Jump to content

Noen tips til å bygge turbo på 3.2 m3 98mod?


Chrism3
 Share

Recommended Posts

Powerlimit er noe du setter selv.

Du velger først hva slags motorkarateristikk du ønsker.

Så velger nivået på gromdeler etter lommeboka.

400hk, 600hk, 900hk - ikke noe problem.

Bare vær klar over at disse motorene må kammene moddes om du skal lade mye på bensin, type maks 550hk i motoren på 3.2 er anbefalt fra PPF (på bensin og org. kammer).

På E85 er problematikken svært liten mtp. tenningbank.

Er nok greit å sette av 100k om du skrur alt selv. Da vil du ha et medium nivå av gromdeler, og masse effekt.

Link to comment
Share on other sites

pure-pf.com (PPF) i Sverige er nordens fremste BMW turbo tuner. Forumet dems er også gull verdt kompetansemessig. Finns knapt et bygg på det forumet som ikke kan kalles "voldsomt".

De bygger komplett motor og alt til deg om du har kronene... de sveiset innsug og grenrør til meg, og det ble helt rå finish.

Link to comment
Share on other sites

Er jo flere som selger "tuning" deler til dette som f.eks Motorviagra, Ksr, QWT og mange andre.

Om lommeboken ikke er feit lønner det seg å lage en liste på hva du ønsker å spørre om priser rundt om kring. Da kan du fort spare 10 lapper om ikke mere.

Vi kommer med innsug til s50 om ikke så lenge.

Samt m20 og noen andre.

Vi har også kvalitets turbomanifolder som ppf (til rimeligere priser).

Så det er ikke kun dem, men for all del de har mye erfaring innen dette. Ikke minst masse gromdeler som noen andre i norge begynner å få også ;)

Link to comment
Share on other sites

Den er grei, skal høre litt på begge plassene jeg:P

Takker for tippsene;D

Men kan garantere deg at det ikke er billig og bygge på s50 motorn :) pengene får fort bein og gå på, men belønningen du får når den er ferdig er definitivt verd det. lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Kan skrive under på at det ikke er billige motorer og bygge på.. Eller generellt sett en 6er er jo ikke billig og bygge på..

Både jeg og Olly her kjører ombyggde 3litere..

Vanos må du bare hive om du vil ha effekt.. Her er mange som leverer block of plater.. Andre igjen har bare kappet akslingene på vanosen og brukt den som deksel..

Siden disse motorene å har smidde og herdede veiver så tåler de masse effekt...

Bra sprut trenger du.. kjører selv electromotive tech gt..

Så bør du ta en besluttning om du vil kjøre på bensin eller e85 eller kunne bruke begge deler.. Dette med tanke på hvilken kompresjon du vil ha..

selv tok jeg 8.9:1 i komp å det funker for både e85 og bensin..

Turbo tok jeg en gt35r82 med 1.06 eksos hus.. da får jeg greit tidlig ladtrykk og den holder langt på registeret så man får en rå motor.. turboen er ratet til 650 hk men flere har dratt 700+ på e85 med disse kulelagra turboene så de tåler troli en del juling..

Olly kjører vel en del større turbo uten at jeg husker specs.. å om han vil dele så forteller han vel det..

Clutch bør du ha noe gromt noe der bruker jeg selv spec med 2 plater og alusvinghjul.. denne skal takle 1200nm så den henger forhåpentligvis med ei lita stund..

Jeg balanserte å opp alle motor komponenter som råder,stempel,veiv,svinghjul og clutch.. Enkelte mener det ikke er behov for men jeg mener det er et must da det er meget uheldig med litt ubalanse på en sylinder eller 2..

Blåste selv 100 000 bare i toppen,blokka og dens innmat og clutch.. Da kommer sprut og turbo og ja utvendige komponenter for seg selv.. Men da vet man at det tåler JULING..

Lykke til med bygget ditt og gjør det skikkelig.. disse motorene er jo ikke billig og gruse..

Gi oss en lyd når du får laget en tråd om bilen og motoren da.. :)

Link to comment
Share on other sites

Såppass ja:D

Skal gjøre det ordentlig med en gang ja, som sagt gidder jeg ikke å skru annenhver dag for det var et eller annet som hadde gått:D

Men skal lage prosjekt tråd ut av det så de som vil kan følge med:P

btw: er det noen som vet om det er vanskelig å bygge fra automat til manuell?

Hørt at det skal være en ganske enkel sak, men aldri dumt å høre rundt med flere:P

Takker for alle råd:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Den er grei, skal høre litt på begge plassene jeg:P

Takker for tippsene;D

Men kan garantere deg at det ikke er billig og bygge på s50 motorn :) pengene får fort bein og gå på, men belønningen du får når den er ferdig er definitivt verd det. lykke til :)

For håpe det:P

Gleder meg som en liten unge:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...