Gå til innhold

Div mangler eu kontroll av e39.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er mailen som jeg fekk med de jeg kjøpte hjula med. Men alikavell henger kontroløren seg opp i att de er bredere bak enn fremme.

Heisann!

Vedr. hjul på BMW E39.

Maks forakselvekt er 1000kg, i følge vognkort. Dekkene som sitter foran har Loadindex 91, det tilsvarer maks forakselvekt på 1220kg.

Standard innpress på felgene er ET20, forfelgen har ET15. I følge loven kan man forandre sporvidden med +/-15mm. Felgene som sitter på bilen har ET15, her er da sporvidden øket med 10mm.

Maks bakakselvekt er 1275kg, i følge vognkortet. Dekkene som sitter bak har Loadindex 93, det tilsvarer maks bakakselvekt på 1300kg.

Standard innpress felgene er ET20, bakfelgen har ET20, så her er det også innenfor loven på +/- 15mm.

Standard dekkdimensjon er 225/60R 15”, i følge vognkort. Her kan man forandre 5% +/- i følge loven.

Fordekkene er 0,6% mindre enn standard og bakdekkene er 1,4% mindre en standard.

Alt av hjul er her lovlig i følge norsk lov.

Skrevet

Da har jeg pratet med teknisk avd på Billingstad trafikkstasjon og de var ikke noe hjelp i. Han mannen som jeg pratet med der hang seg oppi att loadindexen skulle være 93 på denne type bil og jeg har 91. 91 på den type dekk som jeg har tilsvarer jo 1220 kg og i vognkortet står det jo 1000 kg... Forvirret...

Skrevet

Hvis det står i vognkortet at dekkene foran skal være 93 og dine er 91 så blir det nok vanskelig å godkjenne. De er stae på dette! Men da hadde det plutselig ikke noe med størrelsen å gjøre?

Skrevet

Nei dei gjekk vekk ifra det men var galt att jeg hadde bredere bak enn fremme. Er muligens jeg som er litt trangsynt her nå men, Når dekkene mine har loadindex på 91 som tidligere nevnt betyr 1220 kg og max forakselvekt i vognkortet er 1000 kg så bør jo ikke det være så inni f vanskelig og godkjenne vell siden jeg da har 220 kg på +siden?

Skrevet

Helt enig.. men det går de nok ikke med på. Jeg kan ikke skjønne opplegget dems selv heller. Spurte du etter en god forklaring?

Skrevet

Probemet med BT er at di mangler kompetanse. dette går ut over forbrukeren. Fordi :når di støter på et problen som di ikke er sikre på så får du bare beskjed om at det ikke er godkjent.

Skrevet

Spurte om hvordan fks lasteindexen kunne bli feil men det kunna han ikke svare annet på att på min type bil SKAL det være 93 foran og ikke 91 som jeg har. Er vell bare og invistere i noen triste 15" felger og godkjenne den som normalt og kaste på valsene igjen rett etter.

• 3 weeks later...
Skrevet

Hallo igjen...

Har enda ikke fått igjennom store hjulene :( Men har muligens fått taki noen orginale 5 eikede Bmw felger som er i 16" med noen gode Kumho Solus RH17 hjul. De er 205/55R16 med loadindex på 91H. Er det noen her som vet va 91H tilsier? Tror dere den kommer igjennom eu kontroll med de? Snakket også med Brages Bil i Ålesund her om dagen, og de kunne bekrefte att e39 touring ikke ble godkjent med noe større enn 17" men om jeg hadde hatt sedan utgaven hadde jeg fått godkjent i vognkort med 265/35.18 på 9" bred bakfelg og 235/30.18 på 9" bred framfelg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...