hagenrj Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal koble angel eyes'an sånn at når jeg låser opp bilen min så lyser dem ? for som jeg hadde koblet det bynte nærlysene å blinke så fort jeg åpnet døren. hvordan skal dette kobles ? bilen er jordstyrt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Jeg er ingen elektronikkmann, men jeg ville ikke koblet sammen kretsen med de originale P-lysene. Du har allerede styringsstrøm med andre signaler fra et annet sted (kupélyset), og også strøm fra batteriet, så hva skal du med det originale P-lyset inni her for? Du må vel uansett ha motstander på parken for å unngå feilmeldinger i check control? Jeg ville gitt AEene direkte strøm fra 87 og jord fra et jordingspunkt i chassis, og så ville jeg jorda reléet (85) også i et jordingspunkt. Eventuelt kan du koble de rett på de originale P-lysene uten noe rele-styr i det hele tatt, og heller kjøpe en styringsboks til lysmodulen som heter eLight, det går ihvertfall på E38 og E39. Siden alt av lys styres via en lysmodul kan en i prinsippet få lysene til å lyse når som helst. Boksen du evt. kjøper kan programmeres via PC og da kan du enkelt og greit sette opp at P-lys skal på ved opplåsing: Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagenrj Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 hm, jeg kan jo ikke det når jeg skal bruke dem som P.lys samtidig . hehe , ja har prøvd å gi dem direkte strøm inn på motstanderen . men når jeg da skrur på p.lys går lysene inni bilen på . spørsmål ? vill jeg ødelegge AE lysene med å gi dem direkte strøm fra innerlyset? (ta bort motstanderen altså) slik jeg tegnet med lilla streker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquarius Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Helt enig med Gunnar her, den koblingen bør du ikke bruke. Du har tegnet inn et "87"-rele i kretsen din. Om du bruker et "87a"-rele istedet, får du et rele med vekselkontakt slik at du skiller den tilførte batterispenningen fra opprinnelig parklyskrets. Mulig du får et lite blink i AE i det releet kobler, men bedre enn å føre batterispenning baklengs inn i lysmodulen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagenrj Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 takk , men hva skal jeg sette på de forsjellige polene på rele? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquarius Posted September 11, 2010 Share Posted September 11, 2010 Denne enkle koblingen bør fungere, men du vil trolig få en indikasjon på lampefeil dersom du tenner cupelyset/åpner en dør når parklys er tent. Dersom du vil legge litt mer i det og unngå feilmelding på lys, benytter du to releer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagenrj Posted September 13, 2010 Author Share Posted September 13, 2010 Må teste dette Takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts