BimmerE46 Skrevet November 10, 2010 Forfatter Skrevet November 10, 2010 Jepp, det er nesten fristende å bare prøve å bytte den venstre bak også og se om det skjer noe.
Bjørner Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Meget interessant problem, har noe liknede problem selv på min e39 tds. Når den står på tomgang ruser den av og til, går noe rufsete. Når jeg kjører nykker og napper den noe helt forferdelig. Så kommer det merkelige... når jeg klikker på cruise control knappen og cruise controllen kommer i 'standby' modus, slutter hakkingen og motoren går som vanlig! Hvis jeg ikke slår på cc i 'standby' ved oppstart av bilen, kommer ASC lyset på ganske kjappt, eller ved kjøring 5 -10 min. Har kjørt carsoft diagnose og der får jeg opp hjulsensor hs og pedal level sensor (acceleration potensionmeter). e39 diesel bilene har 'pedal lever sensor' mens bensin bilene har gassvire. Har målt potenstionmeteret etter alle kunstens regler og det virker ok. Personlig har jeg en mistanke om dårlig jording en plass på ecu eller noe, men koblingskjema er ikke min største lidenskap . Grunnen til at jeg tenker på jording er at det funker når cc er i standby (dvs bruker fortsatt gasspedalen til å justere farta).
maximum Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 Hallois. Slenger innom i samme tråd. Har selv en E39 523 iA sedan 98-mod. Om du åpner førerdøren og kjører forover, og du ikke får signal om at døren er åpen, er det trolig venstre føler som er gåen. Leste om dette i en tidligere tråd (husker ikke hvilken dette var). Har noe det samme problemet selv, hvor jeg ikke visste helt hvilken føler som er gåen. Invisterte i en BMW Carsoft og plugga inn i pc'en og fikk lest av at h. foran og h.bak var defekte. Gjorde som "mange" andre, kjøpte følere fra Biltema. Etter å bytta begge disse, var fremdeles lampene (ASC + ABS) i full flamme . Hadde en formening om at disse ville slukkes av seg selv, men slettet feilminnet med Carsoft'en, og la på hjul. Så kommer mitt problem til undring og hodepine?!: Da jeg startet å kjøre forsiktig, kom en svak "tikking", som om det var et relè som hadde telling på spindelen. Etter noen sekunder "pling", og lamper danser i dashen igjen og tikkingen forsvant. Kjørte ny diagnose, og begge følere viser feil igjen. Vurderer å "kaste skiten" av følere som er innkjøpt og kjøpe hos GS i Trondeim, men vil først høre om noen kan gi et fornuftig svar . All respons mottas med takk .
donjouan Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 hei! Maximum, jeg hadde det samme problemet jeg hadde også kjøpt billig abs sensor fra GS og feilen lo der selv om jeg hadde byttet. det jeg har å si til deg KJØP DEG ORIGINAL ABS SENSOR DA VIL DITT PROBLEM BLI LØST TRO MEG. lever de billige føler og si jeg vil ha pengen tilbake eller originale føler fra BMW. jeg gjorde det da fungerte både ACS/ ABS perfekt denne anbefalingen fikk jeg Alf LIe & Sønn BMW lykke til gi gjerne tilbake meld om det.
BimmerE46 Skrevet November 12, 2010 Forfatter Skrevet November 12, 2010 Jeg gjorde dette jeg også, kjøpte org fra Koed (tror jeg) stod i hvertfall at den var fra HELLA, men det er feil et sted fortsatt. Så det er nok ikke følerere jeg har kjøpt der som er problemet mitt nå. Jeg håper bare jeg ikke trenger ny abs styreenhet. Og det plinger når jeg kjører med døra åpen. Så vet ikke jeg.
donjouan Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 det du må også husk er at etter at du har byttet original følere må du slette feilkodene på bilen også etter kjør bilen 10 min så kan du se hva som dukker opp igjen.
BimmerE46 Skrevet November 12, 2010 Forfatter Skrevet November 12, 2010 det du må også husk er at etter at du har byttet original følere må du slette feilkodene på bilen også etter kjør bilen 10 min så kan du se hva som dukker opp igjen. Men er det ikke slik at abs feilmelding slukker seg selv etter at feilen er utbedret?
HMW Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 joda.. det slukker og blir liggende som ikke aktiv!
Forbiss Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Eg hadde E39 for et par år siden. Streva veldig med abs og der måtte feilminnet slettes for at lampene skulle slokke. Da blei alt tipp topp etterpå.
BimmerE46 Skrevet November 12, 2010 Forfatter Skrevet November 12, 2010 joda.. det slukker og blir liggende som ikke aktiv! Så du mener også at jeg burde slette feil selvom jeg byttet og lampene har jo slukket. Eg hadde E39 for et par år siden. Streva veldig med abs og der måtte feilminnet slettes for at lampene skulle slokke. Da blei alt tipp topp etterpå. Lampene mine slukkes, men det dirrer i bremsepedalen og i det jeg girer så øker turtallet selv, og bilen drar bare av seg selv.
HMW Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Om du sletter de er jo opp til deg selv. Det gir ingen fordeler annet enn at de blir borte fra feilminnet. Er greit i forhold til fremtidig diagnose i tilfelle noe skulle skje igjen.
Bjørner Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 BimmersE46, det med feilmelding på føler hf er nok bare en følgefeil. Som sagt i min post så får jeg ikke feilmelding på ABS/ASC når jeg har Cruisecontrol i standby. Dette her er et ledningsfeil en eller annen plass.
BimmerE46 Skrevet November 13, 2010 Forfatter Skrevet November 13, 2010 BimmersE46, det med feilmelding på føler hf er nok bare en følgefeil. Som sagt i min post så får jeg ikke feilmelding på ABS/ASC når jeg har Cruisecontrol i standby. Dette her er et ledningsfeil en eller annen plass. Ok, har ikke CC jeg så får ikke sjekket om jeg har samme feil som deg. Men om det er ledningsfeil noe sted, så blir det litt verre, for da blir det en del feilsøking, og hvor skal man begynne.
BimmerE46 Skrevet November 15, 2010 Forfatter Skrevet November 15, 2010 Da var diagnosen tatt og ikke ble jeg noe klokere. Diagnose: Abs - ring er sprukket??? Den er visst med tagger, og en av de taggene er sprukket. Den er visst ved drivknuten. Ikke fikk de opp hvilken siden, og ikke visste de om det var foran eller bak. Så er det noen som skjønner dette? Koed mener jeg må ha nytt nav og skjønner ikke hva det skal ha med abs å gjøre. BMW Bilia skjønner hva problemet er men vet ikke hvor en slik ABS ring er på bilen. Og de på bilia sa at farts sensor/teller var på høyre bak. Hjelp!
Bjørner Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 Hvis sier den sitter ved drivknuten, så er nok bak . ABS sensorene blir drevt av et magnetring som står på hjullagret (om jeg ikke husker helt feil) hastighetsgiver ligger venstre bak. Denne er vel giver til bla speedometer, så da skulle vel det ha fjuska... Tok du denne diagnosen med originalt bmw utstyr ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå