Gå til innhold

Div mangler eu kontroll av e39.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallois.

Var på eu med min 02 520it idag og fekk tre mangler.

Den første 2ern var Nivåregulering høyre forran, stag defekt. Hvilket stag er det de mener da?

Andre 2ern var El ledninger- manglende klamring venstre foran. Det regner jeg med er den boksen som kablene til abs og slitasjevarslere går inni som ikke er som den skal.

Tredje 2ern var ulik dekk dim forran og bak. Er det noen plass jeg kan finne ut om mine felger og dimensjoner innen for lovlig rekkevidde? Jeg kjører med noen 19" Bayern Mesh felger som har 235/30 forran og 265/35 bak. Laste indeksen på dekkene er over det som står i vognkortet og jeg mener at ET er redusert fremme og gått litt opp bak. Syns og huske att det var -5 forran og +5 bak. Noen som har noen ideer om dette?

Mvh Robert Nygård.

Skrevet

Første vil jeg tro er nivåregulering til xenonlys.

Ang dekkdim er det en kalkulator her: http://www.orpetveit.net/dekk/

Maks endring av sporvidde/innpress er 15mm pr aksel, dvs 7,5mm pr side.

Selv om begge disse er innenfor er det ikke lovlig før det står som godkjent dimensjon i vognkortet. E39 ble vel ikke levert med mer enn 18' originalt.

Du må derfor ha TUV-papirer på felgene for å få de inn i vognkort (hos statens vegvesen).

Her syns jeg verkstedet var strenge...

Skrevet

Ok får hive meg rundt og bestille det staget da :)

Syns og husk att de jeg kjøpte felgene med sa att de var innenfor godkjent rekkevidde. For det var litt av meningen min når jeg kjøpte nye dekk og felg ilag med bilen siden jeg ga ifra mej orginal sommerhjulene til den foretningen

Skrevet

At dekkdimensjoner er forskjellig har egentlig ikke noe å gjøre med feil på størrelse eller sporvidde. Det eneste her er at kontrolløren er en idiot og mener at du må ha like dekk foran og bak.

Snart vinter.. sett på vinterhjula og reis et annet sted :)

Skrevet

Hehe det er igrunnen sant;) Mene er irriterende att de skal henge seg opp i noe så tåpelig! De fleste vet vell innerst inne att viss vi viser bilen med "lovlige" hjul så kommer grom hjula på igjen rett etter kontrollen. Er det noen som klarer og finne det staget det er snakk om? Har sjekket både på gs og schmiedmann men finner det ikke:/

Skrevet
  berttheman skrev:
Tror problemet hans var att alternativ dekk dim i vognkort var mindre enn det som står på bilen idag.

Ja, mulig det. Men da burde det absolutt stått det på seddelen!

Jeg viste alltid mine e39 med store hjul og aldri noe problem.. er håpløst når det skal gå på humøret til kontrolløren. PKK er noe som burde gå direkte på sikkerhet, ikke slik svada..

Skrevet

Ring eller reis på biltilsynet og hør hva de har å si om saken. Om du ringer så har jeg god erfaring med de på billingstad.

Skrevet

Mange som har fobi mot tilsynet og jeg kan skjønne det... men ofte har de et bedre og mer riktig svar enn den lokale helten på verkstedet..

Skrevet
  berttheman skrev:
Er det noen som klarer og finne det staget det er snakk om? Har sjekket både på gs og schmiedmann men finner det ikke:/

Mest sannsynlig dette staget med delenummer : 31121092883

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DS11&mospid=47553&btnr=31_0265&hg=31&fg=05 Nummer 6 på bilde der

Edit:

Bare skriv inn delenummeret på gs så kommer det opp.

Skrevet

Jeg var selv hos Statens Vegvesen forrige uke for og godkjenne felger + coilovers.

Mannen som skulle godkjenne det mente på man måtte ha papirer fra felg-leverandøren på at den spesielle bilen var godkjent med ulik dekk dim forran og bak.

Aner ikke hvor felgene er kjøpt, så sto på mitt, og forklarte han at de fleste BMW`r har ulik dekk dim om man kjøper andre orginale felger hos bmw forhandler.

Han gav meg 15min for og skaffe "bevis" på det..

Så kjørte bort på BMW forhandleren og skaffet meg ett hefte med deres orginale felger og dekk man kan kjøpe.

Og der var det nærmeste 225/40/18 og 255/35/18

Jeg selv kjørte på: 215/35/18 og 265/3019

Han gav etter og allt er godkjent i vognkortet nå =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...