BimmerE46 Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Har som sagt en e39 99 mod som jeg nylig har bytta abs føler på. Høyre foran. Byttet også høyre bak da jeg trodde det var den som var ødelagt. Men nå når jeg byttet den foran, og skulle ut å prøvekjøre og se om antispinn lampa og abs lampa har slukket så gasser bilen selv nå. Og pedal setter seg ikke fast. Antispinn lampa og abs lampa lyser ikke lenger og alt virker ok og abs bremsing fungerer. Men kjenner av og til en vibrering/dirring i bremsepedalen i det jeg trykker på bremsen forsiktig. (ikke den vanlig abs lyden) den kommer før den vanlig abs lyden. Så når jeg girer fra for eks 1 til 2 gir så ruser bilen seg i mellomtiden. Noen her som vet hva som feiler denne bilen nå da? Noe som er ødelagt, eller kan det vare at det er feil føler eller? Kjøpte føler riktig nok på biltema. Den som satt på bilen var skrudd med to skruer, den jeg fikk på biltema skulle skrues med bare én, så veit ikke om det kan ha noe med saken å gjøre? Takker for all hjelp.
SweetBMW Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Hmm. har du sjekka gasswiren om den kan ha hengt seg opp? er pedal veldig lett?
BimmerE46 Skrevet September 19, 2010 Forfatter Skrevet September 19, 2010 Nei har ikke sjekka gasswiren. Tror ikke det er der problemet ligger. Og nei pedalen er ikke lett. Jeg måtte rett og slett stoppe og koble vekk abs føleren høyre foran for å kunne kjøre bilen igjen uten at den gasset selv. Så nå er gassen normal. Men når abs føleren var tilkoblet da gasset bilen selv, eller fortsatte etter at jeg gasset og slapp pedalen da.
Tom K Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 ABS føleren styrer vel også cruisecontrol så det er mulig du har gjort noe feil under montering, det er vel den bak som styrer cc
BimmerE46 Skrevet September 19, 2010 Forfatter Skrevet September 19, 2010 Mener du jeg har fått føler til bak da? Eller? Har jo ikke cruisecontroll heller. hmmm.... Mystisk dette her. jævla e39. Vet liksom ikke hvor feil jeg kan montere den? * løsne skruene, og dra ut * koble vekk kontakten * koble inn ny i kontakten * dytte inn den nye og skru til skruen. Denne gangen var det bare 1 skrue da???
E30-328 Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Er ikke sikker på om dette gjelder E39, men på E46 er andre følere hvis bilen DSC
BimmerE46 Skrevet September 19, 2010 Forfatter Skrevet September 19, 2010 Tror ikke jeg har DSC, uten at jeg vet hva det er. Har ASC. Tenker du at det er muligens feil føler jeg har fått?
Bonden Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Det være at det ikke er godt nok rengjort på flaten der asb følern ligger i mot, for lang avstand mellom føler og trigggerhjul kan gi slike problemer eller skadet triggerhjul eller hjullager.
HMW Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Det være at det ikke er godt nok rengjort på flaten der asb følern ligger i mot, for lang avstand mellom føler og trigggerhjul kan gi slike problemer eller skadet triggerhjul eller hjullager. Du har hørt om problem med at e39 gasser av seg selv ved problemer med hjulsensor? Det er sikkert tilfelle her, men jeg har ikke hørt om tilsvarende. Problemer med abs/cc/during i pedal ja, men ikke at den gir gass
BimmerE46 Skrevet September 19, 2010 Forfatter Skrevet September 19, 2010 Det være at det ikke er godt nok rengjort på flaten der asb følern ligger i mot, for lang avstand mellom føler og trigggerhjul kan gi slike problemer eller skadet triggerhjul eller hjullager. Åssen rengjør man denne skikkelig da? Og jeg har skrudd den helt inntil. med 1 skrue da vel og merke. I motsetning til 2 på den originale. Men kan man skade triggerhjul ved å ta på det med finger eller q-tips?
BimmerE46 Skrevet September 19, 2010 Forfatter Skrevet September 19, 2010 Du har hørt om problem med at e39 gasser av seg selv ved problemer med hjulsensor? Det er sikkert tilfelle her, men jeg har ikke hørt om tilsvarende. Problemer med abs/cc/during i pedal ja, men ikke at den gir gass Hva er hjulsensor? Og er den vanskelig å bytte? Jeg har ikke hørt om det problemet.
HMW Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Hjulsensor er det samme som abs føler. Men den er ofte i bruk til mer enn abs, derfor hjulsensor
HMW Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Du kan ikke skade triggerhjul ved å ta på det. Triggerhjulet trenger heller ikke rengjøres for skitt og slike ting for det har ingen betydning ettersom sensor kun føler stål. Om du ikke har fått sensoren helt ned til flaten den skal ligge på pga skitt under (pga annen utforming på den nye sensoren, hvis ikke vil det mest sannsynlig være rent) så vil du få for stor avstand til triggerhjul og kan få feil verdier
BimmerE46 Skrevet September 19, 2010 Forfatter Skrevet September 19, 2010 Du kan ikke skade triggerhjul ved å ta på det. Triggerhjulet trenger heller ikke rengjøres for skitt og slike ting for det har ingen betydning ettersom sensor kun føler stål. Om du ikke har fått sensoren helt ned til flaten den skal ligge på pga skitt under (pga annen utforming på den nye sensoren, hvis ikke vil det mest sannsynlig være rent) så vil du få for stor avstand til triggerhjul og kan få feil verdier Så det jeg kan gjøre er å ta den føleren av igjen, og blåse med trykkluft og forsøke igjen. Og håpe den får riktig avstand. Men jeg har mest sannsynlig fått den helt ned til flaten. For den ene skruen jeg har skrudd i er det ikke mye mer å skru på. Kan jo selvsagt dra til litt til, men dumt å dra den i stykker. Kan det være at den trenger å bli skrudd med to skruer som den originale?
HMW Skrevet September 20, 2010 Skrevet September 20, 2010 Enig med deg. Selv om det høres rart ut å gi gass selv på denne bilen så vil jeg tro det hjelper å bytte sensor. Lever tilbake for å så kjøpe en på f.eks. GS. Søk litt på forum etter erfaringer med disse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå