Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo selvfølgelig må man inn, men avskiltning fører jo til at kontrolltimen blir irrellevant å ta innen 2 uker (du må bestille den selv evt).

Du må selvfølgelig ta kontrollen på BT uansett om du ønsker skiltene tilbake. Men det er dumt å ha en avskiltningbegjært bil stående og enda betale forsikring og årsavgift. Spesielt om du har flere biler, og ikke tid til å skru den orginal med det første.

Skrevet

Har aldri helt forstått det der med å betale avgifter til staten pga av effektøkning.

Ja greit nok, når man skal godkjent ombygge en bil så skjønner jeg.

Men at de skal kreve antall hk avgifter på en la oss si 2-3år gammel bil som har flashet ecuen sin blir jo helt feil. Er det liksom greit etter man har betalt avgifter på det da? Bilen må jo fremdeles godkjennes med at bilen tåler effektøkningen og hytt og gevær så hvor kommer dette avgiftstullet fra?

Bilen er jo fortsatt like ulovelig å kjøre etterpå.

Da må man jo heller få avskildting og en bot da.

Skrevet

LianLi, En kan ikke bare betale avgifter så er alt ok, bilen må også godkjennes med økningen, det innebærer jo da at bremser osv. må stå i stil.

Skrevet

Ja jeg vet det, at det må godkjennes. Men hvorfor skal de som blir tatt for chip tuning betale avgifter, bilen blir ikke noe mer gatevennelig av den grunn, fortsatt like ulovelig å kjøre med den etterpå.

Derfor mener jeg at det burde være en fast "bot" på dette i stede for antall økte hk bilen har fått og en avgift på hvor gammel bilen er i forhold. (10års regelen)

Skrevet

Det blir jo på samme måte som en fartsbot, dyrere jo mer du bryter loven.

Det er jo straffeavgift/toll. På samme måte som du ikke får beholde (og må betale bot for) tobakken/spriten hvis du blir stoppa i tollen får du ikke effekten skrevet inn i vognkortet selv om du betaler avgiften (og litt til)

Selv om jeg ser tankegangen fra de sin side støtter jeg den på ingen måte...

Skrevet
Ja jeg vet det, at det må godkjennes. Men hvorfor skal de som blir tatt for chip tuning betale avgifter, bilen blir ikke noe mer gatevennelig av den grunn, fortsatt like ulovelig å kjøre med den etterpå.

Derfor mener jeg at det burde være en fast "bot" på dette i stede for antall økte hk bilen har fått og en avgift på hvor gammel bilen er i forhold. (10års regelen)

Men det er jo dette jeg prøver å si.... de som blir tatt for chiptuning må IKKE betale avgift med mindre de får godkjent effektøkningen!!! Og det får de som regel ikke.

Ergo, enten avskiltning, eller visning av bil i orginalstand.

Det er dog fullt mulig forsikringsselskapet vil reagere, men det har ikke jeg opplevd ennå, og jeg har endel kompiser som har blitt tatt for ulovlige ombygginger på gamle biler.

Skrevet

Dette er en ren finansoperasjon fra myndighetene.

Reglene rundt dette er/blir helt klart slik at om man blir tatt i kontroll med ulovlig effektøkning må avgiftene betales uavhengig av om bilen er/blir godkjent eller ikke.

Hvorvidt grunnlaget er tilstede for å beregne avgifter på riktig måte er nok mer relevant å spørre om og her har jo en del av innleggene i tråden mange argumenter. Men blir det først avklart hvordan dette skal gjøres og man tas i kontroll, er det noe som sier meg at det er bilførers/eiers ansvar å sørge for at bilen er i forskriftsmessig stand....og her er det jo muligheter for BT til å virkelig la bilføreren/eieren få anstrenge seg for å få godkjent effektøkningen (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre)!

Tror det er lite å hente på å (prøve å) trekke inn media siden alt med bil i Norge er så politisk ukorrekt som det kan få blitt og bilførere som ikke følger reglene skal jo friteres i sitt eget fett...

Konklusjon: Staten tar med den ene hånda og raner deg med den andre...

Skrevet

Nå snakket jeg akkurat med en 200sx herremann, og han fortalte at når en av gutta i sx miljøet ble tatt med mistanke om trimming, ble han øyeblikkelig eskortert til Trondeim og rett på benken, hvor han ble benket til 500rwhp. Fikk vel 600 000,- i bot.

Så da er det visst ikke bare å satse på at man kan få skiltet av bilen. ;)

Skrevet
Nå snakket jeg akkurat med en 200sx herremann, og han fortalte at når en av gutta i sx miljøet ble tatt med mistanke om trimming, ble han øyeblikkelig eskortert til Trondeim og rett på benken, hvor han ble benket til 500rwhp. Fikk vel 600 000,- i bot.

Jeg er virkelig spent på hvilken person og bil dette er. Prøv å få tak i navn på den fyren, jeg vil gjerne ringe han og høre selv, hvordan han evt. ble straffet.

Vi vet alle om 200SXn på prøveskilt som herja vilt oppe på vestlandet og krasjet (bilen var kun momset inn). Den ble bygd opp igjen og dratt i rulla. Han fikk fremmet avgiftskrav på rundt 300 000kr om jeg minns riktig.

Skrevet

Om den bare var momset inn så var heller ikke hk avgift betalt og de kunne heller ikke kreve inn noe avgift for hk på bilen. Kanskje det er noe i forhold til forsikring du sikter til?

Skrevet
Om den bare var momset inn så var heller ikke hk avgift betalt og de kunne heller ikke kreve inn noe avgift for hk på bilen. Kanskje det er noe i forhold til forsikring du sikter til?

Nei. Det var fra Tollvesenet, men fikk aldri noe svar på hva som skjedde med kravet, om det måtte betales.

Han hadde hatt flere i bilen da han krasjet, og derav brutt enda et punkt i prøveskiltreglene, foruten å kjøre for fort. Det av flere episoder av ulovlig kjøring han ble tiltalt for.. omstendelig sak.

Burde være mulig å google seg fram til på VG og adresseavisa, som jeg husker de var i. Film var det og fra BT - hallen.

Skrevet

Jeg er virkelig spent på hvilken person og bil dette er. Prøv å få tak i navn på den fyren, jeg vil gjerne ringe han og høre selv, hvordan han evt. ble straffet.

Vi vet alle om 200SXn på prøveskilt som herja vilt oppe på vestlandet og krasjet (bilen var kun momset inn). Den ble bygd opp igjen og dratt i rulla. Han fikk fremmet avgiftskrav på rundt 300 000kr om jeg minns riktig.

det er jo aldeles ikke logiskt?! man betaler jo hk avgift når man toller inn bilen, så lenge man har prøveskilt skal det jo være et fett hvor mye Hk det er i bilen da? så lenge den er momsa inn??

edit: ah, så over her nå. Alikavell, ser ingen grunn til at de skulle ta han på rulle

Skrevet

Fordi han hadde brukt bilen ulovlig iht. prøveskiltreglene, og mange anmeldelser om grisekjøring. Fullt mulig det var personskader i bildet og, det husker jeg ikke. Fikk aldri noe klart svar på om han måtte betale summen eller ikke.

Det har skjedd flere ganger at BT ikke utsteder flere prøveskilt på biler som har brutt prøveskiltreglene. Spesielt japanske 'sportsbiler', bare spør driftemiljøet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...