T. Thøgersen Skrevet September 23, 2010 Skrevet September 23, 2010 Dysene mine passa så å si strøkent i railen og innsuget. Vet ikke åssen der er på M102, men på M20 så strammer man railen ned på dysene når man monterer railen på innsuget. Så i prinsipp gjorde jeg ingenting, men skal du ha dyseklipsa på kan det hende du må modifisere litt.
morten325i Skrevet September 24, 2010 Forfatter Skrevet September 24, 2010 jo de har samme størrelse på dysne....iafall 24v motorn har samme som denne...er sån på min at railen strammer dysne ned i innsuge... får prøve litt så..... de dysne jeg har...der er d ikje noen passer å sett dysekipse på.... de dysene ser ikje lik ut som de på den linken du sende meg..
T. Thøgersen Skrevet September 24, 2010 Skrevet September 24, 2010 De bildene stemmer ikke,de er bare brukt som illustrasjonsfoto. Tenkte mer på den infoen som sto om dysene i den tabellen. Og om du virkelig trenger dyseklipsene er jeg skeptisk til. Jeg kjørte over 12bar bensintrykk inn på fuelrailen ved en feiltagelse en gang, og det lakk ikke så mye som en dråpe allikevel. Sålenge railen strammer dysene ned i innsuget som de gjør, tror jeg ikke det er livsviktig med de klipsa.
morten325i Skrevet September 26, 2010 Forfatter Skrevet September 26, 2010 åaky....har sånner svarte dyse som du har.... skulle få de for 1300kr....er d en grei pris?? får o-ringe på mandagen så skal prøve då....strammer dysene med å stramme railn ned som du gjør..får se på mandagen om d blir bra....du har biln din oppe å går??
T. Thøgersen Skrevet September 26, 2010 Skrevet September 26, 2010 Slike dyser koster brått 6-700kr nye, så 1300 er vel billig isåfall ja. Bilen er fullt kjørbar og går fint den, men har bytta til en mye større alu-radiator, så da passet det ikke med trykkrøra, så de må nå sveises om. Men bortsett fra det, går den som ei klokke. Husk på å endre "overall fuel mult" under base settings i sprutet når du får bytta dysene da, ett lite tips bare.
T. Thøgersen Skrevet September 26, 2010 Skrevet September 26, 2010 Titta litt rundt på sidene til Precisiondysene, ser ut de 525cc dysene er høyohm, og i to forskjellige varianter og delenummer. Kan da kanskje lønne seg å sjekke nummeret på de dysene du skal kjøpe. Se nederst i tabellen her: http://www.precisionturbo.net/fuelsystems.php
morten325i Skrevet September 27, 2010 Forfatter Skrevet September 27, 2010 d høres jo bra ut overall fuel mult ka d vill sei??? huska du korsn æ regna ut den derran kor masse dysn sku gje?? sån d blir sån va rett.... mein en snakka i at æ sku skriv nåkka me 5 eller 10 der.... skal måle ohmen på dysne før jeg setter de inn...så får jeg se hva jeg kan bruke på de...
morten325i Skrevet September 27, 2010 Forfatter Skrevet September 27, 2010 ja å en ting til....hvor mange % har du tps sentorn på nor den står å bakka??
T. Thøgersen Skrevet September 27, 2010 Skrevet September 27, 2010 "Overall fuel mult" er den faktoren sprutet bruker for å regne ut en fueltabell til motoren,altså for å ha ett map å begynne å jobbe fra. Faktoren er 8,112 ganger sylindervolum (pr sylinder) delt på dysestørrelse. Hvis jeg har regnet riktig da, blir det 8,112 ganger 583 delt på 525, som blir 9,00 , som blir tallet du legger inn som Overall fuel mult. (Denne faktoren står også forklart på høyre side hvis du trykker F1 når du er inne på Base settings.) Denne verdien kan du endre hvis du ser den går veldig fett eller veldig magert til å begynne med, da denne faktoren da eventuelt endrer hele fuel-tabellen enten til å gi mer eller mindre bensin, hvis jeg forklarte det godt nok nå da. Den setter opp ett greit utgangspunkt til å gå utfra hvertfall. TPS skal stå på 0% når spjeldet er stengt, hvis den ikke gjør det må den kalibreres på nytt. Det står i manualen hvordan du gjør dette pluss at du finner det i "Help" i sprutet, men jeg mener det er følgende: (alle krav til TPS står også forklart der.) *Tenning på, men ikke start motoren *Ta av strømkabel/forsyning til TPS, la denne være av i minst 5 sek *Sett tilbake strømkabel/forsyning til TPS *La spjeldet være stengt i minst 5 sek *Åpne spjeldet helt og hold det åpent i minst 5 sek -Ferdig. Da skal du se linjær/progressiv stigning fra 0% til 100% . Dette gjøres hvertfall sånn hvis du v.1.09 chipet i hjernen, er usikker på om det er samme på de litt eldre chiputgavene.
morten325i Skrevet September 29, 2010 Forfatter Skrevet September 29, 2010 åaky du takk før det. skal montere dysene i dag.... har en 3.5 blokk på min..blir det rett då?? har blokka fra m106 å toppen fra m102... huska æ stilla nåkka inne der sist...fant ut sist at d var feil stilla der..... hadde den på rundt 25 på 24v dysne... har ikje montert den tps førlarn ennu...den ligg løst med ca 6% nor æ har den til å gå...men % går opp å ned vest æ rør på den.... hold på å lage nytt feste te den så... trur æ har gammel chipen i min...kor æ får kjøpt den nye hænne?? nåkka peiling på d??
T. Thøgersen Skrevet September 29, 2010 Skrevet September 29, 2010 -Det blir riktig tall da ja, jeg regnet ut fra 3,5liter volum og 525cc dyser. -For at TPS skal fungere mot sprutet, må den møte parameterne som det står forklart i manualen til sprutet. (står under "Help" i sprutet.) Den skal som sagt vise 0-100%, og øke progressivt. Hvis den ikke gjør det, bør du skaffe en annen som gjør det, men det får du i prinsipp ikke sjekka nøyaktig nok uten at den er montert på spjeldet. Motoren fungerer uten TPS, sålenge den henter input fra Baro/Map, som sikkert er stilt inn i sprutet. -Det "nyeste" chipet tror jeg du kan få hos KRB eller VS, ellers så kan du jo evt sende den til MRMRacing i Sverige. Er du litt erfaren med loddebolten klarer du det nok selv, etter det jeg har lest.
morten325i Skrevet September 30, 2010 Forfatter Skrevet September 30, 2010 fikk stilla d inn...fikk hn nu opp å gå..trur hn får litt masse bensin møkk en del før å sei d sån..men bra drag... wg løsna her i går nor æ va å kjørte...hadde den oppe å gikk å etter æ stoppa den gikk hn bære på 5 sylindra...kom litt olja ut av wgn..der i flensen...har ikje fåd tatt av å sett ennu.men like d ikje... får ikje tps te å funke som den ska...den står i 0% nor den står av å akuratt nor æ byn å gasse går den rett på 100% å så nor æ byn å kom på halv gass så går den nedover å så går den i 0%...verka som tps min går motsatt retning...går d ann?? eller kan man stille d om ?? eller e d bære å bytte om på ledningene??
T. Thøgersen Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 -Det tallet på "Overall fuel mult" kan godt stilles ned litt/endel, det er som regel litt i det feteste laget, hvertfall uten ladetrykk. -Det hørtes jo ikke helt bra ut.. Du har Bredbåndslambda så du har kontroll på blandinga eller? -Hvis du bruker original TPS, så er den da sannsynligvis av en ikke progressiv type, dvs at den er enten av eller på, sånn tror jeg de er på de fleste gamle 12v sekserne, jeg har brukt en TPS fra en M20 automat, den viste seg å fungere. Når vi målte den originale TPS', ble det helt koko resultat. For å sjekke dette må du måle deg frem, slik det står i manualen til sprutet. (eller i Help menyen.) Tror M50-tps kan brukes, ser dette blir mye brukt i Sverige bl.a, men da må det kanskje bygges noen andre fester til denne.
morten325i Skrevet Oktober 7, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2010 hei.... jupp hold litt på med biln i går....siste mappet æ hadde laga hadde ikje lagra sæ på hjern..så nor æ slo av tenninga sist så tatt alt ut å gikk tilbake til første mappen...så ikje rart biln ikje gikk sån den sku....hn e ennu ikje helt fresk...hadde av wg i går....kom olja ut rundt pakinga på den...ganske masse så....men fikk lyst med et kampera inni manifoilden..å alle ventilan så tørre å finn ut.iafall det som æ gikk sett...ser ut som det kommer fra turboen... men e ikje nåkka olja i kompressor huse... men hadde fåd en sikkeli slakk i turboen :S så ser vel ut før at det må bli ny...litt uskker på korsn æ ska gå før.....tenkte å bruk grennrøre fra motorviagra...hadde tenkt mæ rundt 500hk på hjulan har ikje noe å annbefale?? har greid å spreng en skjøle slange ned til radiaotorn nu sist æ va å kjørte .. plages ennu med en tps ventiln.... fikk ikje tia i går å prøv å snu om på ledningen...men vill tru at den skal funke då... før den går i motsatt retning enn den skal så.... går med biln din??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå