Gå til innhold

325ix touring 2,7 stroker 88'

skaugen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har gått til innkjøp av en 325ix m touring.Kostet meg 24 000,- og har gått 295 000 km.

Det er en 88 mod og gikk i tyskland til 1998 så ble den importert til norge. Er dokumentasjon på service på bilen til 270 000 km, med en glippe mellom 100-170 000 km.

Må gjøre dere klare på at dette blir kun et lite projekt, ikke noe heftig turbo bygg eller lignende, men litt skal jeg jo gjøre da :)

-Det lille som er av rust skal BORT!

-Det elektriske anlegget skal fikses.

-Motoren skal overhales.

-Litt ny lakk her og der.

-Får vel også koste på den litt ny plast.

-Ny girkule :D

-Steinsprutskade på frontvindu skal fikses.

-Lys rundtom skal også byttes, pga. sprekker i glass.

-Evt. rustfri eksosmanifold og eksosanlegg.

Med mer!!

r7biov70wzebll3ph3vc.jpg

3s19sso59s4cs5xed3j0.jpg

wk6jn6v9v32hwn2wex0c.jpg

yfu8n8llgxqr1et1gptu.jpg

v197bhr1jqofr0xvfxpv.jpg

9zcwabqhj9drwuzawyvr.jpg

zv7ng1dpr1l9nmv8cw76.jpg

Pen lakk jobb :lol:

8qrciu77er73c4sgi0ii.jpg

865np42yed7bocpwtdnv.jpg

ve807np1cm8fihncguaq.jpg

j6c2cxhla7p9u8t6eqex.jpg

jg6qa0orbhemz667qtoi.jpg

bb3dbqdiqq8jy6a3ph9c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har fått startet nå =)

Og det som skal ordnes først er karosseri slik så jeg får lakkert så fort som mulig.(planen var å få lakk på den innen 30-45 dager)

Så har begynt med å sveise og slipe bort litt rust, og demontere lister, speil, osv.

ph6gzwgyml8ltdnqzfii.jpg

4vzgxhkw2jm85zdwmfa2.jpg

xn8ortx1dnj9nlen6vd6.jpg

pwpjfg0t3i57gmju5zey.jpg

pxuvvk2h60g27ve6fv01.jpg

4vpyuwaspr0qu3ehlopl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har nå endelig fått kommet sikkerlig i gang. tatt litt mer rust så er vel sånn ca. 60% ferdig med rustsveisingen, har igjen litt i hjulbuen bak på passasjer siden og hele sjåfør siden, men den ser ikke like ille ut som passasjer siden.

har også fått limt/støpt sprekker i fangere og andre pastikk deler.

har bestilt shortshift og lakken har nå kommet, så føler at jeg har kommet i gang =)

dd2pu4otdrlts7n89nq7.jpg

Det er alltid artig å se hva som gjemmer seg under tectylen :cry: men, på min bil så skal det ikke være noe som er "krokan" farget :)

af7fbqdg7y8l966oxz23.jpg

c8l0zegm0jlbdpwouxuy.jpg

jry4zdeq2xdol1qps21z.jpg

er73ou33oh2dmc6dlddm.jpg

et rustent bensinrør er dyrt å ha i lengden, særlig når det er som en sil. men litt sveising, noen min. med en stålbørste og litt lakk gjorde susen :)

8huucvxsefb6h61a6bd6.jpg

wkqqnjvjwj9pfo1tez45.jpg

diamantsvart 181 :D

hmyp912ivhhl08xmklzy.jpg

gr3d2htg562ptwl59mky.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har nå endelig fått ut motoren. Mange fast rustede/irrete bolter og muttere skulle gjøre dette til en veldig tidkrevende jobb. samt er par ødelagte fastnøkler og en knekt latmannsarm :lol: Har også fått planfreset toppen (tok ca 0,7mm), slipt ventiler, byttet ventiltettninger, portet toppen, byttet et par vippearmer og ventilfjærer, og fått satt den i sammen igjen.

Fikk også shortshiften =)

burde vel egentlig ha gjort mer, men har hatt litt lite tid..

FØR:

466ityvvc5xs8j1nywfp.jpg

ETTER:

51drrxtg27rqmb096prk.jpg

miqd3gj1ck0ype3eyspc.jpg

ixaitbye8td0sm0suef9.jpg

joqtsgh4so490vvff7gg.jpg

7708v0csyswuolpofnvw.jpg

ssu36fat6gw1ilzdihi9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Er lang tid siden siste oppdatering, grunnen til det er rett og slett et stort motivasjons tap etter at jeg før jul var så dum og skulle haste meg igjennom rust sveisingen. Det som skjedde da var at jeg ikke fjernet nok av lydisoleringplaten under dash'en og det skulle vist vise seg å brenne godt! :( jeg løpte så fort jeg kunne etter brannapparatet (for det hadde jeg jo så klart ikke tatt fram...) som skulle være 100 m ut i gangen.

Resultatet av dette: et par hundre sammensmeltede ledninger, ødelagt dash, speedometer, ventilasjons sjakter, ja mer eller mindre alt som er under dash'en på sjåfør siden...

Det ble jo så klart en liten "dø" periode hvor jeg måtte få igjen litt motivasjon. Men det positive som kom ut av dette var at jeg nå har rippet ned hele bilen, gjort oppigjen endel gamle skader, delt dørene(ja ytterpanelet fra rammen)for å fjerne rust, og tatt ALT av rust, kjøpt inn nytt(brukt) av det som ble brann skadet, så nå skal alt gjøres 110%!! kommer vel også muligens noen større motor endringer til sommeren

Bildet er tatt rett før bilen brant (har ingen rett etter bilen brant, var alt for oppgitt over meg selv da...)

2tvpwy3hy0psyr59i6rl.jpg

Slik så speedometeret ut etter en vask (helt ubrukelig)

gku1f8ne3d421yvg2wv5.jpg

hele glasset har krympet. og dash'en har bøyd seg og er også helt ubrukelig...

crv6031xny9pus7o6e6m.jpg

Slik så alle ledningene ut under dash'en

udklwlybjay72q2vut3j.jpg

Et par månder senere så den slik ut, ganske ferdig nedpusset, all rust er borte, ingen bulker.

0yqz0jc9xclycbal9vs9.jpg

kjyenl25gn9vmc02j7gn.jpg

44mi5la6evip00e1mbvy.jpg

så fikk jeg kjøpt noen deler, så måtte jo få renset det, og da ble badet nyttig.

zxgleekzfvvgs6bwcnri.jpg

eka3yp5oh60bhe4pf9zg.jpg

Røsket ut ledningsnettet.

ccev8ewuxo12q0duep9z.jpg

Tenkte jeg skulle vise hvilken prossedyre jeg har vært igjennom på hver dør. siden det ikke er så lett å finne 100% rustfrie dører. dørene ruster jo som regel også nederst der de er klemt i sammen.

Slik så bakluka mi ut:

jc4yzjxqjqhwaa31hm6z.jpg

ea58sxlphzu07qnzlb7c.jpg

tq01mee0qtgx59gkbvug.jpg

Ja, den ser ikke spesielt pen ut...

q3obfzsbzaffof8m8yrl.jpg

Men en slik bakluke fortjener jo ingen e30, så jeg måtte hente frem den gode vinkelsliper'n

0vz3g8gat20do5apry4p.jpg

Brakk litt tynnplate og hammret litt(buen ved emblemet) og fikk sveist på en ny vinkel.

ccrjtkkckez8jd6bsj9r.jpg

Den ytterste delen jeg kappet ut så, jo heller ikke veldig bra ut..

vnhin1za70r56tt8vwbk.jpg

så måtte kappe litt her også.

zttc0ybzi7z3akwz77fs.jpg

2ih9a6rznhisbrtoxama.jpg

Kameraet på telefonen fungerer mye bedre nærme, enn i normal avstand.

så tok et nærbilde av sveisen.

0ijcx3wok5qmdci6rc3v.jpg

Ja, tok av "sikkerheten" på vinkelsliper'n for å komme til. Og da skulle jeg jo så klart få fingern på skiva.. men noen små skader må man vel regne med.

hn2ln789zxsmhe7fzdmd.jpg

Underdelen ble ferdig slipt til slutt, etter litt tape på fingern.

dydguepdwfmcf7y2qsb3.jpg

n3cm7rbjdig9rvjibfeq.jpg

kdxj3925aherps87qozk.jpg

ym4ngmyx0v89l0718vy3.jpg

Åpnet opp hjernen og puttet inn en ny chip, da det var salg på disse (150 ,-) var jo inget spørsmål til den prisen... 3ssn27llljdnp7jryk1n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...