha ekstern må sveise igjen. En Holset HX40 er en fin turbo til M50B25 uten så mye lagg. Så har du storebroren HX50, så finnes det noen populære KKK turboer KKK26 /27 og 29. Alt etter effekt.

En 324td turbo tror jeg du skal styre unna :lol: Den er knøttliten, alt for liten for en voksen M50B25. Vil overanstrenge seg noe vanvittig.

Jeg vil tippe ca 30-35k i deler + motor så er du nesten i mål med budsjett konvertering, men da må du velge deler smart. Bygge turbomotor er dessverre ikke billig om du vil det skal fungere.

Grenrør kan du velge om du vil lage adapter ved å sveise selv, eller handle noe ferdig grenrør. Har jo det typiske kina grenrøret som man får til 1500kr som bare trenger litt modding så passer turbo. Funker nok fint til sitt bruk, men å forvente at det holder i flere sesonger uten å sprekke har jeg ingen tro på når man ser hvor hurtig skikkelige grenrør også sprekker (blir vanvittig varmt med turbo).

Jeg anbefaler deg til å lese MYE på pure-pf.com, der står alt du trenger å vite om turbokonvertering av BMW, og mye mer. Men på svensk da. Det forum er med god margin det beste motorforumet jeg noensinne har vært borti.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Oddis säger så har man många bra funktioner i original styrsystemet som man tappar om man kör datasprut så finns absolut fördelar med att ha kvar original , om man nu inte siktar på jättehöga effekter.

Det man framförallt måste göra för att det ska gå att överladda är att backa tändningen så att motorn tål överladdning.

Jag erbjuder anpassade turbochip utefter den setup man väljer att köra på, så går bra skicka mig PM för mer info kring det.

Spridare finns till bra priser på PPF webshop så kika in där.

En sak som är bra att tänka på är att försöka skaffa delar som är lagom stora. Alltså inte överdimensionerade delar för det ställer bara till problem och blir svårare att få det att fungera riktigt bra. Det gäller framförallt storlek på turbo och spridare. För stor turbo kommer bara göra att man får sent laddtryck och för stora spridare gör att det blir svårare att få motorn att gå fint både då man inte har laddtryck och då man har laddtryck.

Mvh//

A.Fekzen

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på å gjøre dette prosjektet selv.

ting jeg har tenkt å bruke:

for å kjøre orginal motorstyring trenger man muligheten til å endre programvare i denne raskt, med denne kan man også logge live for å se hvilke maps som brukes

http://viewitem.eim.ebay.no/Moates_Ostr ... 67027/item

bredbandslamda:

http://viewitem.eim.ebay.no/Moates_OMet ... 42630/item

billig og greit kit bare for å komme igang så kan jeg heller oppgradere senere til bedre deler:

http://viewitem.eim.ebay.no/BMW_9298_E3 ... 47007/item

Link to comment
Share on other sites

se der ja! mye bra info! takktakk :applause:

går bare på skole nå, så ikke mulighet til å sette igang dette prosjektet nå, synd!

Takker alle for hjelpa og infoen! Blir prosjekttråd nåe turbobygget setter igang tenker jeg, trenger sikkert hjelp med ting da..

Ps: blir prøvkjøring av bilen med m50 motoren nå snart. få testa den skikkelig nå som den er stort sett klar!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...