rel0ad Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 Ingen som en anelse på dette og vill hjelpe meg igang?
rel0ad Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 Større dyser er vel ett must? Men hva mer?
plexxipuz Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 bensinrør i stede for slanger, remappe datasprutet om du har det? justere tenning
rel0ad Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 Er det alt? Bra med gevinst på en så liten modofikasjon
OLEZZ Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Vet om flere som ikke har lagt om til rør også.
Fixfax Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 får vel slanger som tåler etanol, selv føler jeg at bf 98 er meget praktisk
rel0ad Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 Greit på banebil da, lavere temp. Tålere mere motorene?
T. Thøgersen Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Mange fordeler med E85; lavere forbrenningstemp, økt volum på eksosen, miljøvennlig ( )kan i de fleste tilfeller kjøre litt mer tenning, ofte også relativt høy komp selv ved overlading. Rett meg hvis jeg har feil, men jeg mener å erindre at E85 har, omregnet til "bensinoktan" om du vil, 102 oktan(?). Mange ulemper også; er ikke alle dyser/regulatorer/slanger/pumper som er like glade i Etanol, krever hyppigere oljeskift ettersom den ikke har like smørende egenskaper som bensin, vanskeligere å høre tenningsbank, det går med i beste fall 30% mer drivstoff i forhold til bensin, da bør dyser gjerne "overdimensjoneres" for å være på den sikre siden, og i tillegg kryr det jo ikke av muligheter for å få fyllt opp tanken. Det lukter godt av eksosen da, om ikke annet.
Fekzen Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Japp, precis som T. Thøgersen säger är det Så det finns både för och nackdelar - det beror såklart på vad man tänker göra. Och så är det kanske inte helt lätt få tag på i Norge. Jag har hållt på mycket med E85 för i Sverige finns E85 i nästan ALLA mackar så det är väldigt vanligt här. Du behöver 38% mer flöde för att få samma blandningsvärde som bensin. En fördel med E85 är också att det går att köra lite för fett eller lite för snålt utan att man förlorar märkvärdigt mycket effekt så det är lättare att få E85 att gå bra kan jag tycka. Man brukar mappa lite snålare på lägre varv då man inte har laddtryck och lite fetare då man har laddtryck. Så du kommer att behöva större dyser ja. 30-40% större är lagom. Sen går det med vanliga bränsleledningarna , men om dem är gamla så byt för det går snabbare hål på en ledning som är gammal när du kör E85! (jag har fått hål på en ledning på en 318is jag körde E85 i förut). Sedan är ett tips att köra med kraftigare bränslepump än original. (jag körde sönder en pump på en 325i M50B25 vanos då jag körde E85 i ett år). En annan sak med E85 är att man måste mappa om kallstarten då det krävs _mycket_ mer bränsle vid ögonblicket man vrider på startmotorn. Om du kör med orignalsprut så kan jag fixa program för E85 och överladdning. Jag tillhandahåller chip anpassade efter kundens setup. Kör du med datasprut så finns det säkert några firmor i Norge som kan ordna detta. Mvh// A.Fekzen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå