tommy8888 Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Hei har en E39 523i 97mod Begynte med at bilen har fjusket litt under lite gasspådrag. ca 5l/100km på måleren i under turtelleren. Bilen drar normalt/tillnermet normal når jeg gir mere gass. På tomgang virker den også normal. eneste den ryker litt vel mye av eksos, etter min mening. Fjuskingen har jeg kjørt med i 2-3 uker. småkjøring. I dag da jeg skulle peile oljen så oppdaget jeg at nivået hadde steget en del. å det luktet bensin av oljen. Vann er det ikke i oljen. lurte på hvordan jeg skal begyne feilsøkingen?? Er ganske ukjent med BMW så litt hjelp hær hadde hvert flott:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfeh Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Sikkert en gåen ventil, evt stempelringer som gjør at bensinen lekker igjennom og ned i oljen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Vel.. det skal da ikke være bensin i sylindra.. Vil heller tro du har en dyse som henger. Om du har bensin i sylinderen vil det vanligvis renne igjennom ringene uansett, de er jo ikke tette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy8888 Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 ja har da hatt ute alle tennplugger, alle untatt den på syl nr 2 så fine ut. den var helt våt av bensin.å hadde en mørk/svart farge. byttet alle plugger men fjusker enda. får ta å sjekke dysa i måra. satser på at det er denne:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Bare å prøve en annen, ikke vanskelig å få tak i de der. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Sikert coilen på syl.2 som er defekt. Bytt om med en fra en annen syl. og se om problemet flytter seg. Kjent broblem at coilene ryker på disse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Kan være enig i det, men om det er så mye bensin i olja at du ser det merkbart på peilepinne så må du har kjørt med defekt coil en god stund. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Selvfølgelig kan det være dyse. Men greit og begynne og eliminere feil fra den riktige enden. Hvis det er en dyse som leker burte det også bli nevnt at den er tungstartet p.g.a at bensintrykket må bygges opp igjenn. Det med olje peiling tar jeg litt med en klype salt, da det er vanskelig og ha samme kriterie ved peilin av olje. Forbruk på 6mil kjørin er ca. 6liter bensin. altså 1 liter uforbrent bensin som må ende opp et sted. Det meste går jo ut i eksosen og skaper røyk men man trenger ikke kjøre så langt for og få mye bensin i oljen. Både coil og feil på dysen bør man kunne tolke ved og ta en diagnose på bilen. P.S Ville ikke kjørt så mye med dette før jeg fant feilen, da bensinen vasker bort olje filmen i syl.2 ikke så bra for stempelringene+++. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Bra! Da har han litt å gå etter. Uansett burde det ikke bli en dyr sak Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy8888 Posted September 20, 2010 Author Share Posted September 20, 2010 Ja coilen på syl 2 var defekt. fikke en coil hos en kompis å satte på. funker greit å fjusker ikke mere. Helt til i jeg skulle på jobb nå på morgenen. da starta ikke bilen. Den sviver rundt å bensinpumpe går. Virker som den drukkner i bensin. har hatt denne feilen en gang før. da etter at jeg hadde tatt en bilvask. får ta å prøve å trille biln i gang senere å se om jeg får start på den. har ikke hjerte til å file på startmotoren i så lenge som jeg gjorde sist. hælvetes bil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts