Gå til innhold

Hva må til for å bygge om en m50b20 turbo til E85


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange fordeler med E85; lavere forbrenningstemp, økt volum på eksosen, miljøvennlig ( ;) )kan i de fleste tilfeller kjøre litt mer tenning, ofte også relativt høy komp selv ved overlading. Rett meg hvis jeg har feil, men jeg mener å erindre at E85 har, omregnet til "bensinoktan" om du vil, 102 oktan(?).

Mange ulemper også; er ikke alle dyser/regulatorer/slanger/pumper som er like glade i Etanol, krever hyppigere oljeskift ettersom den ikke har like smørende egenskaper som bensin, vanskeligere å høre tenningsbank, det går med i beste fall 30% mer drivstoff i forhold til bensin, da bør dyser gjerne "overdimensjoneres" for å være på den sikre siden, og i tillegg kryr det jo ikke av muligheter for å få fyllt opp tanken. :?

Det lukter godt av eksosen da, om ikke annet. :mrgreen:

Skrevet

Japp, precis som T. Thøgersen säger är det :)

Så det finns både för och nackdelar - det beror såklart på vad man tänker göra. Och så är det kanske inte helt lätt få tag på i Norge.

Jag har hållt på mycket med E85 för i Sverige finns E85 i nästan ALLA mackar :) så det är väldigt vanligt här.

Du behöver 38% mer flöde för att få samma blandningsvärde som bensin. En fördel med E85 är också att det går att köra lite för fett eller lite för snålt utan att man förlorar märkvärdigt mycket effekt så det är lättare att få E85 att gå bra kan jag tycka. Man brukar mappa lite snålare på lägre varv då man inte har laddtryck och lite fetare då man har laddtryck.

Så du kommer att behöva större dyser ja. 30-40% större är lagom. Sen går det med vanliga bränsleledningarna , men om dem är gamla så byt för det går snabbare hål på en ledning som är gammal när du kör E85! (jag har fått hål på en ledning på en 318is jag körde E85 i förut). Sedan är ett tips att köra med kraftigare bränslepump än original. (jag körde sönder en pump på en 325i M50B25 vanos då jag körde E85 i ett år).

En annan sak med E85 är att man måste mappa om kallstarten då det krävs _mycket_ mer bränsle vid ögonblicket man vrider på startmotorn.

Om du kör med orignalsprut så kan jag fixa program för E85 och överladdning. Jag tillhandahåller chip anpassade efter kundens setup.

Kör du med datasprut så finns det säkert några firmor i Norge som kan ordna detta.

Mvh//

A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...