Gå til innhold

Automatproblem 730 E65 07 mod

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpt meg en 730 for ei ukes tid siden.

Har opplevd at den fjusker med giringen spes fra 1. - 2. gir. Virker som den finner et halvgir mellom før den girer sikkelig.

Det napper/slår litt i bilen ved denne "halvgiringen". Dette oppleves spes når bilen er kaldt/nyoppstartet.

Ellers så funker giringene fint og slik dem skal.

Kan dette være tegn på at girkassen er på tur til å gå, el at det er en sensor som ikke er som den skal være?

Hva kan finnes ut ved en diagnosetest/feilkode avlesning?

Bilen har rullet akkurat 60000 km

Har foresten garanti på bilen og superforsikring i Gjensidige.

Skrevet
Kjøpt meg en 730 for ei ukes tid siden.

Har opplevd at den fjusker med giringen spes fra 1. - 2. gir. Virker som den finner et halvgir mellom før den girer sikkelig.

Det napper/slår litt i bilen ved denne "halvgiringen". Dette oppleves spes når bilen er kaldt/nyoppstartet.

Ellers så funker giringene fint og slik dem skal.

Kan dette være tegn på at girkassen er på tur til å gå, el at det er en sensor som ikke er som den skal være?

Hva kan finnes ut ved en diagnosetest/feilkode avlesning?

Bilen har rullet akkurat 60000 km

Har foresten garanti på bilen og superforsikring i Gjensidige.

Ta en diagnose du :)

Skrevet

Bilen har vært på GS Bildeler i dag og fått diagnosen sin..

Resultat av det var softwarefeil pga at bilen har vært strømløs en gang i det siste og at den hadde gammel software generelt. Dette var noe som tok litt tid å får lagt inn igjen på nytt, så bilen blir hentet i morgen, og er da forhåpentligvis i fin form igjen..

Skrevet
Bilen har vært på GS Bildeler i dag og fått diagnosen sin..

Resultat av det var softwarefeil pga at bilen har vært strømløs en gang i det siste og at den hadde gammel software generelt. Dette var noe som tok litt tid å får lagt inn igjen på nytt, så bilen blir hentet i morgen, og er da forhåpentligvis i fin form igjen..

Bra du oppdaterer oss :D

Skrevet

:(

Problemet vedvarer fortsatt etter oppgradering og nullstilling av girkasse.

Har problemet spes nå bilen er nyoppstartet og kald. Girer fint mellom 1.-2.gir, men når skal gire opp til 3.gir som napper den.

Har testet litt, og kommet fram til at det ligger i turtallsområdet 1500-1800 omdr. Kjørte den i manuell ved flere forsøk, og den napper/lugger ved dette turtallet i 2.gir. Men dette er bare noe som er meget merkbart mens bilen er kald, og som kommer så og si bort ved varm motor/olje.

Noen som har en formening om hva det kan være, evt har vært borti lignende prob?

Evt hva må gjøres?

Skrevet
Dette kan være diesel dyseproblem som gjør dette.

Ja det er mulig, men det ble utført DIS-test på dem og ingen feil funnet.

For meg så kan det virke som en el annen sensor ikke er helt på nett, da spes når bilen er kald.

Skrevet

Etter litt mere testing idag så har jeg funnet ut at det må være motoren som fjusker på et bestemt turtall.

Å at det er spes merkbart på giring mellom 2-3 gir ved kald motor er at turtallet treffet ca 1700 omdr ved giring. Dette blir da selvf ikke tilfelle når motoren er varm og giringen fåregår på et lavere turtall.

Merket også napping ved kjøring på 1500-1700 omdr i de andre girene også når d ble kjørt på delgass.

Skrevet

MEner jeg har lest to separate tråder her om folk som klager på fusking i turtallsområdet du har problemer med, som feilen har vist seg å være defekt converter. Prøv og søk, ikke mnge dagene siden jeg leste det.

Skrevet

Takker for svar..

Sjer ut som det blir gitt beskjed til verkstedet om å bytte den ja, hvis ingen andre feil blir oppdaget..

Heldigvis garanti på bilen ifra Tyskland.

• 1 month later...
Skrevet

Liten oppdatering på problemene.

Olje-/oljefilter er byttet - ingen forskjell

Converter er byttet - ingen forskjell

Problemet er fortsatt der. Bilen napper/lugger/fjusker på 2.gir like før den skal gire opp til 3.gir. Dette er spes merkbart når er kald, men er der fortsatt når er varm også.

Har lest og forhørt meg litt rundt, noen mener galleritrykkføler, og andre oljetrykk.

Noen som kan forklare hvilken misjon en galleritrykkføler har?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...