Gå til innhold

m40b18 og oljevalg

Toastjern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er best å bruke av olje til min motor? Har gått 143.000km.

Var på GS og kjøpte oljefilter og anbefalt olje av GS til min motor.. 1,5mnd senere er 4 liter mineral olje borte... Castrol GTX eller noe sånt var det. Jo takk for den du..

Brukte minimalt/ikke noe olje når jeg kjørte på hel/del syntetisk, og det tikket mye mindre ifra motoren.

På denne mineral olja er det jo helt jævlig....

Og ikke lekker den olje, og heller ingen blårøyk når jeg kjører.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE ha mineral olje til denne motoren. Hoderystende dårlig av vedkommende GS ansatt.

Søk opp emnet, jeg har kommentert det i det vide og det brede fler ganger enn jeg kan huske.

Fasiten er hver gang delsyntetisk CD Cardic 10w-40 fra Bilxtra. Koster 199kr/249kr (husker ikke) for 5L. Den dyre versjonen en Valvoline Max/Long Life 10w-40 til 400-500kr for 4L. Jeg merker ingen forskjell mellom noen av de.En såpass gammel motor fortjener ikke bedre olje. Husk også at på tiden M40 ble lagd var det oljetyper som ikke engang hadde vært lovlig å selge i dag. Det har skjedd dramatiske skritt der de siste 15 årene.

Jeg har prøvd 27 forskjellige oljetyper de siste 6 årene, det er kun 10w-40 delsynt som duger uten å få treskeverk ganger 10. Det finns ingenting på Biltema som er bra, dessverre. Jeg har prøvd å finne noe så billig som mulig, og ikke lykkes ennå. Bestilt fra utlandet i 10L kanner, vært på Felleskjøpet og prøvd billigoljen dems...nada. Blir ikke bedre uansett, bare tikker like jævlig omtrent alt, bortsett fra de to nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om oljen din forsvinner har du større problemer enn olje kan fikse. Hvor langt kjørte du før den var "borte" etter oljeskift? Anbefaler forøvrig oljeskift på 5-7000km om det er mye bykjøring og kaldstarter, og maks 10-12000km til vanlig kjøring (jeg går aldri personlig over 10k). 2 oljeskift i året er som regel melodien.

Jeg regner forøvrig med at du har sett grundig på peilepinne, da ny olje er omtrent gjennomsiktig ;)

Du kan som en nødløsning prøve deg på tykkere olje, som f.eks Quakerstate 20W-50 som brukes på mange gamle amerikanske V8ere som ikke vet hva motorbalanse og tighte klaringer betyr. Men som sagt... kun en nødløsning for å beholde olje litt bedre.

Anbefaling av olje har jeg gitt i første posten, og det er oljer jeg VET fungerer på alle M40r jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om oljen din forsvinner har du større problemer enn olje kan fikse. Hvor langt kjørte du før den var "borte" etter oljeskift? Anbefaler forøvrig oljeskift på 5-7000km om det er mye bykjøring og kaldstarter, og maks 10-12000km til vanlig kjøring (jeg går aldri personlig over 10k). 2 oljeskift i året er som regel melodien.

Jeg regner forøvrig med at du har sett grundig på peilepinne, da ny olje er omtrent gjennomsiktig ;)

Du kan som en nødløsning prøve deg på tykkere olje, som f.eks Quakerstate 20W-50 som brukes på mange gamle amerikanske V8ere som ikke vet hva motorbalanse og tighte klaringer betyr. Men som sagt... kun en nødløsning for å beholde olje litt bedre.

Anbefaling av olje har jeg gitt i første posten, og det er oljer jeg VET fungerer på alle M40r jeg har hatt.

Vel. Oljepinnen var svart :lol: Så noe stemmer ikke med bilen min.. Kjørte vel nesten 4500km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner utmerket godt at olje forsvinner såpass etter 12 000km. Disse motorene bruker jo litt olje.. Er alltid normalt å etterfylle. Så jeg er ikke alt for overrasket over det. 4500km og null olje derimot, det er verre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...