morten325i Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 holder på å grovmapper min m102 motor.. plages med at der er veldi lite gnist nor jeg filler på tenninga.... kjører med org triggerhjul fra 535 motoren..60-2 hjul skal d være...har triggern ståande i d org feste som står på m102 motoren.. lurer på om dette ikkje står på rett plass?? kjører med 3 stk dobbel coiler fra bjørnstadbil..... står noe i manualen til sm4 at man kan merke nede på triggerhjule å bruke målelampe før å få det rett eller ka det står... har engelsk anual så skjønner ikke så veldi mye....... har bensin å alt det andre ...men får ikke start...kan virka kansje som at det er gnist på feil sylinger ifrohold til den dysen som blir åpnet... noen som har vore borti dette ?? noen forslag på hva jeg burde gjøre?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten325i Posted September 8, 2010 Author Share Posted September 8, 2010 ingen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. Thøgersen Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Er coilene riktig satt opp i sprutet? Med tanke på at riktig output fra sprutet går til riktig coilpakke. Den teller turtall jevnt og fint når du drar på starteren eller? Og hvor mye turtall får du ved kjinning på starteren? Har du stilt noe på cranking ignition i sprutet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan327t Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 jeg hadde feil output til coilene, og da bare poffa å smalt det. er en mulighet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. Thøgersen Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 jeg hadde feil output til coilene, og da bare poffa å smalt det. er en mulighet. Samme her, derfor jeg foreslo det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten325i Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 coilen ska vær koblet rett.....står på coilene mine a-b-c..så satt 1 fra hjern på a å b på 2 å c på 3...då ska d jo være rett??? hmmm...har ikje fåd skjekket det du... har fåd stillet inn på spruten.. hilken dyer d står.motor volum. kompress å coilene... å at jeg kjører med trigger på veiven..... noe jeg har voresett inne på spruten mens jeg stillet dette??? er ikkje så veldi god på dette egentli..har en på jobb som grovmappet sm2 før en stund siden...hn gikk ikje helt til heller.. cranking ignition ?? hva vill d si??? må spøre da jeg ikje har så veldi mye erfaring ennå med dette.... det er ikje noe at man må stile gradene på triggerhjule? at den kommer rett på første sylinder?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. Thøgersen Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 coilen ska vær koblet rett.....står på coilene mine a-b-c..så satt 1 fra hjern på a å b på 2 å c på 3...då ska d jo være rett??? hmmm...har ikje fåd skjekket det du... har fåd stillet inn på spruten.. hilken dyer d står.motor volum. kompress å coilene... å at jeg kjører med trigger på veiven..... noe jeg har voresett inne på spruten mens jeg stillet dette??? er ikkje så veldi god på dette egentli..har en på jobb som grovmappet sm2 før en stund siden...hn gikk ikje helt til heller.. cranking ignition ?? hva vill d si??? må spøre da jeg ikje har så veldi mye erfaring ennå med dette.... det er ikje noe at man må stile gradene på triggerhjule? at den kommer rett på første sylinder?? Output 1 skal til coilen som sender gnist til syl 1+6, output 2 skal till syl 2+5, og output3 skal til syl 3+4. Dette skilller fra SM2, da denne ikke begynner med output 1. Det står det noe om i manualen også. Cranking iginition er grader på tenning når du drar på starteren. Jeg vet ikke hvordan plasseringa av trigger på M102 er i forhold til M20, men tror du kan bruke 60grader som ett greit utgangspunkt i "cylinder i/p lead" i sprutet. Men du har jevnt turtall (i displayet i sprutet) når du drar på starteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten325i Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 jupp sant det du....coilene er koblet rett å alle plugg ledningen er rett og:) triggern står ca på 8/halv 9 vest man tenk på klokka...... prata med bjørnstad bil i dag..å hn snakka i at d sku vær 15 tenner fra trigger til der d magler to tenner..å det sku vær 90 grader då meint hn..men skjønt ikje helt... næi huska ikje om æ fikk nåkka turtalll egentli.. :S Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. Thøgersen Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 jupp sant det du....coilene er koblet rett å alle plugg ledningen er rett og:)triggern står ca på 8/halv 9 vest man tenk på klokka...... prata med bjørnstad bil i dag..å hn snakka i at d sku vær 15 tenner fra trigger til der d magler to tenner..å det sku vær 90 grader då meint hn..men skjønt ikje helt... næi huska ikje om æ fikk nåkka turtalll egentli.. :S Hvis han mener det, må du sjekke det, og legge inn 90 isteden for 60 på "cylinder I/P lead" under base settings. Hver tann på ett 60(-2) hjul tilsvarer 360/6, som blir 6 grader på veiva pr tann. 15 tenner ganger 6grader blir 90 grader. Det skal vises jevnt turtall når du kjinner på starteren, hvis den pulser fra f.eks 80-360-120 osv er det feil kobling på triggeren. Den skal vise jevnt turtall under cranking, (som det så fint heter på Norskengelsk) litt forskjellig fra bil til bil, men min M20 viser ca 280rpm ved cranking. Kan være verdt å sjekke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten325i Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 åaky du...... skal skjekke dette i helgen om det er rett...... håper det er bare det som er feil...har veldi lys å ha start nå...har hold på i over 2 år med nå ..så blir arti å se...har denne i en e30 90mod takk for svar tilnå Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. Thøgersen Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Er ikke sikkert at det jeg har tipset om er no fasitsvar, men kan kanskje hjelpe litt til å finne løninger. Har rota lenge med å fått starta bilen sjøl, og det er fort gjort å bli frustert over at "det nesten" starter, men at det langtfra gjør det allikevel. Men hvis turtallet under cranking hopper veldig opp og ned, kan du prøve å bytte om på ledningene på triggeren. Den skal/må telle jevnt for att det skal bli riktig. Er det justerbar dwelltid på coilene dine forresten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten325i Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 ja det er sant som du sier...skal nok få start på den tilslutt kjøpte sprute sprut oss en her inne på forume...det har ståd på en m20 motor før..så alt var jo oppkoblet.. har kun byttet ut triggerhjule å montert nye coiler..da hn kjørte kun med en stander coil... så vill tru ledningene står rett... jupp hn på bjørnstadbil sa at jeg måtte stille de på 3 milisekund..ikke helt sikker på hva de står på nåh... nor jeg drar på startarn å åpner gass spjelde høres det ut som hn vill mer starte..eller motoren drar lettere rundt då..men ingen teng til start... men har ennå ikkje skjekket om triggerhjøleren der den skal stå... har biln på jobb å får kun låv å hold på en dag i uka ca her.....så får ikke gjort så veldi mye..men skal se i helgen om det kansje blir start på den kor d går med proskjektet dit?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. Thøgersen Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 ja det er sant som du sier...skal nok få start på den tilslutt kjøpte sprute sprut oss en her inne på forume...det har ståd på en m20 motor før..så alt var jo oppkoblet.. har kun byttet ut triggerhjule å montert nye coiler..da hn kjørte kun med en stander coil... så vill tru ledningene står rett...jupp hn på bjørnstadbil sa at jeg måtte stille de på 3 milisekund..ikke helt sikker på hva de står på nåh... nor jeg drar på startarn å åpner gass spjelde høres det ut som hn vill mer starte..eller motoren drar lettere rundt då..men ingen teng til start... men har ennå ikkje skjekket om triggerhjøleren der den skal stå... har biln på jobb å får kun låv å hold på en dag i uka ca her.....så får ikke gjort så veldi mye..men skal se i helgen om det kansje blir start på den kor d går med proskjektet dit?? Du sjekker i sprutet under ignition dwell control, mener jeg å huske. Det er viktig at den ikkes stilles for høyt i forhold til det coilen klarer, da lever dem ikke lenge. Dwelltida er jo også avhengig av batterispenning, så den tabellen kan se litt rar ut når du ser på den. Kan lønne seg å sjekke at triggeren står der den står at det gjør i sprutet. (sveiv motoren til ØD, og tell tenner på triggerhjulet etterpå, men det vet du sikkert.) Prosjektet mitt er litt stillestående om dagen, sliter ltt med kjølinga, så jeg skal hente en alu-radiator hos Motorviagra til uka, så får vi prøve å lade litt mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten325i Posted September 15, 2010 Author Share Posted September 15, 2010 fikk skjekket litt i dag..triggern sto rett...fikk stilla gradern inne på sprutet...er iafall gnsit..men ikje bensin ut av dysne...de åpner ikje...fant ikje rette dysene inne på spruten...stilte inn noen andre dyser ..men då røyk startan....æ sei bære dæven hn steike d e trongt før å få den ut men skal få fiksa en ny så får jeg prøve på nytt..den startet på med startgass iafall trur jeg kommer te å slite med varmen på min..har ingen vifte på min nåh..må finne en som er sikkeli tynn..har meget lite plass så :S Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. Thøgersen Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 Hvilke dyser har du? Sålenge størrelse på dysene er noenlunde like de du har skal det funke greit. Viktig at motstand (høy/lav-ohm) og Injector current stemmer. Det må du sjekke i detaljene i tabellen. Hvis du ikke vet alle data om dysene kan det lønne seg å google. Det gjorde jeg med mine Precision 780cc dyser, brukte Denso 750cc som er i tabellen der, de var nærmest de jeg har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now